Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-07-05, 13:10
  #1
Medlem
Håller på och röjer och hittade ett gammalt Back gammonbräde. Har inte den blekaste kring hur man spelar och har därför inget större intresse av att ha det kvar. Saken är bara att jag tycker det ser hyfsat fint ut med inlägg av vad det verkar pärlemo eller liknande. Spelpjäserna verkar vara gjorda i bakelit och tärningarna är inte heller de gjorda i sketen plast.

Nu är det väl kanske fel forum att fråga på men undrar såklart hur begagnatmarknaden ser ut för gamla brädspel och vad man kan tänkas få för det vid försäljning. Står tyvärr inget om tillverkare men jag skulle tippa på att det är från 70-talet.

Lägger upp några bilder:

https://anonfiles.com/faxbtd01z8/IMG_0263_jpeg
https://anonfiles.com/e0x5t908z3/IMG_0264_jpeg

https://anonfiles.com/g9x4t40azb/IMG_0265_jpeg
https://anonfiles.com/h9x0tc0cza/IMG_0262_jpeg

Är väl inte världens bästa bilder men de visar på ett hyfsat detaljarbete. Det är ju typ ihopsatt av en miljon småbitar.

Vore kul om någon har en aning.
Citera
2023-07-05, 13:18
  #2
Medlem
StarkMarks avatar
En tusenlapp max. Det är nött och har inga stämplar. Om du tror det kan vara värt mer än 1K så lämna in det till en auktionsfirma som säljer online annars är det Blocket/Tradera.
Citera
2023-07-05, 13:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarkMark
En tusenlapp max. Det är nött och har inga stämplar. Om du tror det kan vara värt mer än 1K så lämna in det till en auktionsfirma som säljer online annars är det Blocket/Tradera.

Ja alltså, jag tror ju inte att det är värt 10.000tals kronor utan som du säger kanske en tusenlapp. Det är därför jag ställer frågan här. Har i ärlighetens namn inte en aning trots allt.

Det är ju inte heller så att jag desperat behöver pengar men det vore ju surt att sälja det för 200kr och sedan upptäcka att det är värt 2000kr. Ni fattar.

Som sagt vet jag inget om begagnatmarknaden och eftersom det inte finns några stämplar eller liknande är det ju svårt att googla. Det enda jag ser är att det knappast är ett skräpbräde.
Citera
2023-07-05, 13:46
  #4
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Ja alltså, jag tror ju inte att det är värt 10.000tals kronor utan som du säger kanske en tusenlapp. Det är därför jag ställer frågan här. Har i ärlighetens namn inte en aning trots allt.

Det är ju inte heller så att jag desperat behöver pengar men det vore ju surt att sälja det för 200kr och sedan upptäcka att det är värt 2000kr. Ni fattar.

Som sagt vet jag inget om begagnatmarknaden och eftersom det inte finns några stämplar eller liknande är det ju svårt att googla. Det enda jag ser är att det knappast är ett skräpbräde.
Jag är ganska insatt och jag anser inte att det handlar om någon betydande summa.

Föremålet i fråga är en souvenir för turister i arabvärlden.
300-500 skulle jag säga är det allra mesta du kan hoppas på. Och det är långt ifrån säkert att någon vill bjuda så mycket.
De flesta vill känna att de gör ett fynd, när de köper dylika föremål.

Det skulle inte förvåna mig om budgivningen stannar på 100-200 kr, vilket knappt gör det värt att sälja.
Citera
2023-07-05, 13:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Jag är ganska insatt och jag anser inte att det handlar om någon betydande summa.

Föremålet i fråga är en souvenir för turister i arabvärlden.
300-500 skulle jag säga är det allra mesta du kan hoppas på. Och det är långt ifrån säkert att någon vill bjuda så mycket.
De flesta vill känna att de gör ett fynd, när de köper dylika föremål.

Det skulle inte förvåna mig om budgivningen stannar på 100-200 kr, vilket knappt gör det värt att sälja.

