2023-07-03, 19:20
Medlem
Myschs avatar
Har kikat lite på det här med att ta lån för semester.

Grejen är att jag egentligen har råd, men jag vill inte ta från mina sparpengar då detta sparas till ett husköp längre fram.

Är det värt att ta ett lån på 25000 kr så jag kan ta min sambo på hennes drömresa? Jag kommer ju betala av lånet inom 1-2 år ändå så.

Ge mig pros and cons
Citera
2023-07-03, 19:24
Medlem
Varför inte använda sparade pengar och amortera och betala räntor till sig själv, självfinansiering?
Citera
2023-07-03, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch

Grejen är att jag egentligen har råd, men jag vill inte ta från mina sparpengar då detta sparas till ett husköp längre fram.

Är det värt att ta ett lån på 25000 kr så jag kan ta min sambo på hennes drömresa? Jag kommer ju betala av lånet inom 1-2 år ändå så.

Ge mig pros and cons

Nej nej förhelvete.
En resa ska vara betald, annars blir det aldrig roligt.
Sjukaste jag hört att fundera på ta lån. HAHA.

Börja spara till resa. Nästa år kan ni åka.
Res gärna till varmt land när det är snö och kallt i sverige. Nu är det sommar och bättre hemma
Citera
2023-07-03, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Varför inte använda sparade pengar och amortera och betala räntor till sig själv, självfinansiering?

De pengarna är till husköp
Citera
2023-07-03, 19:27
Medlem
Citat:

Ge mig pros and cons

Klarar du inte att spara ihop 25.000kr om du tar det från sparandet lär du inte ha råd att amortera och dessutom betala räntor. Med det sagt låter det helkorkat.

Är väl i värsta fall bara att låna lite extra till huset om ni nu skulle råka vara 25.000kr för fattiga för det hus ni vill ha. Låter som att ni lever med lite väl små marginaler.
Senast redigerad av Moderatorhora 2023-07-03 kl. 19:30.
Citera
2023-07-03, 19:27
Medlem
Citat:

Ge mig pros and cons

Billig sambo, drömresa för två för 25000.

Låna 25000, resan är över på några dagar, betala tillbaka på två år. Kollade på Lendo och fick räntan på upp till 32%. Du pröjsar minst 32500 tillbaka. Har man inte pengarna idag ska man inte resa. Ta hellre från sparpengarna och pröjsa tillbaka 30000 till dig själv.
Citera
2023-07-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistergreatest
De pengarna är till husköp
Längre fram d v s inom den tid han anser att skall avbetala lånet....
Citera
2023-07-03, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Längre fram d v s inom den tid han anser att skall avbetala lånet....

Dåså, då är det bara att låna… Ser alltid bra ut när man ansöker om bolån att ha en massa småkrediter. Då vet banken att man klarar av att ha lån.
Citera
2023-07-03, 19:37
Medlem
pompom123s avatar
"Jag har pengar men vill spara dem"
Så det är bättre och låna 25k för att sedan behöva betala ränta på dessa pengar. Då kan du väl lika gärna "låna" dina egna pengar för att sedan "betala" tillbaka till dit sparkonto helt utan ränta!
Citera
2023-07-03, 19:39
Medlem
sebastian66s avatar
Jag trodde inte att folk tog lån för att resa utomlands. Speciellt när man har pengar måste det vara det dummaste man har gjort. Hur tänker trådskaparen? Man kan inte bara dumsnål. Du betalar många tusenlappar i onödan i ränta till ingen nytta. Tänk om och gör rätt.
Citera
2023-07-03, 19:39
Medlem
Klagans avatar
Citat:

Ge mig pros and cons
Räntan på sparpengarna är antagligen betydligt lägre än den du kommer att betala på ev. lån. Med andra ord ett självskadebeteende. (Du kanske bara trollar?)
Citera
2023-07-03, 19:40
Medlem
Ska du betala dyra räntor i 2 år för att semestra i 7 dagar? Genomkorkat naturligtvis och jag gissar att du själv vet om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in