Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-10-02, 11:38
  #37
Medlem
christer-ulfbaages avatar
10000-tals kronor varje år?
Sen jag köpte mitt spö för 10+ år sedan har jag lagt några spänn på fiskeutrustning.
Nån tafs eller ett par nya krokar kanske. Ny lina. Drag hittar man två för varje man kastar bort..

För att tala för egen del så fiskar jag till 90% för naturupplevelsen och 10% för utmaningen och spänningen.
Sjukt mysigt att stå med vadarbyxor i havet en novemberdag. Upp med huvan, det blåser på. Snöar kanske lite. Man har med sig lite gott käk. Chansen att öringen hugger på kastet är väl ca 4 promille, men vem bryr sig..
Citera
2023-11-05, 10:57
  #38
Medlem
DeeDoo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Det är kul när man får napp

Uppenbarligen. Håller också med till 100%.
Citera
2023-12-03, 03:43
  #39
Medlem
Det är ju otroligt roligt att fiska, spänningen att man inte vet när det nappar, det kan ju hända vilket kast som helt, känslan av ett napp , naturupplevelsen osv.

Snarare är det väl jakt som är trist där man får vänta timme efter timme utan att något händer medans man bara väntar, i fiske är det ju oftast action hela tiden och man drar ofta upp fisk efter fisk. Antar att glädjen att fånga något tilltalar både belöningssystemet och den mänskliga jägarinstinkten och skapar en känsla av direkt interaktion med naturen på ett annat sätt än om man bara är ute och promenerar.

Släpper tillbaka det man fångar ser jag som självklart, jag fiskar mest för mitt nöje och tar bara med mig enstaka fiskar då någon närstående beställt ett par st, jag har faktiskt på senare år börjar känna mer och mer antipati mot folk som tar upp och dödar fisk, annat än enstaka för mat då, speciellt när man ser att fiskarna dom dödar är väldigt små och inte ens ätbara eller när folk helt enkelt dödar fiskar för ro skull, ser ibland folk som drar upp gäddor bara för att sedan slänga upp dem på stranden där dom får självdö och sedan lämnas där.

Jag är där för att fånga fisk, inte för att döda dem.

Tiotusentals kronor per år? Brukar inhandla något spö för cirka 1000 sek varje år för att ersätta något av de äldre som går sönder samt köpa några nya drag och tafsar, inte särskilt dyrt. Bensinen för att ta sig till fiskeställena går dock på ett par tusingar per år.

Edit: läste för övrigt nyligen om en undersökning som visade att folk som fiskar ofta har 17% lägre sannolikhet att få psykiska ohälsa.
__________________
Senast redigerad av alanlissa87 2023-12-03 kl. 03:50.
Citera
2023-12-16, 08:03
  #40
Medlem
Fiske är ju också male bonding, något man gör med sin far eller sin son och har viktiga samtal om livet varvat med talande tystnad.
Citera
2023-12-16, 20:28
  #41
Medlem
eldrattans avatar
Det finns även hur mycket redskap och tillbehör som helst. Jag brukar mest affärsfiska får jag medge. Kan spendera massor av pengar på köpa alla möjliga häftiga saker. Sedan blir det väl någongång per år man ger sig ut och på sin höjd kör krok och bottenmete, när det inte nappat på det senaste 3D ultra draget man köpt.
Citera
2023-12-17, 10:37
  #42
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Fiske är ju också male bonding, något man gör med sin far eller sin son och har viktiga samtal om livet varvat med talande tystnad.

”vet du hur man använder en kondom, min son?”
Citera
2023-12-21, 16:10
  #43
Medlem
Fiske har varit det roligaste jag vet sen jag var sex år. Det går inte att förklara för de som inte begriper. Ibland har man svackor där man funderar på om det verkligen är värt tiden men man brukar komma till insikt
Citera
2024-01-13, 14:01
  #44
Medlem
fisket i sig är väl småtråkigt, men det är skönt att komma ut och roligt när det nappar.

igår satt jag 1 timme och pimplade i solskenet.
4 minusgrader och fick endast en liten abborre.

För mig är fisket ungefär som att gå på promenad eller sitta och sola.
Att man får mat på bordet är bara en bonus
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback