Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-14, 18:19
  #1
Medlem
Saloths avatar
Hej.
Köpte för inte så länge sedan en ny LG dvd-spelare.
Men när jag ska spela dvd på den så kommer det inget ljud men däremot bild.
Om jag spelar cd så kommer det ljud!
Har provar byta hdmi-kabel, även provat att byta till ett annat hdmi uttag på tv men det blir samma resultat.
Nån som kan ha en susning vad det kan bero på?
Visserligen billig dvd-spelare men den är i princip ny.
Någon?
Citera
2023-07-14, 18:32
  #2
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Ljudet på DVD skivan är kanske i ett format som din TV inte klarar av, tex Dolby Digital 5.1. Händer fram för allt på billigare TV.

Kolla på DVD skivorna samt i manualen till din TV, och se vad den klarar för ljudformat. Sen har också många DVD skivor flera ljudspår, så du kanske kan byta till vanlig stereo istället för surround. Och prova med flera olika DVD skivor.
Citera
2023-07-14, 18:36
  #3
Medlem
Kolla även manualen till DVD spelaren, det brukar finnas inställningar som gör downmix av 5.1 Dolby Digital till PCM 2.0
Citera
2023-07-14, 18:51
  #4
Medlem
Kolla hur ljudinställningarna är för hdmi porten på teven. Har varit med om att det varit missmatch några gånger. En del tv kan det vara lite knepigt att hitta. Prova dig fram. Hdmi portarna kan hänga upp sig ibland. Enheterna brukar skaka hand med varandra för att komma överens om hur de ska prata. Så ibland kan det hjälpa med en norsk-reset. Dra ut strömkabel för alla enheter och vänta några minuter innan du stoppar i dem igen.
Citera
2023-07-15, 12:39
  #5
Medlem
Saloths avatar
Jag tackar er alla för era svar.
Idag har jag verkligen testat allt!

Bytt hdmi-kabel.
Provat andra uttag på tv,
Skiftat med andra apparater som är kopplade till tv.
Samma reultat.
När jag spelar dvd-skivor, (Har provat flera) så kommer det bild men inget ljud.
När jag spelar cd-skivor så kommer det ljud precis som det ska.
Kan det vara så att min tv som är en Samsung funkar dåligt med LG, typ nån inbyggd bug så att det inte ska funka?
Låter väldigt konspiratoriskt, ja jag vet men jag kan inte komma på nån annan förklaring!
Citera
2023-07-15, 15:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Hej.
Köpte för inte så länge sedan en ny LG dvd-spelare.
Men när jag ska spela dvd på den så kommer det inget ljud men däremot bild.
Om jag spelar cd så kommer det ljud!
Har provar byta hdmi-kabel, även provat att byta till ett annat hdmi uttag på tv men det blir samma resultat.
Nån som kan ha en susning vad det kan bero på?
Visserligen billig dvd-spelare men den är i princip ny.
Någon?
Vad är det för modell på din dvd-spelare?
Citera
2023-07-15, 16:53
  #7
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Vad är det för modell på din dvd-spelare?
Modellen heter BP250
Citera
2023-07-15, 17:04
  #8
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Gå in i ljudmenyn.
Är inställningen auto, testa att byt till pcm och se om det funkar.
Citera
2023-07-15, 18:03
  #9
Medlem
Saloths avatar
Jag har fipplat runt lite.
Var först inne på tevens ljudinställningar men det hjälpte inte.
Så gick jag in på dvd ljudinställningar och där hittade jag rätt!
Så tack för alla svaren och förhoppningsvis så ska den funka felfritt i fortsättningen.
Citera
2024-01-09, 14:10
  #10
Medlem
En dvd-spelare är inte så lätt att förstå sig på alla gånger. Om du behöver hjälp med din nyköpta dvd-spelare så kan du bara ställa frågor till mig här på flashback så ska jag se om jag hinner svara. Jag har hållt på länge med dvd-spelare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback