Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-07-09, 20:23
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1146489
Ska vara två män 60 och 65 år gamla. Den ena hittades igår och den andra nu precis. Har inte varit speciellt hårt väder i mitten av Sverige har inte superkallt i vattnet heller även i sjöar nära fjället. Gissar på att dom saknade flytväst annars borde dom kunna tagit sig in i land
Citera
2023-07-09, 20:40
Medlem
halaltarzans avatar
SVT skriver 45- och 65-årsåldern. Fan vet vad som stämmer?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ja...s-under-helgen
Citera
2023-07-09, 22:09
Medlem
Är det inte standard att ha flytväst när man fiskar? Jag fiskar inte men tar turer med min båt och då är flytvästarna på
Citera
2023-07-09, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clue
Är det inte standard att ha flytväst när man fiskar? Jag fiskar inte men tar turer med min båt och då är flytvästarna på

Det är väl snarare standard att vara drängfull när man fiskar bland vissa. Då blir det lätt såhär.
Citera
2023-07-09, 22:29
Medlem
Flytväst är helt onödigt i insjöar om man bara är ute i roddbåt och fiskar. Det räcker med att vara simkunnig och nykter. Gissar att det sistnämnda är det som fattas när vuxna svenskar drunknar.
Citera
2023-07-09, 23:09
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clue

Nja, detta är en sjö som är en kilometer i diameter och 14 meter djup. Är nog få vuxna människor som har flytväst då när man fiskar en vacker sommardag. Inte jag i varje fall. Gissar att det var alkohol inblandat i detta fall, och då hade nog flytvästar hjälpt. Alkohol, män och vatten är ju en välkänd dödlig kombo.
Citera
2023-07-09, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Flytväst är helt onödigt i insjöar om man bara är ute i roddbåt och fiskar. Det räcker med att vara simkunnig och nykter. Gissar att det sistnämnda är det som fattas när vuxna svenskar drunknar.
Du är medveten om att Vänern och Vättern är insjöar menar du att det är onödigt att ha flytväst där? Eller i Mälaren?
Undrar om det hänt i sjön Ransi? Den är relativt stor, ingen sjö du simmar över i en handvändning med kläder på. Bara idioter som inte använder flytväst på vatten oavsett hur liten sjön är
Citera
2023-07-10, 11:36
Medlem
HobbyHitlers avatar
En av de drunknade var kyrkoherde Johan Ernstsson (Ernstson) 61 år, bosatt och verksam i Tjörns kommun.
https://www.svenskakyrkan.se/tjorn/n...t-genom-olycka
Citera
2023-07-10, 11:44
Medlem
swebarbs avatar
Många överskattar nog sin simförmåga kanske vid äldre ålder nyktra eller ej trist händelse hursom.
Citera
2023-07-10, 18:14
Medlem
jimmiejugends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Många överskattar nog sin simförmåga kanske vid äldre ålder nyktra eller ej trist händelse hursom.

Låter rimligt. Känns som att de flesta män över 40 tror att de har samma kapacitet som när man var ung. Simmar man inte regelbundet så är det lätt att överskatta sin förmåga. Bilderna på kyrkoherden visar att han var rätt otränad så han skulle haft flytväst för att kompensera.

Jag försökte simma över en fors för en massa år sen och tyckte inte det kändes särskilt strömt, men jag hade drunknat den dagen om min vän inte var på andra sidan och drog upp mig. Från att jag kände att det började bli tungt till att jag tog in vatten i lungorna gick sjukt snabbt. Idiotiskt av mig att bada på fyllan i främmande vatten.
Citera
2023-07-10, 20:36
Medlem
Fylla och att hamna i sjön kan gå snabbt utför (om de ens var fulla). Nu vet jag inte vilken höjd sjön är på, men i fjällvatten kan det vara riktigt kallt på sommaren.
Citera
2023-07-10, 22:40
Avstängd
Assault12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobotomeradman
Fylla och att hamna i sjön kan gå snabbt utför (om de ens var fulla). Nu vet jag inte vilken höjd sjön är på, men i fjällvatten kan det vara riktigt kallt på sommaren.

Den där sjön ligger i låglandet och inte på fjället. Men det är inte jättevarmt i vattnet där. Flytväst kan vara bra att ha om man vill undgå att drunkna. Men för dessa herrar är det lite sent att komma på det nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in