• 1
  • 2
2023-07-04, 12:35
Medlem
Som det står, kan jag låna från en svensk bank om jag bor utomlands (EU)? Med kronan på nivån det är nu så känns det som en bra affär. Inkomst krav etc. borde inte vara ett problem, 3-5 milj i handpenning och månadslön ca 150-180k

Gör svenska banker special dealar med höginkomsttagare som dom gör i t.ex Schweitz där dörrar öppnas som normalt är stängda. Om man t.ex startar konto och för över några miljoner?
Citera
2023-07-04, 12:48
Medlem
Tror en bank kan svara på dina frågor, du kan ju ringa eller försöka maila anonymt.
Citera
2023-07-04, 13:07
Medlem
Tror inte det tyvärr. Men meddela gärna tråden om det vore så.

Vore fantastiskt. Knappt någon amortering och löjligt låg ränta. Men det fungerar nog inte för då borde ju hela världen ha tagit lån via svenska banker.
Citera
2023-07-04, 13:51
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Som det står, kan jag låna från en svensk bank om jag bor utomlands (EU)? Med kronan på nivån det är nu så känns det som en bra affär. Inkomst krav etc. borde inte vara ett problem, 3-5 milj i handpenning och månadslön ca 150-180k

Gör svenska banker special dealar med höginkomsttagare som dom gör i t.ex Schweitz där dörrar öppnas som normalt är stängda. Om man t.ex startar konto och för över några miljoner?

Vilken säkerhet skall du lämna till banken?

Menar du att den utländska bostaden skall vara säkerheten?
Citera
2023-07-04, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vilken säkerhet skall du lämna till banken?

Menar du att den utländska bostaden skall vara säkerheten?
Nej, jag vill köpa i Sverige, kanske var oklart.
Lägga ca 50% kontantinsats och köpa bostad alternativt affärslokal.
Citera
2023-07-04, 15:09
Medlem
Citat:
Nej, jag vill köpa i Sverige, kanske var oklart.
Lägga ca 50% kontantinsats och köpa bostad alternativt affärslokal.

Bör inte vara några problem. Har själv gjort det.

Använd dig av den bank och kontakt du hade innan din utlandflytt är mitt tips.
Har du 50% kontantinsats och värderingen på fastigheteten är överensstämmande ska det inte finnas några hinder
Citera
2023-07-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Bör inte vara några problem. Har själv gjort det.

Använd dig av den bank och kontakt du hade innan din utlandflytt är mitt tips.
Har du 50% kontantinsats och värderingen på fastigheteten är överensstämmande ska det inte finnas några hinder

Riskerar du inte att bli skattskyldig i Sverige då?
Citera
2023-07-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Riskerar du inte att bli skattskyldig i Sverige då?

Om man köper en permanentbostad så är svaret ja
Skogsfastighet etc som inte har någon "fastighet avsedd för permanentboende" fungerar utmärkt
Citera
2023-07-04, 20:36
Medlem
Glostrups avatar
Banker har vanligen en utlandsavdelning som hanterar såna frågor. Prata med dem.
Citera
2023-07-04, 21:06
Medlem
Citat:

Normalt kan du inte låna för större köp utomlands eftersom säkerheten för banken blir konstig när det kommer in risken med valutakurser också.

Det jag reagerar på att du tänker att det är bättre att låna i en svensk bank nu, för mig är det precis tvärt om.
Vi säger att ska köpa ett hus för 1 Mill EURO idag behöver du då låna 12 Mill SEK. 1 EURO=12 SEK
Om kronkursen senare går tillbaka till mer normal kurs 1 EURO = 10 SEK så ska du betala tillbaka 12 Mill SEK = 1,2 Mill EURO.

Det är bara om du tror att kronan kommer att fortsätt falla ännu mer som det kan löna sig att låna i en Svensk bank
Citera
2023-07-05, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterproof32
Normalt kan du inte låna för större köp utomlands eftersom säkerheten för banken blir konstig när det kommer in risken med valutakurser också.

Det jag reagerar på att du tänker att det är bättre att låna i en svensk bank nu, för mig är det precis tvärt om.
Vi säger att ska köpa ett hus för 1 Mill EURO idag behöver du då låna 12 Mill SEK. 1 EURO=12 SEK
Om kronkursen senare går tillbaka till mer normal kurs 1 EURO = 10 SEK så ska du betala tillbaka 12 Mill SEK = 1,2 Mill EURO.

Det är bara om du tror att kronan kommer att fortsätt falla ännu mer som det kan löna sig att låna i en Svensk bank
Jag bor utomlands men vill köpa i Sverige därav svenskt lån. Ingen bank i Schweitz vill låna just nu för köp i Sverige, om det inte handlar om typ 100milj.

Hoppet är att kronan så småningom återhämtar sig och att räntorna faller (5 års horisont) alternativt att Sverige inför Euro om kronfallet fortsätter. Ska köpa i USA också som en hedge men utan lån.
Citera
2023-07-07, 13:06
Medlem
Citat:
Jag bor utomlands men vill köpa i Sverige därav svenskt lån. Ingen bank i Schweitz vill låna just nu för köp i Sverige, om det inte handlar om typ 100milj.

Hoppet är att kronan så småningom återhämtar sig och att räntorna faller (5 års horisont) alternativt att Sverige inför Euro om kronfallet fortsätter. Ska köpa i USA också som en hedge men utan lån.

Du ska nog be mod precisera rubriken. Som den är skriven nu uppfattar man det som att du vill låna i svensk bank till ett boende utomlands.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in