• 1
  • 2
2023-07-06, 21:14
Medlem
Enterprises avatar
Meta (Facebook) har släppt en ny tjänst som liknar Twitter, alltså att användarna kan skriva korta meddelanden. Om jag inte är felunderrättad så lanserades den idag, torsdag 6 juli.

https://www.cnet.com/tech/services-a...how-to-use-it/

En beskrivning av Threads:
Citat:
Created by Meta's Instagram team, Threads is a platform that allows you to publish short posts or updates that are up to 500 characters. You can include links, photos or videos up to 5 minutes long. The app is linked to your Instagram account, and according to Meta, you can "easily share a Threads post to your Instagram story, or share your post as a link on any other platform you choose."

Your feed will include posts from people and accounts you follow on Instagram or Threads, as well as recommendations for undiscovered content. You also have the ability to filter specific words from your feed and restrict who is allowed to mention you.

Det hårt presseade företaget Twitter har reagerat aggressivt på den nya konkurrenten, genom att hota om stämning:

https://www.semafor.com/article/07/0...a-over-threads

Tydligen har Meta rekryterat en del personer, som har lämnat Twitter (efter den kaotiska period som inleddes när Elon Musk tog över, antar jag) och Twitter påstår att Meta i Threads-appen använder Twitters företagshemligheter:

Citat:
On Wednesday, Instagram parent company Meta introduced Threads, a text-based companion to Instagram that resembles Twitter and other text-based social platforms. Just hours later, a lawyer for Twitter, Alex Spiro, sent a letter to Meta CEO Mark Zuckerberg accusing the company of engaging in “systematic, willful, and unlawful misappropriation of Twitter’s trade secrets and other intellectual property.”

“Twitter intends to strictly enforce its intellectual property rights, and demands that Meta take immediate steps to stop using any Twitter trade secrets or other highly confidential information,” Spiro wrote in a letter obtained exclusively by Semafor. “Twitter reserves all rights, including, but not limited to, the right to seek both civil remedies and injunctive relief without further notice to prevent any further retention, disclosure, or use of its intellectual property by Meta.”

Frågor:
* Är agerandet hos Elon Musks Twitter "butt hurt" och varför gick man inte också efter Social Truth som är minst lika mycket en kopia som Threads?
* Finns det något utrymme för Threads eller kommer den här Zuckerberg-satsningen sakta dö sotdöden precis som Metaverse?
Senast redigerad av Enterprise 2023-07-06 kl. 21:19.
Citera
2023-07-06, 21:45
Medlem
Det känns som om det bara är i media som det går dåligt för Twitter, det jag själv ser som ganska frekvent besökare är att det flyter bättre än någonsin !

Det finns en agenda mot Twitter nu, bara att gilla läget. Det bolaget kommer att gå starkare ur den krisen (det är jag helt säker på). Den rensningen som gjordes var inte bara nödvändig, den var livsavgörande för hela dess existens. Att det skulle varit så himla bra innan och sååå dåligt nu är ju rent hittepå, bara att kolla på hur förlusterna såg ut innan Musk kom in och styrde upp skutan.

Nu kommer väl PK-Media helhjärtat stötta det här Threads hur dåligt det än är bara för att Twitter har blivit något av vänsterns hatobjekt.

Lycka till med det !
Citera
2023-07-06, 22:05
Medlem
Jordgubbes avatar
När kommer det till Europa, för nu funkar det inte enl vad jag läste härom dagen (var nog samma länk).
Citera
2023-07-06, 22:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
När kommer det till Europa, för nu funkar det inte enl vad jag läste härom dagen (var nog samma länk).
Threads lansering inom EU dröjer, tydligen på grund av högre krav på personuppgiftsintegritet i EU:
https://techcrunch.com/2023/07/05/threads-no-eu-launch
Citera
2023-07-06, 22:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Det känns som om det bara är i media som det går dåligt för Twitter, det jag själv ser som ganska frekvent besökare är att det flyter bättre än någonsin !
Eftersom Twitter inte längre är börshandlat så är faktiskt det svårt att tillförlitligt veta hur det går, kvartal för kvartal.
Det skulle inte förvåna mig om Twitter hade break-even i nära sikte, efter att Musk har gjort ett (behövligt) stålbad på företaget, men att nu Metas intåg (förutom sedan tidigare Trumps plattform Truth Social) skapar oro om man kan åstadkomma denna vändning. Det är rimligen därför som man svarar så aggressivt. Twitter kokar också soppa på en spik när man är för "free speech", men mot "free competition".
Citera
2023-07-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Eftersom Twitter inte längre är börshandlat så är faktiskt det svårt att tillförlitligt veta hur det går, kvartal för kvartal.
Det skulle inte förvåna mig om Twitter hade break-even i nära sikte, efter att Musk har gjort (ett behövligt) stålbad på företaget, men att nu Metas intåg (förutom sedan tidigare Trumps plattform Truth Social) skapar oro om man kan åstadkomma denna vändning. Det är rimligen därför som man svarar så aggressivt. Twitter kokar också soppa på en spik när man är för "free speech", men mot "free competition".

Det har du såklart rätt i, det är bara börsbolag som behöver vara transparenta. Samtidigt gör jag en sannolikhetsbedömning av Elon Musks intresse av att skydda det fria ordet med en initial kostnad (som inte var försumbar ) och sedan pumpa in ytterligare pengar år efter år för att bibehålla yttrandefriheten.

Ser det som sannolikt att han har ett hyfsat stort intresse av att få till ett nollresultat (och i förlängningen såklart en vinst).
Citera
2023-07-06, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det skulle inte förvåna mig om Twitter hade break-even i nära sikte, efter att Musk har gjort ett (behövligt) stålbad på företaget, men att nu Metas intåg (förutom sedan tidigare Trumps plattform Truth Social) skapar oro om man kan åstadkomma denna vändning. Det är rimligen därför som man svarar så aggressivt. Twitter kokar också soppa på en spik när man är för "free speech", men mot "free competition".
Fast vi vet ju att du har en agenda då du är vänsterextremist, TDSare och avskyr Elon Musk... Twitter är mer aktivt än någonsin och främjar nu yttrandefrihet, varför klarar inte vänsterfascisterna av detta?

Angående threads så kommer den antagligen att dö ut då det inte finna något syfte med ytterligare en censur-driven app som ägs av meta. Folk har liksom tröttnat på vänstern censur och hat nu.
Citera
2023-07-06, 23:58
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trump24
Fast vi vet ju att du har en agenda då du är vänsterextremist, TDSare och avskyr Elon Musk... Twitter är mer aktivt än någonsin och främjar nu yttrandefrihet, varför klarar inte vänsterfascisterna av detta?

Angående threads så kommer den antagligen att dö ut då det inte finna något syfte med ytterligare en censur-driven app som ägs av meta. Folk har liksom tröttnat på vänstern censur och hat nu.
Nej, jag är absolut inte vänsterextremist, snarare ekonomiskt sett en republikan i USA-mått mätt. Alltså långt till höger om alla svenska partier. Sen gillar jag inte moralkonservatism, där är jag liberal. Ekonomiskt är jag konservativ, moraliskt är jag liberal alltså. Och då menar jag äkta liberal, a la Flashback, inte någon jävla vänstermupp som tycker synd om folk (=egentligen ser ner på dem).

Elon Musk är enligt mitt tycke en stor narcissistisk fake. Men det hindrar inte att jag tycker att han gjort det enda rätta med Twitter, att försöka få lönsamhet på det sedan länge misskötta företaget.

Jag gillar inte heller Donald Trump. Inte så mycket på grund av hans politik, som i stora delar var helt OK för mig, men mest på grund av hans uppenbara narcissism.

Så, nu har vi diskuterat mig, Trump24. Men vad ville du ha sagt i sak? Hur främjar Twitter yttrandefriheten genom att angripa (det förvisso usla) Meta? Varför har inte Twitter attackerat också Truth Social?
Senast redigerad av Enterprise 2023-07-07 kl. 00:02.
Citera
2023-07-07, 06:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Ser att Di i ett försök att testa och recensera vad man kan och inte kan göra att

"... en funktion som döljer svar med stötande ord, fraser eller emojis ... skapa en anpassad lista med sådant man inte vill se // Något som saknas är att se eller söka på vad som trendar, och man kan heller inte söka på hashtags, bara på användare".

Detta tolkar jag som att det är åt mindre fokuserat på innehåll, mera på person och följaktligen ganska negativt för samhällsdiskussionen. Det är inte en uttolkning jag utläser ur den Di-artikeln, men ska bli intressant se vart det lutar. Jag tror det kan förlisa.
Senast redigerad av Jordgubbe 2023-07-07 kl. 06:48.
Citera
2023-07-07, 13:38
Medlem
zBr9s avatar
* Är agerandet hos Elon Musks Twitter "butt hurt" och varför gick man inte också efter Social Truth som är minst lika mycket en kopia som Threads?

- Ja det är bara butt hurt. Att man inte gick efter Social Truth beror på att det inte finns en chans i helvetet att Social Truth någonsin skulle kunna hota Twitter inom nåt område, medans Threads åtminstone i teorin kan.

* Finns det något utrymme för Threads eller kommer den här Zuckerberg-satsningen sakta dö sotdöden precis som Metaverse?

- Eftersom dom "automatiskt" har så många användare som det finns instagramkonton så är det ju ytterligare en kanal där Facebook kan sälja reklam. Tror därför det här är en tjänst som dom kommer att fortsätta ha igång hur länge som helst oavsett om folk hatar den eller inte. De flesta influencers som redan använder Instagram har nu tillgång till en ny kanal/medium att jobba med, så gissar att dom kommer att verka för att öka användandet av Threads också

* Ska sägas att personligen är jag inte alls imponerad av Threads hittills, det finns inget flöde som bara innehåller dom man följer utan det jag får upp är typ 10% kändisar jag antingen följer på instagram, eller åtminstone vet vilka dom är, också 90% som bara är diverse "influencers" som jag absolut inte har något intresse av. Försökte först blocka dom jag störde mig på men det fylls bara på med nya så gav upp.
Senast redigerad av zBr9 2023-07-07 kl. 13:40.
Citera
2023-07-08, 18:28
Medlem
Shingrixs avatar
Folket behöver inte vara imponerade av denna förlängning av Instagram men så länge några av deras favoriter postar regelbundet så lär Meta tycka det är värt att hålla igång i några år.

Twitter är även fortsatt reklamfinansierat främst ?
Då de verkar ha rejäla problem med falska konton som hävdar sig vara Påven, PostNord och Musk själv lär det vara fortsatt svårt att locka tillbaka många av de större firmorna.
Just detta trovärdighetsproblem har inte Meta.
Citera
2023-07-08, 22:50
Medlem
Vem0ths avatar
Redan varnad då jag skrev "she" i en kommentar.

Väldigt mycket hårfärg på moderatorerna där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in