Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-07-25, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightLion
45k är ingenting och dom har haft det så länge, din debattnivå är för rolig, lär dig själv hur en hemsida eller ett forum fungerar.
Det där inlägget förstod jag inte riktigt. 45k?
Citera
2023-07-25, 02:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det där inlägget förstod jag inte riktigt. 45k?

45 000kr är det dom betalar om året.

Citat:
Wordpress finns väl fortfarande kvar, eller? https://wordpress.com/sv/free/

Att Meta utnyttjar skattelagstiftningen i Sverige innebär inte att du ska få saker gratis. Då är det smartare att vi täpper till hålen.

Sverige behöver använda servrarna till bättre grejer, facebook är ingenting idag.
Citera
2023-07-25, 02:08
Medlem
Citat:
Sverige behöver använda servrarna till bättre grejer, facebook är ingenting idag.
Och "bättre grejor" är att låta dig ha en hemsida där. Varför har du den inte på din egen dator?
Citera
2023-07-25, 02:10
Bannlyst
Citat:
Och "bättre grejor" är att låta dig ha en hemsida där. Varför har du den inte på din egen dator?

Okej jag håller med dig nu.

Byethost är bättre än ingenting. Men sverige behöver bygga fler sidor i vilket fall, det är roligt att bygga hemsidor tycker många av oss. :P

Av dom miljarder som facebook tjänar borde sverige få en hacka, anser jag dock.
Citera
2023-07-25, 02:16
Medlem
Citat:

Byethost är bättre än ingenting. Men sverige behöver bygga fler sidor i vilket fall, det är roligt att bygga hemsidor tycker många av oss. :P

Håller absolut med om att Meta borde skatta mer i Sverige.

Men att bygga privata hemsidor, det gjorde man på nittiotalet.

Har du för övrigt räknat på vad det skulle kosta staten att driva ett sådant projekt?
Citera
2023-07-25, 02:17
Bannlyst
Citat:
Som ni vet just nu vissa av er, så har Umeå och Luleå serverhallar där man hostar facebook, nästan helt gratis.

https://image.nyteknik.se/136877.web...622&format=jpg

Sverige hade kunnat bygga ut dessa serverhallar så att dom som hostar sina hemsidor där är svenskar, och att det är helt gratis? Vad vinner vi på att blogga på facebook, när du kan skapa din egen wordpress blogg gratis?

Sverige hostar facebook i princip nästan helt gratis, och visst det skapar jobb för Sverige men sverige hade kunnat använda serverutrymme till egna hemsidor, där svenska skattebetalare kan bygga egna sajter.

Byethost och såna sajter är sidor som erbjuder helt gratis hosting, men Sverige hade kunnat erbjuda sina egna invånare gratis webhosting, varför gör man inte det?

Vem pallar blogga på facebook, när du kan ha din egen hemsida? Jag tror vissa håller med ändå. Och efter alla dessa skjutningar och mord i Sverige är det nog bättre att man bygger hemsidor och njuter av datorer än att man är ute och blir skjuten i huvudet.

Frågan är: Borde umeå och luleå serverhallar hosta svenska hemsidor istället?

Jag bor i Umeå, vart ligger dessa hallar?
Citera
2023-07-25, 02:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2500HD
Jag bor i Umeå, vart ligger dessa hallar?

Det står mer i denna nyheten:

https://www.vk.se/2011-11-18/umea-jo...isk-serverhall
Citera
2023-07-25, 04:41
Avstängd
Citat:

Men hur skulle du sedan tjäna pengar på dessa hemsidor? Företag skulle väl knappast annonsera på hemsidor som drivs av kommunister?
Citera
2023-07-25, 07:54
Medlem
Kottkompotts avatar
Håller med i teorin om att man som svensk skattebetalare bör kunna få tillgång till åtminstone grundläggande hemsideutrymme genom detta.

Någon gigabyte lagring och tillräckligt med kräm för att kunna driva en webshopp med några tusen besökare per månad iallafall.
Citera
2023-07-25, 08:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Håller med i teorin om att man som svensk skattebetalare bör kunna få tillgång till åtminstone grundläggande hemsideutrymme genom detta.

Någon gigabyte lagring och tillräckligt med kräm för att kunna driva en webshopp med några tusen besökare per månad iallafall.

Det som kostar är ju strömmen till servrarna, strömmen förbrukas av svenska skattebetalare så sparar dom in pengar och vill jobba om de får servern gratis.

Men hellre att ström går till våra egna medborgare och serverutrymme än att det går till facebook.

Det hade gynnat vissa företag också om de fick hosting i Sverige, istället för facebook.

En webbshop som du säger skapar bra jobb för svenska näringsidkare mer än vad facebook gör dessutom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in