Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-16, 20:19
  #661
Medlem
Hjv9s avatar
Silver
Maja Åskag, tresteg
Maja Åskag, längdhopp
Gabriel Wallmark, tresteg

Brons
Samuel Pihlström, 1500 m
Oscar Edlund, 400 m häck

De fem medaljerna endast ett brons sämre än utdelningen för två år sedan. I övrigt en fjärde plats, en femteplats, tre sjätteplatser och en åttondeplats.
Citera
2023-07-16, 21:52
  #662
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Finland tar mer än dubbelt (!) så många poäng som Sverige. Norge också långt bakom Finland i poäng
Utklassning.
Citera
2023-07-16, 22:51
  #663
Medlem
Det va både bra och dålig och lite slätstruken känsla över detta mästerskap.
Såg inte allt, men gillade stavhoppet idag och trodde nog att Lillefosse skulle ta det. Vissa grenar tenderar att bli sån nivåskillnad i resultat pga olika utveckling mellan tävlande som kan skilja sig ganska mycket bara på ett par år. Visst, det finns exempel på det i seniorklassen också men kan bli lite tydligare i u23.
Jag såg väl mest fram emot Åskag. Och kul att hon levererade. Kan inte låta bli att tänka på hur hon skulle fungera som mångkampare. Hon har kroppen för det och skulle nog få en mer framgångsrik karriär om hon valde att satsa på det.

När det gäller den andra blondinen så tror jag inte alls på hennes nya "springteknik".Jag kan verkligen inte se att hon gör ~6,90 hopp me den tekniken. Faktum är att hon, förutom sitt pb inte hoppar så mycket bättre nu, än vid u18. Oviss framtid. Men visst, prove me wrong prove me wrong.

Eftersom alla andra kommenterar produktionen och kommentatorer så gör jag det också.
Det stod i ts att prisceremonier skulle visas efter tävling. Men det gjorde de ju inte. Lika imponerad blev jag av dom där snygga 3d-modelleringarna som dom infogade när dom stod på pallen. Proffsigt.

Gällande Zetterlund så är han väl kunnig, men vilket sömnpiller till röst. Och när han höjer rösten så är det bara volym. För att känslan ska förmedlas vill jag gärna höra att dom behärskar att dra på dist på rösten. Man kan lära sig om man gillar att sjunga (Nu blev ju rösten lite som när Svt's David Fjäll kommenterade fotbolls-VM 2018 och försökte sig på nån slags sydamerikansk kommentering. Mål! Mååååååååål!).
En kommentator som faktiskt steppat upp i det avseendet, så vitt jag vet, är Niklas Nord. Det går nästan att pinpointa hans förändring när han fick följa me till Doha och framförallt kommentera herrfinalen i kulstötning. " Va gör karl'n!?" Fritt citerat.

Vill minnas att Zetterlund va me som expert för nåt år sen. Kan ha varit SM, då fungerade han bättre, även om han försökte sig på att få det att låta som att Brännholm hade fel om Warholms rekordtid. Lite lustigt när jag tänker efter. Man går liksom inte på ett livs levande lexikon av intressant information och totalt onödigt vetande utan att riskera att få dra på sig dumstruten.
I övrigt påminner han om en typisk skribent på ett sånt här forum. Lite lagom negativ "man kan ju tycka" bla bla
Förstår att Jeng blev en aning oengagerad. "Nu vet jag inte om du varit inne på det". "Om du inte redan nämnt det". Däremot blev jag lite chockad när Jeng va osäker på va de röda kortet står för. Hallå? Grönt, gult och rött kort!??? Jag vet att han inte är så värst fotbollsintresserad men dom där korten plus gult används ju flitigt i friidrott. Men annars är han bra och vet när det är dags att hålla igen, tex när tävlande utför sina grenar. Tycker det gnälls onödigt mycket på honom. Han vet vad han pratar om och nu när Zetterlund har suttit i andra stolen så har båda varit mer bekväma med att rätta varandras felsägningar. Lite som en intern tävling.

Men i det stora hela tycker jag att u23 känns lite önödigt när dom flesta resultat för guld är paritet me seniorklass. Men jag tackar inte nej till extra evenemang.
Pluspoäng till Zetterlund också som man i fredags kunde höra i bakgrunden säga att det vore konstigt att lämna en tävling mitt i, då nån i hans lurar tyckte det var dags att runda av pga regnet som drog över en timme. Tyvärr vek han ner sig och vi fick inte se klart. Jag förstår att han verkligen brinner för friidrott, men tyvärr, rösten är tråkig och monoton. Än så länge, tills han har läst det här
Citera
2023-07-16, 23:10
  #664
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Finland tar mer än dubbelt (!) så många poäng som Sverige. Norge också långt bakom Finland i poäng

Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Utklassning.

Hemmaplansfördelen är viktig

Skämt åsido, det är bra att både Finland och Norge gör fina resultat, bara inspirerande om vi nordbor kan hävda oss på den allra största scenen..

Avståndet minskar, dessutom kan man inte skylla på bortförklaringar i kampen mot "stora världen", om finländare och norskar slåss i toppen..
Citera
2023-07-17, 00:04
  #665
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Jag såg väl mest fram emot Åskag. Och kul att hon levererade. Kan inte låta bli att tänka på hur hon skulle fungera som mångkampare. Hon har kroppen för det och skulle nog få en mer framgångsrik karriär om hon valde att satsa på det.

Men i det stora hela tycker jag att u23 känns lite önödigt när dom flesta resultat för guld är paritet me seniorklass. Men jag tackar inte nej till extra evenemang.

Klart det är tuffare konkurrens i t.ex. längdhopp än sjukamp, men även svårt att vara bra i 7 st olika grenar, sedan är hon bara några månader äldre än Saga Vanninen, som vunnit det mesta på ungdoms-/juniornivå, så inte ens en 3-kamp i Finnkampen hade varit enkel..

U23 är ju seniorer och mästerskapet är till för att underlätta det svåra steget från juniornivå (U20) till seniornivå..

Tycker att U23 fyller en viktig funktion, men det stör mig lite när man kallar det för juniormästerskap, då 22-åringar förstås inte är några "junisar"..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback