Citat:
Ursprungligen postat av
Enotroligkille
Ja vilken usel start på 2024 för Leo Borg, det är möjligt att han redan är på väg nedåt. Någon stjärna kommer han aldrig att bli då han förlorar mot allt och alla.
Tråkigt
Han verkar ha stora problem med skallen tyvärr. Han kan spela bra tennis, skulle inte förvåna mig om han visar det igen nu i Båstad när det är en stor scen.
Tennis är en sport där du inte får någonting gratis alls. Du måste grisa dig till vinster i skittråkiga turneringar utan någon publik alls. Det spelar ingen roll hur dåligt du spelar, du måste vinna dessa matcher regelbundet annars kommer du aldrig att ta dig ifrån det träsket.
I en lagsport som t.ex hockey eller fotboll så kan du komma in på en räkmacka och få chansen för att någon tränare tror att du har potential. Så fungerar det inte alls i tennis. Allt du åstadkommer måste du förtjäna till 100%. Vilket gör det till en otroligt svår sport att lyckas i. Speciellt i dagens värld där det finns så otroligt många som satsar seriöst och väldigt många som har talang också. Finns så otroligt många exempel på spelare som är jätteduktiga men aldrig riktigt lyckas ändå för att de inte pallar med det psykiskt helt enkelt.
Den långe polacken Jerzy Janowicz är ett väldigt bra exempel som jag gärna lyfter fram. Han slog igenom med dunder och brak för drygt 10 år sedan och nådde #14 på världsrankingen och nådde semifinal i Wimbledon. Sedan efter det så åstadkom han ingenting, han föll ihop totalt och var (med tanke på det stora spel som fanns i honom) helt urusel efter det. Han slutade för några år sedan. Efter sin succé så blev han, rent sagt, helt ärligt talat en riktigt, riktigt dålig spelare.
Som jag skrev i mitt första inlägg. Borg har ett spel som räcker till att lyckas, det är inte det som kommer vara avgörande. Det är till 100% skallen som kommer avgöra hur långt han når.
Sådant är också, som utomstående helt omöjligt att veta någon om också egentligen. Man måste känna personen för att kunna riktigt förutspå hur långt spelaren kan nå. Man kan också utvecklas senare. Söderling, Wawrinka t.ex, hade kunnat ha samma meriter som Kohlscreiber om de inte hade utvecklats på det mentala planet. Men de utvecklades senare och blev bättre.