D kr vi! Den moraliska trdstarten r redan skriven av ingetb-raonic, s jag klipper in den hr:
Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Wimbledon har brjat!
I dag drog kvalet i gng, en rejl apparat i sig dr 128 spelare slss om 16 platser till huvudturneringen. I herrkvalet deltar tv svenskar,
Elias Ymer och
Dragos Madaras. Bda har varit i elden i dag och vann sina matcher i tv raka set mot en fransman (
Escoffier) och en australier (
Sweeny). Tufft motstnd fr Ymer i andra omgngen i form av
Maroszan. I damkvalet spelar
Mirjam Bjrklund sin frsta match i morgon mot schweiziskan
Golubic.
Huvudturneringen inleds om en vecka och pgr 3-16 juli.
Frgan r som vanligt: vem kan sl Gioco, och kommer den matchen bli av? Murre kan ju som bekant gra det, men han behver g till final fr att f till den matchen, s nej. Rune alltid intressant, men han behver ocks g till final, s frmodligen nej dr ocks. Struff r tyvrr inte med. Medvedev behver ocks g till final, och nej det gr han ju inte eftersom han tror att han bara kan spela p snabba hardcourtbanor.
Om finalen Gioco-Alcaraz blir av, s kommer det blir den mest intressanta Gioco-matchen i rets Wimbledon. Om Alcaraz inte nr s lngt kommer kvartsfinalen bli den mest intressanta Gioco-matchen: Gioco mot ngon av Kyrgios/Rublev/Karatsev/Bublik/FAA.
Gioco-Sinner i en mjlig semi, men vl dr tror jag Sinner r trasig, om han nu tar sig dit.
Andra spaningar? Raonic-Novak (nej inte den Novak) i frsta omgngen. P damsidan hller man som alltid p Storm Hunter.
Svenskar? Mymer-Molcan i frsta. Vinner han den vntar Fritz eller Hanfmann. Rebeca Peterson mot Sloane Stevens i frsta. Drefter Zhang eller Vekic.
Frra rets vinnare (Gioco) spelar frsta matchen p centre court p mndag. Drmed r det p hans halva (den undre) som det spelas 1R-matcher p mndag, t.ex Ruusuvuori-Wawrinka, Bublik-Donken (den tnkte jag tuna in, formstarka som de r. Men den gr p bana 15, s stor risk fr sidobane-perspektivet), Goffin-Kyrgios, Mymer-Molcan och Hanfmann-Fritz