Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2023-07-16, 20:05
  #73
Medlem
Lifeisnows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Folk på Flashback lever också i en bubbla. En annan bubbla förvisso, men ändå en bubbla.

Många har dåliga liv och saknar verktyg att göra åt det och i den hjälplösheten skapar man t.ex. en besatthet av invandrare eller transor eller vad det nu kan vara.
Ja..man kan välja mellan verklighetens bubbla eller Tildes mfl och deras bubbla som lever i en rosa verklighetsfrånvänd värld…sen när det gäller mig själv har jag högskole-examen samt äger ett företag..
Citera
2023-07-16, 20:52
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Ja..man kan välja mellan verklighetens bubbla eller Tildes mfl och deras bubbla som lever i en rosa verklighetsfrånvänd värld…sen när det gäller mig själv har jag högskole-examen samt äger ett företag..

Du tror inte att alla andra också tror att de bor i "verklighetens bubbla"?
Citera
2023-07-16, 21:02
  #75
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giraffistarn
Så folk måste alltså hålla med henne? Bra tänkt
Nej, hon har bara uppenbart rätt.
Citera
2023-07-16, 21:07
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Det är äkta finsvenska, något som är sällsynt här på Flashback, men ack så vackert!

I övrigt tror jag Tilde bara har erfarenhet av sin egen tråd här i forumet, annars hade hon nog haft en mer nyanserad bild av oss. Men hon verkar vara en som gillar att googla sig själv.

Just de där kändistrådarna här på FB är väl för det mesta rena mardrömmen för någon drabbad att sitta och läsa om sig själv i. Det är väl inte ofta det direkt står om hur duktiga eller kreativ man tycker någon är.
Citera
2023-07-16, 22:40
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Teori -

for 20 ar sedan var val smartphones inte sa avancerade och i-phone sag inte dagens ljus forrens 2007. pa den tiden satt val de flesta vid sin PC nar de surfade pa natet.
Numera surfas och skrivs det nog mest via smartphones och saledes nar man ar ”pa sprang” och gor nagot annat samtidigt, sa risken att det skrivs medan man ar i ett ”stress” moment kanske ar mer pataglig och sprakbruket blir darefter ?
i.a.f nagot annorlunda an fran PC's lugna vra..

men jag tittar aven till Flashback loggan - vilken inte direkt ger en hint om att har ska det foras en intellektuell dialog.
För 20 år sen fanns knappt smartphones, telefoner typ Blackberry var inte var hens egendom. Det var väl då mobiler gjordes pyttesmå?
Datorer kopplade till internet var inte var hens egendom.
Med smartphonen och Facebook blev det var hens möjlighet att kommunicera på internet, folk som aldrig varit på maillistor eller "forntida" diskussionsgrupper. Det breddade användarunderlaget till nästan alla. Vet många som är aktiva med allt möjligt på nätet nu som inte har dator, kanske ipad som de i stort använder som smartphonen.

Det kanske inte är folk som ändrat sig pga den nya teknologin utan en utökad användarskara, folk som var dryga och otrevliga redan innan men inte hade möjlighet att visa hela värden hur de var.
Citera
2023-07-17, 03:53
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag tror du kan ha en poäng i debattnivån, åtminstone delvis, kan förklaras av att samtalet numera förs på en telefon istället framför en dator.

Jag tror man måste komma ihåg hur landet såg ut i slutet av 90-talet och i början på 2000-talet. Statsmedia höll hårt i taktpinnen.
Den enda fria debatten fördes på nätet, därav den uppkäftiga katten.
Debatten var ofrånkomligen betydligt mer intellektuell då än vad den är idag.

Jag tror delvis det beror på att FB var den första stället där diskussionen var fri och inte styrdes av en konsensus tillverkad styrd från Sveavägen 68 och exekverad av regimmedia.

