En tanke slog mig precis, jag har aldrig någonsin själv tillagat en soppa, trots att jag lagar mycket mat. Tanken som slog mig var varför soppa ens finns. Om man kombinerar olika smaker till något som ska vara en god soppa så kan man likagärna äta det i en bättre form. Soppa saknar konsistens, och är bara omständligt att äta. Om man t.ex. gillar ost och broccolisoppa så kan man istället göra en ost- och broccoligratäng med antingen potatis eller pasta. Samma sak gäller t.ex. gulaschsoppa, där man istället kan ugnsbaka högrev med samma kryddor och grönsaker. Det finns inte en enda soppa som inte kan ersättas med en riktig maträtt. Soppa borde enbart serveras till folk som av en eller annan anledning inte kan äta vanlig mat.
Soppa var vanligt på medeltiden då man kanske bara hade ett stort kärl tillhanda och för att det mättar väldigt bra. Tillgången på mat var inte lika bra då. Finns en soppa för alla att uppskatta skulle jag nog påstå.
Gör en riktigt nice buljong eller fond, sen gör du soppa på det, den soppan i sig är värd att vara så.
Sen finns det soppor som inte stödjer sin existensrätt och dessa är ju ganska ointressanta. Mest ett påhitt för att kunna mätta så mycket som möjligt och slänga så lite som möjligt men om man pimpar dessa hårt kan de också bli rätt intressanta.
Senast redigerad av F.Hansen 2023-07-08 kl. 18:44.
Jag gillar ju fast mat också men allt man äter måste ju inte alltid bestå av en bastant middag. Det är därför folk äter ett litet lätt mellanmål och det är ju sällan en lunch är så där bastant och jättejättemycket. man ska ju jobba efter Lunch.
Sen har vi andra skäl, efter sommarns värme så är det ju lött hänt att man känner sig lite kall och man kan börja huttra en kall blåsig dag. Det finaste som finns är när man vart ute och gått en timme i höstrusk och får sätta sig för att avnjuta en vanlig klassiskt köttsoppa med lite rotfrukter och nöt. passar ju perfekt om man äter lite efter säsong då höst är rotfrukternas tid.
Är man frusen efter soppa är det ju något fel på en.
Sen finns det ju sjukt goda soppor skaldjurssoppa där skalen ska kokas med länge och sen tas bort. Det är ju fan det godaste som finns. Hur ska man få till det i fast mat tja man kan ju göra en sås men.
Andra dagar äter man ju en rejäl biff och då kan man gott äta soppa i bland. Men vist jag äter ju soppa kanske tre gånger per år och vissa år inte alls.
Det var ett sätt att utnyttja allt till max.
Koka benen från slaktdjur och fisk huvud från den fångsten.
Samt halv skabbiga grönsaker.
Jag håller fullständigt med, soppa är inte min favorit mat.
Med samma undantag ärtsoppa är gott.
Ja, brunabönorr ingen riktig sopp men nästan och det är också gott.
Däremot en riktigt mustig köttgryta och dillkött, kan vara mycket gott.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!