Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-07-27, 00:45
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocinha
Har du t.ex. Steam installerat i din "vanliga" environment (hemma/jobbdator)? Eller kör du kanske det inuti en separat VM?

Lite lat där, på privata burken (en desktop-maskin som kör Debian), så har jag dem installerade i samma miljö som allt annat. Så ägnar sig de mjukvarorna åt nått fuffens så har de tillgång till allt - ur ett säkerhetsperspektiv är det så klart rätt uselt. På jobb-maskinerna har jag inga spel.

Citat:
Hur gör du med din mobil/smartphone?

Good point. Den glömde jag helt av, och det är en vanlig röten Android-lur. Från Kina, till råga på allt. Där har jag mer eller mindre gett upp, även om nästa lur kommer bli från ett sundare land i alla fall. Har kikat på Librem, Pinephone, Ubuntu-telefonen som dök upp för några år sedan o.s.v... men som du säger, begränsningen att inte komma åt vissa "nödvändiga" appar har gjort att jag låtit bli än så länge.
Egentligen är det väl bara BankID och appen för kollektivtrafiken som är helt essentiella, men, ja, det är de i alla fall.
Citera
2023-07-27, 12:09
Medlem
Pojkekorvs avatar
Använder FOSS i den mån det är möjligt.

Linux, LibreOffice, Firefox/Librewolf, CalyxOS/GrapheneOS osv men både anser att inte inte går att enbart köra foss utan att bli att bli alltför begränsad. WIFI och liknande är väl troligvis rätt svårt om jag förstått det hela rätt.

Sedan använder jag även applikationer som BankID och Swish som är svårt att klara sig utan. Man försöker välja ett FOSS alternativ när det går och är rimligt. Spel är svårt att välja fos, däremot så kan man välja att stödja hårdvara och aktörer som är mer konsumentvänliga och öppna t.ex välja en Steam Deck som är både lättare att reparea och du kan installera andra opterativsystem på framför t.ex Nintendo Switch som är svårt att reparea och de medvetet har tagit bort möjligheten att installera något annat operativsystem och beter sig ganska vidrigt mot olika FOSS projekt och emulatorer.

Jag ser det mycket som en process man väljer en tjänst, mjukvara och hårdvara i taget för att göra sig så fri som möjligt.

Största problemet är nog även om CalyxOS och GrapheneOS t.ex existerar och fungerar bra och även vanliga android funkar bra utan ett Google Konto så är ju många appar från Google Play/Aurora Store beroende av Google Play Services. F-droid har mycket bra men saknar stöd av de flesta kommersiella aktörer som t.ex banker och kollektivtrafik osv.
Senast redigerad av Pojkekorv 2023-07-27 kl. 12:14.
Citera
2023-07-27, 12:24
Medlem
hellomynameis...s avatar
Använder Debian och det enda jag installerar från non-free är iwlwifi och intel-sof. Skulle gärna vara helt öppen ner till libreboot men har inte orkat. Hoppas risc-v blir lyckat som ett nödvändigt steg mot helt öppen hårdvara.

Firefox och Chromium som webbläsare, GIMP, Inkscape, LibreOffice när jag behöver något sånt. Lever i terminalen så när jag är ute efter ett program börjar jag alltid där, vim för text, mutt för mail, newsboat för rss osv. För saker jag använder mer sällan eller terminalen inte passar föredrar jag webbläsaren, plugins ger mig samma navigering som i terminalen. Spelar sällan, emulerar ibland men inte mer än så vilket underlättar. När jag vill leva farligt och testa något nytt använder jag VM med qemu + virt-manager. DNS är Quad9 (spelar ingen roll hur free man är om allt ändå går genom google).

Känner mig inte alls begränsad, tvärtom. Stallmans lösning för hemsidor är cancer men samtidigt inte helt dum. Har själv en mer modern lösning: headless chromium (med uBlock origin) för att hämta sidan och köra javascripten, skicka till Mozillas readability.js för att städa upp allt överflödigt, en nypa egen CSS efter smak och öppna i Firefox. Inte för privacy det löser plugins, men ibland är man bara ute efter texten och jag gillar att lägga min egen touch på saker. Nackdelen är att menyer försvinner så det fungerar bara när man vet exakt vad man är ute efter, t.ex länkarna i rss/mail eller Wikipedia.
Citera
2023-07-27, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Har enbart använt linux de senaste 20 åren, Mandrake, Ubuntu och Debian. Numera endast Ubuntu. Har under denna tid aldrig installerat något som kostat pengar. Aldrig brytt mig att kolla licenser men tror mig veta att det allra mesta jag använder är antingen FOSS eller OSS. Det är mitt Google konto jag är mest misstänksam mot, men låter bekvämligheten styra.
De flesta men inte alla programmen jag använder är hämtade från default Ubuntu repos. Några exempel:
Libre office Gimp Clementine VLC Calibre Firefox Worldpress
Bleachbit Synaptic Krusader Gparted svtplay-dl Etcher Clonezilla IP-fire
Det är inte allt med det jag använder mest
Har vid tillfällen också använt Tor gnu-pg veracrypt med flera.
För mitt behov har det aldrig funnits behov av någonting Windows eller Apple

Telefonen är en annan sak där är man utlämnad till Android (Google).
Gratis är inte samma sak som FOSS.

Finns exempelvis ett namn på sånt, kallat Freeware. Programmet är gratis men du har inte tillgång till källkoden, ingen rätt att modifiera det hela, eller krav på att din nya version du publicerar måste följa samma gamla villkor.

Google Chrome är ett exempel. Det är gratis. Men det är inte FOSS.

Sen bygger det på en FOSSapplikation kallad Chromium, som flertalet andra webbläsare också använder sig av.
Citera
2023-07-27, 12:52
Medlem
Citat:
Hur många av er använder endast (eller till stor del) FOSS?
FOSS står för Free Open Source Software.
Med ordet "free" menas frihet / "libre", inte gratis.
Det finns m.a.o. FOSS-applikationer som kostar pengar.

Utan FOSS finns det ingen riktig frihet på internet.

Motsatsen till FOSS är alltså programvaror som inte är helt öppna och fria. Användare är begränsade i funktionalitet, kan inte se all/någon källkod, kan inte fritt distribuera programvaran vidare, kan inte ändra programvaran, får inte delas med andra, m.m.

Richard Stallman (RMS) har ju drivit hela FOSS-communityt i decennier. Jag har personligen mer och mer börjat gå åt det hållet och snubben må vara extrem men han har fan rätt i allt han säger. Han vägrar använda icke-FOSS applikationer på sina enheter. Men han kan däremot gå med på att använda sådan programvara om det är på någon annans enhet.

FOSS är enda sättet att inte spåras. Allt för mycket användardata lagras och delas/säljs vidare till andra företag. Därför är personer som Richard Stallman enormt viktiga. Utan honom hade internet varit 100% totalitärt. Han är grundaren till FSF (Free Software Foundation) och är även skaparen av operativsystemet GNU, även kallat GNU/Linux, vilket majoriteten av webservers (och nu även massvis med desktops) använder.

Så hur många av er börjar gå över till FOSS?
Det kan vara jävligt svårt. Även Linux-distributioner som Debian är ju inte 100% FOSS.
Trisquel är något som rekommenderas starkt om man vill ha 100% FOSS.

Personligen kör jag Debian 12 men börjar med och mer gå åt FOSS-hållet vad gäller appar jag installerar och använder. Någon dag kanske jag går över helt till FOSS men det är en bit kvar på vägen. Mobil har jag nästan slutat använda helt. Det är sällan jag använder den. Den ligger för det mesta i en låda i ett annat rum. Mindre distraktioner på så sätt. Kommer nog snart skippa använda mobilen helt. Senaste året har jag blivit 10x mer produktiv. Man behöver inte vara uppkopplad dygnet runt, eller använda en massa skitapplikationer som bara tjänar pengar på dina användardata.

Vidare läsning:
https://www.youtube.com/watch?v=n9YDz-Iwgyw
https://www.youtube.com/watch?v=yy47vMPyDVQ
https://www.youtube.com/watch?v=Ag1AKIl_2GM
https://www.fsf.org/
https://stallman.org/
https://stallman.org/stallman-computing.html

Ett exempel på hur extrem Richard Stallman är:
Han använder inte ens en webbläsare (för det mesta), utan kör wget för att ladda ner en hemsidas frontend på en server han har, sedan mailar sig själv en kopia på hemsidan. Helt galet!
FSF brukar beskriva det som ”free as in free speech, not free beer”. Dvs fri som yttrandefrihet, inte fri som gratis. Han menar inte att du inte ska kunna tjäna pengar på det du gör, utan att de som införskaffar det du gör ska ha friheter att fixa och trixa visare och göra vad de vill.

Sen hur mycket han grundade GNU-delen av GNU/Linux, kom bara ihåg att den behövde Torvalds Linux för att fungera. Men en match made in heaven!

Det har gått i vågor hur mycket jag använt FOSS. Tvungen av olika anledningar att använda både Microsoft och Googles produkter på jobbet. Brukade köra Ubuntu förut på datorerna men det ändrades.

Så har varit duktig. Är nu inte alls så mycket FOSS mer än libreoffice, VLC, och chromium.
Citera
2023-07-27, 13:36
Medlem
hellomynameis...s avatar
Citat:
Kolla på FSF's hemsida över de applikationer som rekommenderas och hjälp till om du kan. Det kan vara allt från idéer, grafik och design till att faktiskt programmera. Eller hitta och rapportera buggar.
Hjälpa till med översättningar, donera en slant (servrar kostar pengar) eller bara sprida ordet är andra bra tips för den som tror att den inte har något att bidra med. Och viktigast av allt: sluta välja den lätta vägen. Internet och teknologi överlag blir mer och mer begränsat och om Google med vänner fick bestämma skulle vi bara ha deras tjänster och verktyg att välja på.
Citera
2023-07-27, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellomynameis...
Hjälpa till med översättningar, donera en slant (servrar kostar pengar) eller bara sprida ordet är andra bra tips för den som tror att den inte har något att bidra med. Och viktigast av allt: sluta välja den lätta vägen. Internet och teknologi överlag blir mer och mer begränsat och om Google med vänner fick bestämma skulle vi bara ha deras tjänster och verktyg att välja på.
Helt rätt! Jag vet själv att jag inte lever som jag lär. Men jag undviker åtminstone iOS i den mån jag kan.
Citera
2023-07-27, 14:10
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 176-761
Gratis är inte samma sak som FOSS.

Finns exempelvis ett namn på sånt, kallat Freeware. Programmet är gratis men du har inte tillgång till källkoden, ingen rätt att modifiera det hela, eller krav på att din nya version du publicerar måste följa samma gamla villkor.

Google Chrome är ett exempel. Det är gratis. Men det är inte FOSS.

Sen bygger det på en FOSSapplikation kallad Chromium, som flertalet andra webbläsare också använder sig av.
Har inte satt likhetstecken mellan freeware och FOSS
Avänder som nämnts Firefox endast i nödfall Chromium aldrig Chrome.
Citera
2023-07-28, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Har inte satt likhetstecken mellan freeware och FOSS
Avänder som nämnts Firefox endast i nödfall Chromium aldrig Chrome.
Ah, jag ser nu att jag missförstod!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in