Tackar för det svaret! Det är ju det där lite med om det är värt att sälja med allt arbete det trots allt innebär, samtidigt känns det dumt att slänga. En medelväg är att sälja till någon butik men då vill jag verkligen ha koll på värdet så man slipper bli dyngblåst.
Citera
2023-07-05, 14:01
  #6
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Tackar för det svaret! Det är ju det där lite med om det är värt att sälja med allt arbete det trots allt innebär, samtidigt känns det dumt att slänga. En medelväg är att sälja till någon butik men då vill jag verkligen ha koll på värdet så man slipper bli dyngblåst.
Javisst, är det knepigt om man känner sig osäker.

Om jag vore du så skulle jag försöka ge det som en present till en vän eller släkting.
Då behöver du inte "känna dig lurad", och dessutom får du nöjet att ge någon du tycker om en hyffsat fin present, utan att det kostar dig något.
Hänger dock på att mottagaren inte är lika ointresserad av backgammon som dig.
Citera
2023-07-05, 14:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Håller på och röjer och hittade ett gammalt Back gammonbräde. Har inte den blekaste kring hur man spelar och har därför inget större intresse av att ha det kvar. Saken är bara att jag tycker det ser hyfsat fint ut med inlägg av vad det verkar pärlemo eller liknande. Spelpjäserna verkar vara gjorda i bakelit och tärningarna är inte heller de gjorda i sketen plast.

Nu är det väl kanske fel forum att fråga på men undrar såklart hur begagnatmarknaden ser ut för gamla brädspel och vad man kan tänkas få för det vid försäljning. Står tyvärr inget om tillverkare men jag skulle tippa på att det är från 70-talet.

Lägger upp några bilder:

https://anonfiles.com/faxbtd01z8/IMG_0263_jpeg
https://anonfiles.com/e0x5t908z3/IMG_0264_jpeg

https://anonfiles.com/g9x4t40azb/IMG_0265_jpeg
https://anonfiles.com/h9x0tc0cza/IMG_0262_jpeg

Är väl inte världens bästa bilder men de visar på ett hyfsat detaljarbete. Det är ju typ ihopsatt av en miljon småbitar.

Vore kul om någon har en aning.

Backgammon?
Citera
2023-07-05, 14:31
  #8
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag har ett likadant, köpte den för 200kr. Dom är mer snygga än vad dom är värda, så behåll den och skaffa ett litet bord där du har det uppställt hela tiden.
Citera
2023-07-05, 19:38
  #9
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Värdet är nog ganska lågt, en hundring, eller två.

Det ser ut som ett typiskt souvenirspel med enkla pjäser i plast.
Dessutom har spelet en del skavmärken.

Kanske donera till lunchrummet på jobbet eller någon hjälporganisation.

Om du lär dig backgammon, så vill du kanske behålla spelet.
Det är ju snyggt att titta på om inte annat.
Citera
2023-07-06, 00:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Värdet är nog ganska lågt, en hundring, eller två.

Det ser ut som ett typiskt souvenirspel med enkla pjäser i plast.
Dessutom har spelet en del skavmärken.

Kanske donera till lunchrummet på jobbet eller någon hjälporganisation.

Om du lär dig backgammon, så vill du kanske behålla spelet.
Det är ju snyggt att titta på om inte annat.

Förutom egna tyckanden, har du något som backar upp det du säger? Nämnde i trådstarten att pjäserna inte är i plast. Som sagt tror jag inte att brädet är överdrivet värdefullt men snälla lilla avundsjuka du, mer än en hundring får jag ju lätt beaktat genom att bara kolla på tradera.
Citera
2023-07-06, 00:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Jag har ett likadant, köpte den för 200kr. Dom är mer snygga än vad dom är värda, så behåll den och skaffa ett litet bord där du har det uppställt hela tiden.

Kan du lägga upp bilder på ditt så vi kan jämföra? Nej, tänkte väl det…

Tror som sagt inte att det är värt överdrivet med mina mått men nog fan får jag nog lätt en röding förmodligen mer beaktat vad nya spel i sketen plast kostar.
Citera
2023-07-06, 00:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Javisst, är det knepigt om man känner sig osäker.

Om jag vore du så skulle jag försöka ge det som en present till en vän eller släkting.
Då behöver du inte "känna dig lurad", och dessutom får du nöjet att ge någon du tycker om en hyffsat fin present, utan att det kostar dig något.
Hänger dock på att mottagaren inte är lika ointresserad av backgammon som dig.

Tack för bra svar och råd!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback