Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-07-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Vem skulle köparen vara?

Bitcoin miners och andra hardcore-typer med fyrkantiga ögon.
Citera
2023-07-15, 22:15
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Men man får inte så mycket ändå va?
Nä, men någon hämtar åt dig!
Citera
2023-07-15, 22:44
Medlem
Finns guld mm i gamla datorer. Ju äldre desto mer av värde. Samma sak med en del gamla mobiler.
Citera
2023-07-15, 23:20
Medlem
Citat:
Jag har två gamla datorer stående. En Pentium 3 och en Pentium 4 med tillförande specs som var vanliga på den tiden. Den ena är från sent 90-tal, den andra är från typ 2006.
De tar lite för mycket plats för att jag skall vilja ha dem stående och använder dem inte heller till något då jag har nya laptops från förra året.

Vad kan man göra med dessa stationära?
Finns det nostalgiker som vill köra Windows 98 igen på passande hårdvara som kan köpa?
Kan man göra något med chassina? Finns det en marknad på något sätt?
Delarna?

Smyg in på sweclockers.com och skriv en liknande tråd. Vissa söker det du har.

Annars är bäl blocket bra, där kan du ju skriva ge ett bud och ta det bästa budet. Eller kanske tradera.
Citera
2023-07-15, 23:52
Avstängd
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Finns guld mm i gamla datorer. Ju äldre desto mer av värde. Samma sak med en del gamla mobiler.

Varför mer värde i de gamla?
Citera
2023-07-16, 00:46
Medlem
Citat:
Varför mer värde i de gamla?

Det är samma sak med telefonerna, i början när grejerna var rejält dyra och tekniken ny öste man på med mer guld mm än vad som behövdes. Om jag förstått rätt. Men dom kanske måste vara betydligt äldre än din äldsta. Det vet jag inte.

Jag tror det finns guld och övrigt intressant även i helt nya datorer men då inte i överdrivna mängder.

Viss elekronikskrot kan man få betalt för av återvinningsföretagen.

Att dom skrotas på det sättet är ju bra också pga ingen har möjlighet att återskapa någon av din gamla data.
Citera
2023-07-16, 02:59
Avstängd
Citat:
Det är samma sak med telefonerna, i början när grejerna var rejält dyra och tekniken ny öste man på med mer guld mm än vad som behövdes. Om jag förstått rätt. Men dom kanske måste vara betydligt äldre än din äldsta. Det vet jag inte.

Jag tror det finns guld och övrigt intressant även i helt nya datorer men då inte i överdrivna mängder.

Viss elekronikskrot kan man få betalt för av återvinningsföretagen.

Att dom skrotas på det sättet är ju bra också pga ingen har möjlighet att återskapa någon av din gamla data.

Undrar vilket återvinningsföretag som betalar bäst.
Om man tar ut hårddiskarna kan de inte återskapa något väl?
Citera
2023-07-16, 20:45
Avstängd
Då är frågan vad som ger mest kosing.
1. sälja dem till nishad gamer
2. få pengar för matallerna, främst guld
3. sälja dem till någon som vill betala för halvledare
Citera
2023-07-16, 20:56
Medlem
Citat:

Haha, finns kanske guld för 5kr max i en dator, finns hur många youtubeklipp som helst där man maler ner 100 processorer eller så och får ut kanske 500kr i guld efter en process som kostat 200 i runda slängar.

TS, möjligt att du kan få 100kr per dator om du har tur att lyckas sälja dem.
Citera
2023-07-16, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Haha, finns kanske guld för 5kr max i en dator, finns hur många youtubeklipp som helst där man maler ner 100 processorer eller så och får ut kanske 500kr i guld efter en process som kostat 200 i runda slängar.

TS, möjligt att du kan få 100kr per dator om du har tur att lyckas sälja dem.

Jag vet inte riktigt varför du skrattar? Du är väl inte så dum så du tror att någon är så dum att han tror att en dator innehåller guld motsvarande en mindre förmögenhet?

TS frågade om i fall det finns en marknad för gamla uttjänta datorer, några i tråden menade att det inte fanns och jag pekade på en marknad som uppenbarligen en del i alla fall inte kände till.

Några belopp har inte diskuterats alls min poäng var enbart att det faktiskt finns en marknad men jag läste på lite nu och tydligen är IT-skrot numera Bolidens största "råvara" för utvinning av guld.

Ett ton guldmalm som man traditionellt utvunnit mest guld i från ger 8g guld.
Ett ton IT-skrot ger 100gram guld.

Om vi räknar på att guldet är värt 500:-/gram skulle man alltså få ut 0,01 gram guld från en dator om dina beräkningar att det finns guld för 5:- i en dator stämmer och totala vikten skulle då vara 100gram.

100gram låter väldigt lite i mina öron för en stationär dator. Sen utvinner man tydligen 200kg koppar, 0,5kg silver och en del platina och palladium ur varje ton it-skrot. Som man också får betalt för.

Och det är alltså "it-skrot" jag vet som sagt inte substansen i det men vad jag hört innehåller äldre telefoner och dator, vilket är det ts har, mer guld.

Jag hittade inga belopp när det gäller specifikt gamla datorer men äldre mobiler köps in för 11euro/kg. Och har man ett gäng och alternativet är att kasta det är det väl inte så tokigt att få någon hudralapp. Bonusen är också att det inte är någon luffare som hittar grejerna och säljer det vidare med ens gamla data bristfälligt raderad.

Men som sagt, min poäng var bara att besvara ts fråga om i fall det finns en marknad för gamla datorer. Vad den marknaden är beredd att betala, hur ts värderar det och hur road du blir av det har jag inte så mycket tankar runt. Mer än att jag är ganska övertygad om att du räknade ganska fel och att det rör sig om högre vikt/belopp än det du skrev.
Senast redigerad av rotebro-conny 2023-07-16 kl. 22:38.
Citera
2023-07-20, 16:20
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
I dagens läge när det gäller datorer så är detta som du nämner endast skrot. Åk till återvinningen och släng skräpet.

De är dock bra att ha för spelnostalgiker som har en förkärlek för äldre spel. De kan vara funktionella på en del andra sätt med.

Har själv en IBM Thinkpad (Laptop) som är inköpt 2002 som jag använder för det ändamålet. Stationära äldre datorer går att få mer kräm i med extraminne dessutom.
Citera
2023-07-22, 21:03
Medlem
ceyifam2s avatar
Leta upp en retrogrupp på Facebook eller använd Tradera. Är det lite bättre grejor kan man säkert få en tusing för en komplett fungerande dator om de inte ser rejält fula ut såklart. Kan vara så att P3 är värt mer än P4.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in