Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-05-08, 14:39
  #61
Medlem
HazzardAlards avatar
Är det någon fler här som fått tillbaka pengar nyligen?

Ser att jag fortfarande sitter fast med tio papp drygt. Inte mycket men det skulle vara kul att få lös dom också.
Citera
2024-05-08, 15:48
  #62
Medlem
Jag har nyligen fått tillbaka pengar från Swedbank Rysslandsfond. Banken har löst in 90% av innehavet, och 10% återstår på mitt konto. Det var inga stora pengar för min del men jag fick tillbaka det mesta jag har satsat vilket känns ok. Man tar alltid en risk med aktier och fonder.
Citera
2024-05-09, 12:03
  #63
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Bara bita i det sura äpplet och gå vidare.

Fattar inte hur någon kan tycka det är en smart ide att investera i Ryssland. Du har trots allt bara investerat småpengar.
Konträra pappskallar på Flashback som har kroniskt trotssyndrom. Alla säger sak är dålig så därför sak bra!! JAg köpa sak som folk säga dålig!!
Citera
2024-05-10, 02:11
  #64
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nej de klåfingriga politikerna i väst konfiskerade allt.
Det är inte värt nåt nu.
Det finns inget kvar.

Har du ofta så här jävla fel? 😄
Citera
2024-05-10, 10:31
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Har du ofta så här jävla fel? 😄
Det tror jag inte.
I detta fall har jag helt rätt.
De stal allt jag hade i Ryssland.
Citera
2024-05-10, 14:41
  #66
Medlem
BalkanBureks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Det tror jag inte.
I detta fall har jag helt rätt.
De stal allt jag hade i Ryssland.

Vad jag vet så är tillgångarna bara frysta från bankens sida. Ryssarna har mig veterligen inte konfiskerat västerländska tillgångar på samma sätt som vi gjort med deras. Den stora frågan är ju varför du inte löste ut i december när det i princip var klart att det skulle bli krig? Flytta över ryska tillgångar till UAE eller dylikt. Bättre banksekretess än i Europa ändå. Man slipper klåfingriga kommunister som vill åt ens tillgångar.
Citera
2024-05-10, 15:41
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBurek
Vad jag vet så är tillgångarna bara frysta från bankens sida. Ryssarna har mig veterligen inte konfiskerat västerländska tillgångar på samma sätt som vi gjort med deras. Den stora frågan är ju varför du inte löste ut i december när det i princip var klart att det skulle bli krig? Flytta över ryska tillgångar till UAE eller dylikt. Bättre banksekretess än i Europa ändå. Man slipper klåfingriga kommunister som vill åt ens tillgångar.
Det är inte ryssarna som tagit pengarna.
Det är svenska fondbolaget som stal pengarna.
Citera
2024-05-10, 22:00
  #68
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jofandu
Jag fick också 75%. Men var kommer pengarna ifrån? Det går inte att få ut pengar från Ryssland pga sanktioner åt båda håll.

Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Jag klagar absolut inte 🥳💰

Men, lite weird är det, som jofandu skrev... Vart kommer pengarna ifrån???

Man sålde värdepapper som handlades utanför Ryssland. Kan väl också tänka att någon köpt rättigheten att kräva pengar i slutändan. Typ någon hedgefond med stora muskler och duktiga advokater.

https://www.pensionsmyndigheten.se/n...steuropafonder
Citera
2024-05-12, 22:08
  #69
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Man sålde värdepapper som handlades utanför Ryssland. Kan väl också tänka att någon köpt rättigheten att kräva pengar i slutändan. Typ någon hedgefond med stora muskler och duktiga advokater.

https://www.pensionsmyndigheten.se/n...steuropafonder

Den här delen...

Roburs förvaringsinstitut har under 2023 kunnat avyttra flera värdepapper som handlas utanför Ryssland.
Citera
2024-05-12, 22:27
  #70
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Den här delen...

Roburs förvaringsinstitut har under 2023 kunnat avyttra flera värdepapper som handlas utanför Ryssland.

Jag gick in och tittade på Robur Ryssland på di.se. De listar deras (f d) största innehave till Kazatomprom (handlas i UK), TBC bank group (UK), Kaspi.lz (Kazakhstan listat på Nasdaq sedan några månader), AB Ignitis grupe / Polymetal International (amerikansk OTC). De som inte hade handelsplats på annat ställe (som t ex Kazatomprom) kunde ju ändå säljas utanför börsen till någon som ville invänta en annan notering.
Citera
2024-05-13, 02:03
  #71
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Jag gick in och tittade på Robur Ryssland på di.se. De listar deras (f d) största innehave till Kazatomprom (handlas i UK), TBC bank group (UK), Kaspi.lz (Kazakhstan listat på Nasdaq sedan några månader), AB Ignitis grupe / Polymetal International (amerikansk OTC). De som inte hade handelsplats på annat ställe (som t ex Kazatomprom) kunde ju ändå säljas utanför börsen till någon som ville invänta en annan notering.

Vore ju kul om dom kunde casha ut resten också. Sitter kvar med några tusenlappar... men helt klart bättre än ingenting. Jag trodde på riktigt att alla pengarna var borta.
Citera
2024-06-01, 18:15
  #72
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Vore ju kul om dom kunde casha ut resten också. Sitter kvar med några tusenlappar... men helt klart bättre än ingenting. Jag trodde på riktigt att alla pengarna var borta.

Sitter med SEB East Capital Ryssland. Men, tänker nog att det löser sig när väl Putin har insett kriget bör avslutas. Efter Putin får man väl hoppas på en mer västvänlig despot som inser att handel och kapital är nödvändigt för driva ett land framåt. Finns ingen i ryssland som vill landet skall bli som Albanien.

Förutom råvaror som olja, gas, gödsel produceras knappt något av intresse för väst…
Djävligt synd Ryssland nu är i kris, det är ett fantastiskt land, om man bortser från administrationen.
__________________
Senast redigerad av Mullret 2024-06-01 kl. 18:26.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in