Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-07-09, 02:05
  #1
Medlem
HazzardAlards avatar
Fick ett meddelande av Swedbank idag om att RF skulle avecklas ev tas över av någon annan. Har vi någon här som fått samma meddelande, och framför all vad det kommer att innebära för investerade pengar.

Tack och lov så hann jag byta bort det mesta till annat före det sket sig, men ungefär 40 papp blev kvar och är nu ”kidnappat”.

Någon som har erfarenhet av sånt här sedan tidigare eller någon som vågar sig på en gissning
Citera
2023-07-09, 02:09
  #2
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Fick ett meddelande av Swedbank idag om att RF skulle avecklas ev tas över av någon annan. Har vi någon här som fått samma meddelande, och framför all vad det kommer att innebära för investerade pengar.

Tack och lov så hann jag byta bort det mesta till annat före det sket sig, men ungefär 40 papp blev kvar och är nu ”kidnappat”.

Någon som har erfarenhet av sånt här sedan tidigare eller någon som vågar sig på en gissning
Du yrar. Dina fyrtio papp finns kvar.
Citera
2023-07-09, 03:43
  #3
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag hade INVL Russia ex-Government Equity Subfund genom Avanza. Den blev tvångssåld 2 juni och jag fick in pengar på kontot.
Citera
2023-07-09, 03:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Fick ett meddelande av Swedbank idag om att RF skulle avecklas ev tas över av någon annan. Har vi någon här som fått samma meddelande, och framför all vad det kommer att innebära för investerade pengar.

Tack och lov så hann jag byta bort det mesta till annat före det sket sig, men ungefär 40 papp blev kvar och är nu ”kidnappat”.

Någon som har erfarenhet av sånt här sedan tidigare eller någon som vågar sig på en gissning

Har Nordea Rysslands fond. Hade 20000 nu ca 2000 som jag inte kan ta ut. Tillgångarna är låsta. Dyr erfarenhet och en av de dummaste investeringarna jag gjort.
Citera
2023-07-09, 07:21
  #5
Medlem
OtherBarrys avatar
Börserna i Ryssland är stängda för utländska investerare så det går inte att prissätta eller sälja av innehåll i fonden.
Citera
2023-07-09, 09:06
  #6
Medlem
JagSettKungenNakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Fick ett meddelande av Swedbank idag om att RF skulle avecklas ev tas över av någon annan. Har vi någon här som fått samma meddelande, och framför all vad det kommer att innebära för investerade pengar.

Tack och lov så hann jag byta bort det mesta till annat före det sket sig, men ungefär 40 papp blev kvar och är nu ”kidnappat”.

Någon som har erfarenhet av sånt här sedan tidigare eller någon som vågar sig på en gissning
När Moskvabörsen kraschade låste Putin försäljningar för utlänningar. Moskvabörsen har varit låst i 1,5 år

Dina pengar har omvandlats till rysk artilleri ammunition för längesedan.
Citera
2023-07-09, 10:09
  #7
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Fick ett meddelande av Swedbank idag om att RF skulle avecklas ev tas över av någon annan. Har vi någon här som fått samma meddelande, och framför all vad det kommer att innebära för investerade pengar.

Tack och lov så hann jag byta bort det mesta till annat före det sket sig, men ungefär 40 papp blev kvar och är nu ”kidnappat”.

Någon som har erfarenhet av sånt här sedan tidigare eller någon som vågar sig på en gissning

Det innebär att du förr eller senare kommer att få tillbaka pengar - när det är möjligt för fondbolaget att sälja av innehaven. Men det lär dröja och värdet lär bara bli en bråkdel av din investering. Så enligt mig kan du räkna med att pengarna i princip är borta. Har själv ca 60K investerat.
Citera
2023-07-09, 10:18
  #8
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Jag hade INVL Russia ex-Government Equity Subfund genom Avanza. Den blev tvångssåld 2 juni och jag fick in pengar på kontot.

Intressant. Undra hur de lyckades sälja av tillgångarna när andra fondbolag inte verkar lyckas. Hur mycket av värdet per februari 2023 (när de stängdes för handel) fick du tillbaka?
Citera
2023-07-09, 10:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagSettKungenNaken
När Moskvabörsen kraschade låste Putin försäljningar för utlänningar. Moskvabörsen har varit låst i 1,5 år

Dina pengar har omvandlats till rysk artilleri ammunition för längesedan.

Haha, ja det var verkligen Putin som stoppade handeln. I min verklighet är det ”väst” som gjort en del av mina tillgångar värdelösa.
Citera
2023-07-09, 12:06
  #10
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Haha, ja det var verkligen Putin som stoppade handeln. I min verklighet är det ”väst” som gjort en del av mina tillgångar värdelösa.

Bara bita i det sura äpplet och gå vidare.

Fattar inte hur någon kan tycka det är en smart ide att investera i Ryssland. Du har trots allt bara investerat småpengar.
Citera
2023-07-09, 12:32
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Har Nordea Rysslands fond. Hade 20000 nu ca 2000 som jag inte kan ta ut. Tillgångarna är låsta. Dyr erfarenhet och en av de dummaste investeringarna jag gjort.

Hade nåt liknande (ca 2500 kr). Blev av med allt om jag minns rätt. Riskfyllt. Men man vet ju om Riskerna när man ger sig in på börsen.
Citera
2023-07-09, 14:11
  #12
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Jag hade INVL Russia ex-Government Equity Subfund genom Avanza. Den blev tvångssåld 2 juni och jag fick in pengar på kontot.

Varför nämner du inga belopp? Ditt inlägg är ju i princip värdelöst, jävla stolpskott!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback