• 1
  • 2
2023-07-20, 09:02
Medlem
Tjena. Min syster köpte ut sin macbook av gymnasieskolan och den är nu omformaterad. Startar upp den, väljer region och Wi-Fi sedan kommer en ruta upp med academedia som vill att jag skriver in användarnamn och lösen. Vilket vi inte har då ingen av oss går i gymnasiet längre. Datorn är helt låst pga academedia och jag undrar nu hur jag kan kringgå detta eller allra helst få bort skiten helt. Det går att starta datorn med command + R och då får man lite mer alternativ men inget jag blir smartare av. Tacksam för all hjälp jag kan få. Testat Google men hittar bara lösningar till apples egna låsskärm.
Citera
2023-07-20, 09:38
Medlem
Om den har blivit utköpt så har ni väl ett kvitto på detta, och kontaktar enklast Academedia för vidare hjälp. Den har ju knappast sålts på rätt sätt, då det med skoldatorer följer en licens, som inte följer med då den säljs vidare till privat ägare.
Citera
2023-07-20, 09:39
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJLajko
Tjena. Min syster köpte ut sin macbook av gymnasieskolan och den är nu omformaterad. Startar upp den, väljer region och Wi-Fi sedan kommer en ruta upp med academedia som vill att jag skriver in användarnamn och lösen. Vilket vi inte har då ingen av oss går i gymnasiet längre. Datorn är helt låst pga academedia och jag undrar nu hur jag kan kringgå detta eller allra helst få bort skiten helt. Det går att starta datorn med command + R och då får man lite mer alternativ men inget jag blir smartare av. Tacksam för all hjälp jag kan få. Testat Google men hittar bara lösningar till apples egna låsskärm.
Kontakta Academedias IT-avdelning eftersom ni givetvis har rent mjöl i påsen.
Citera
2023-07-20, 09:51
Medlem
Tackar så mycket jag ringer academedia efter jobbet!
Citera
2023-07-20, 10:23
Medlem
TELAVIV91s avatar
Jag kan ju inte Mac alls. Men den är omformaterad men ändå låst, är det då Apple som låst den, och på vilken nivå är det låset på? Vore det möjligt att strunta i Apple och installera Linux istället?
Citera
2023-07-20, 11:48
Medlem
Datorn är fortfarande registrerad via något som kallas 'Automated Device Enrollment' tidigare kallat 'DEP'. Detta gör att datorn automatiskt kommer att pekas om mot Academedia's MDM-server som kommer kräva auth + lösenord för att datorn ska få komma vidare för uppstart och användning.

Enda sättet att få bort detta är att administratören, dvs IT avdelningen för Academedia tar bort enheten via Apple Business Manager. Detta gör dom naturligtvis om det är så att ni köpt ut datorn och kommit överens om detta.
Citera
2023-07-20, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Jag kan ju inte Mac alls. Men den är omformaterad men ändå låst, är det då Apple som låst den, och på vilken nivå är det låset på? Vore det möjligt att strunta i Apple och installera Linux istället?

Den är låst på firmware/moderkortsnivå.
Citera
2023-07-20, 16:58
Medlem
Är det verkligen helt omöjligt att bli av med skiten? Ringde dom idag och blev kopplad till en dam som vägrade svara på telefonen. Soppa av alltihop jag vill bara radera academedia.
Citera
2023-07-20, 17:22
Medlem
Citat:
Är det verkligen helt omöjligt att bli av med skiten? Ringde dom idag och blev kopplad till en dam som vägrade svara på telefonen. Soppa av alltihop jag vill bara radera academedia.

Citat:

Jag jobbar med detta. Det låter som att den är styrd genom Intune MDM. Det finns sätt att komma runt det, men det är fett krångligt och datorn kommer inte vara sig självt efter. Det är bara ansvarig för Intune/MDM som kan offboarda den på rätt sätt, vilket inte har skett. Snabb google visar att dom sökte just en ansvarig för MDM 2021/22. Kontakta M*ria M*lmqvist.

*=a
Citera
2023-07-20, 21:26
Medlem
Tanken med "företagsdatorer" är att de ska vara helt ointressanta att stjäla. I princip så ska man kunna lämna kvar dem på tunnelbanan utan att någon ska vara intressant av att plocka hem dem. Det är bara företagets IT-avdelning som kan göra datorn användbar.
Citera
2023-07-20, 22:28
Medlem
Citat:

Läs mitt tidigare inlägg. Datorns serienummer är registrerat via Apple Business Manager. Enda sättet är att administratören för detta plockar bort serienumret annars kommer datorn automatiskt att pekas mot MDM som används och kräva att företagets profiler installeras innan datorn kan användas, vilket inte kommer fungera eftersom att detta troligtvis kräver AD-inlogg som din syster inte längre har kvar.
Citera
2023-07-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonizzle
Jag jobbar med detta. Det låter som att den är styrd genom Intune MDM. Det finns sätt att komma runt det, men det är fett krångligt och datorn kommer inte vara sig självt efter. Det är bara ansvarig för Intune/MDM som kan offboarda den på rätt sätt, vilket inte har skett. Snabb google visar att dom sökte just en ansvarig för MDM 2021/22. Kontakta M*ria M*lmqvist.

*=a

Problemet är inte att datorn har profiler från Intune eller möjligtvis JAMF för den delen. Problemet är att den fortfarande är kvar i ABM.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in