2006-07-29, 18:56
Medlem
Hej, efter att ha upptäckt ett nytt intresse (UE) den senaste tiden samt läst i stort sett allt jag kommit över här på detta forum är det nu dags för en första tråd.

Jag har varit ute en hel del i Härnösands området och hittat bland annat, ett övergivet kustartilleriskjutfält med diverse byggnader osv, en observationsplats/bunker i närheten, skyddsrum vid en radar anläggning. I ett litet samhälle utanför Härnösand hittade vi en väldigt stor gång rakt in i berget, var dock stängt stålnät i två omgånger, det intressanta var dock att det var typ "gatlysen" inne i tunneln som lyste. Det gick även ett järnvägsspår i i tunneln, men dessa var dock bortkopplade från järnvägen som gick en bit därifrån.

Bilder på dessa objekt kommer så småningom om jag lovar.

Vet nån om "bra" ställen i västernorrland så ge gärna tips.

Jag undrar om nån har bilder på Sidsjön, var där utanför för någon dag sedan och man får juh kalla kårar bara man tittar på byggnaderna.
Citera
2006-07-30, 19:10
Medlem
eatsoups avatar
låter mkt spännande, ta mkt bilder
Citera
2006-07-31, 19:08
Medlem
Finns ett spännande bergrum i Bergeforsen... Finns ju ett vattenkraftverk där, vilket innebär att det finns en kommandocentral insprängt i berget. Nån som varit där?
Citera
2025-01-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolhand
Hej, efter att ha upptäckt ett nytt intresse (UE) den senaste tiden samt läst i stort sett allt jag kommit över här på detta forum är det nu dags för en första tråd.

Jag har varit ute en hel del i Härnösands området och hittat bland annat, ett övergivet kustartilleriskjutfält med diverse byggnader osv, en observationsplats/bunker i närheten, skyddsrum vid en radar anläggning. I ett litet samhälle utanför Härnösand hittade vi en väldigt stor gång rakt in i berget, var dock stängt stålnät i två omgånger, det intressanta var dock att det var typ "gatlysen" inne i tunneln som lyste. Det gick även ett järnvägsspår i i tunneln, men dessa var dock bortkopplade från järnvägen som gick en bit därifrån.

Bilder på dessa objekt kommer så småningom om jag lovar.

Vet nån om "bra" ställen i västernorrland så ge gärna tips.

Jag undrar om nån har bilder på Sidsjön, var där utanför för någon dag sedan och man får juh kalla kårar bara man tittar på byggnaderna.

järnvägsspår? var då?
Citera
2025-01-13, 16:36
Medlem
Så.... snart 19 år senare...

Järnvägsspåren var i Ramviksområdet vill jag minnas, det var en omformarstation som grävdes över strax efteråt.

// C
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in