Jag ser FB som en sentida efterföljare till Le Canard Enchaîné i Frankrike, där all skit som den franska regeringen försökte ölja togs upp till ytan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Le_Can...a%C3%AEn%C3%A9
om vi sager ar 2000, da var internet ganska litet och da formodligen ocksa gemene mans datoranvandande litet, langt ifran alla hade en PC, de som hade egen dator var formodligen mestadels fortfarande ”dator-nordarna” och jag vill minnas att sadana nte var sa bryska i sin retorik.
fran ar 2000 har internet vuxit enormt, datorer har blivit var mans egendom.
De intellektuella finns sa klart kvar, men de far finna sig i att vara beblandad med ”pobeln”.
det kan kanske t.o.m visa sig vara larorikt.
Citera
2023-07-17, 03:57
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
För 20 år sen fanns knappt smartphones, telefoner typ Blackberry var inte var hens egendom. Det var väl då mobiler gjordes pyttesmå?
Datorer kopplade till internet var inte var hens egendom.
Med smartphonen och Facebook blev det var hens möjlighet att kommunicera på internet, folk som aldrig varit på maillistor eller "forntida" diskussionsgrupper. Det breddade användarunderlaget till nästan alla. Vet många som är aktiva med allt möjligt på nätet nu som inte har dator, kanske ipad som de i stort använder som smartphonen.

Det kanske inte är folk som ändrat sig pga den nya teknologin utan en utökad användarskara, folk som var dryga och otrevliga redan innan men inte hade möjlighet att visa hela värden hur de var.
oj ,jo precis i banorna jag tanker och svarade ”vanartad” tack for fortydligande !
__________________
Senast redigerad av Kirev 2023-07-17 kl. 04:08.
Citera
2023-07-17, 10:30
  #80
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
om vi sager ar 2000, da var internet ganska litet och da formodligen ocksa gemene mans datoranvandande litet, langt ifran alla hade en PC, de som hade egen dator var formodligen mestadels fortfarande ”dator-nordarna” och jag vill minnas att sadana nte var sa bryska i sin retorik.
fran ar 2000 har internet vuxit enormt, datorer har blivit var mans egendom.
De intellektuella finns sa klart kvar, men de far finna sig i att vara beblandad med ”pobeln”.
det kan kanske t.o.m visa sig vara larorikt.

Jag köper din tidsbeskrivning, men jag har svårt att se hur störtflod av invektiv utan något som helst försök till dialog skulle kunna vara lärorik.
Upplys mig gärna om hur
Citera
2023-07-17, 10:38
  #81
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Om det är negativt och så här kan nog till stor del bero på att det speglar en verklighet som går åt helt fel håll. Andra medier tenderar till att frisera för att förminska allt utom värmeböljor och landets 500 nazister.

Exakt.

Här förs den diskussion som människor finner relevant och som inte förs i media eller annat håll.

Priset för att yttra sig fritt är högre än vad etablerade eliten vill påskina. Vissa åsikter smutskastas och kan ge väldigt negativa personliga konsekvenser om de yttras öppet och fritt. Därför tas dessa diskussioner anonymt.
Citera
2023-07-17, 17:08
  #82
Medlem
fredricomartins avatar
Jag är mycket arg på Tilde efter detta tilltag, vem är hon att bestämma över min yttrandefrihet?
Citera
2023-08-03, 18:52
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Anonymiteten ger en rå spegel av svenskarnas oförvanskade åsikter. Hur kan man inte uppskatta det? Även om man inte gillar vad som skrivs så är det en fantastisk möjlighet att få tillgång till förbehållslösa diskussioner som vi aldrig hade fått se i skitnödiga pk-Sverige. Flashback är en ovärderlig spegel av svenska folket.

Nej, du har fel om du tror att Flashback är en spegel av svenska folket.

Det svenska folket jobbar på dagarna och har inte tid att sitta på FB hela dagarna och spy dynga mestadels.
Citera
2023-08-04, 01:16
  #84
Medlem
Borgarbrackor

Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Tilde förklarar för Christina Skolin vad Flashback är:

Avsnitt 4
28:47
https://www.tv4play.se/program/ded9c1df230c06ffdced

Så ÄNNU två vitpriviligierade kvinnor skall tala om för oss "alla andra" vilka vi är?
Har dem även svaret på VARFÖR?
Men dessa har väl tre hål så därför MAN dem tål?
Man pratar alltid om Slut, men aldrig om(dessa) Sluts.
__________________
Senast redigerad av hee4r 2023-08-04 kl. 01:30.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback