Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-07-27, 10:50
  #1
Medlem
hakro807s avatar
Känns som ett ämne som kommit upp många gånger tidigare, men samtidigt har ju först pandemin och sedan ekonomin kunnat påverka en del.

Iaf, om ni skulle spendera 1-2 månader i Asien och försöka komma undan hyfsat billigt, vilka länder skulle ni välja? Festande är inget som intressera mig utan hoppas kunna köpa/hyra en motorcykel och ge mig ut och upptäcka landet, både stad och land. Jag tänker begränsa mig till länder som har sin torrperiod under denna tid, dvs Thailand skulle fungera bra, Indonesien är helt uteslutet. Har funderat på Bangladesh. Även Vietnam har sin torrperiod under svenska vintern. Åker gärna till ett land där det är lågsäsong under dessa månader eftersom det underlättar när det gäller att hitta boende.
Citera
2023-07-27, 11:03
  #2
Medlem
sznejds avatar
Flyg till Delhi. Staden är full av ingenting och en mängd män med höga hattar. Men buss norrut till foten av Himalaya. Nice temperatur på vintern och billigt i Nepal. Bangladesh är snusk på alla sätt och vis. Svårt att komma in och du blir stormad av allsköns pack som drar dig i kläderna.
Citera
2023-07-27, 11:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Känns som ett ämne som kommit upp många gånger tidigare, men samtidigt har ju först pandemin och sedan ekonomin kunnat påverka en del.

Iaf, om ni skulle spendera 1-2 månader i Asien och försöka komma undan hyfsat billigt, vilka länder skulle ni välja? Festande är inget som intressera mig utan hoppas kunna köpa/hyra en motorcykel och ge mig ut och upptäcka landet, både stad och land. Jag tänker begränsa mig till länder som har sin torrperiod under denna tid, dvs Thailand skulle fungera bra, Indonesien är helt uteslutet. Har funderat på Bangladesh. Även Vietnam har sin torrperiod under svenska vintern. Åker gärna till ett land där det är lågsäsong under dessa månader eftersom det underlättar när det gäller att hitta boende.
Har du stor erfarenhet att köra hoj i dom nämnda länder? Thailand har vänstertrafik vet du väl...
jag skulle rekommendera Filippinerna..fina breda motorvägar utanför Manila och man måste ha minst 401cc motorcykel för att få köra på dom dessutom är Filippinerna det enda landet i hela Asien där engelska är officiellt språk så alla gatuskyltar är på engelska...
Citera
2023-07-27, 11:28
  #4
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sznejd
Flyg till Delhi. Staden är full av ingenting och en mängd män med höga hattar. Men buss norrut till foten av Himalaya. Nice temperatur på vintern och billigt i Nepal. Bangladesh är snusk på alla sätt och vis. Svårt att komma in och du blir stormad av allsköns pack som drar dig i kläderna.
Tror Delhi under de månaderna är lite för kallt för att vara intressant, verkar vara ungefär som under halvdana svenska sommardagar. Samtidigt är det ju svårt att jämföra olika länder endast genom att titta på medeltemperatur. Luftfuktighet, antalet soltimmar etc spelar ju också in. Har tidigare funderat på Indien, men det är ett så gigantiskt land så funderar på om det kan bli svårt att uppleva "Indien" gentemot bara en väldigt liten del av en enskild delstat.

Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Har du stor erfarenhet att köra hoj i dom nämnda länder? Thailand har vänstertrafik vet du väl...
jag skulle rekommendera Filippinerna..fina breda motorvägar utanför Manila och man måste ha minst 401cc motorcykel för att få köra på dom dessutom är Filippinerna det enda landet i hela Asien där engelska är officiellt språk så alla gatuskyltar är på engelska...
Trafiken är inget som jag oroar mig över, har god vana av motorcykel både från hemmaplan och tidigare resor. Har tidigare funderat över Filippinerna bland annat på grund av språket, men det är någonting lite obestämt som gör att det inte känns så lockande. Kanske för att det är en nation bestående av tusentals öar? Vet du hur möjligheten att hyra motorcykel ser ut där? Tänkte om man flyger in till Manilla och startar därifrån?
Citera
2023-07-27, 12:23
  #5
Medlem
NitzerAc3s avatar
Jag drar till Bangkok till nyår, är i området 1månad, sedan funderar jag på HK, Södra Japan ("tropiska" öarna kring Okinawa), samt Da Nang i Vietnam.

Vietnam är väl mest prisvärt, Japan mest unikt, samt Bangkok allt man kan tänka sig i en stad, samt folk är bra på engelska.
Citera
2023-07-27, 16:13
  #6
Medlem
Flyg till Hanoi i Vietnam. Köp motorcykel där i en mc-butik. Är inte särskilt dyrt. Åk norrut till kinesiska gränsen från Hanoi. Spendera 1-2 veckor med att ta dig runt i norra Vietnam. Åk sedan ut till stränderna i Halong Bay. Åk därefter söderut längst landet med slutdestination Ho Chi Minh. Stanna på ställen du finner intressanta. Finns oändligt med sevärdheter längst färden mellan Halong Bay och Ho Chi Minh. Sälj motorcykeln i Ho Chi Minh. Finns gott om turister som kommer vilja köpa den. Annars kan man sälja den till en mc-butik med enda nackdelen att man får något mindre betalt men fördelen att du blir av med den direkt. Tänkvärt att man ej får köra motorcykel i landet. Du kan komma att behöva muta poliser om du blir stoppad. Kan kosta en slant men inte överdrivet mycket. Lycka till!
Citera
2023-07-27, 16:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Tror Delhi under de månaderna är lite för kallt för att vara intressant, verkar vara ungefär som under halvdana svenska sommardagar. Samtidigt är det ju svårt att jämföra olika länder endast genom att titta på medeltemperatur. Luftfuktighet, antalet soltimmar etc spelar ju också in. Har tidigare funderat på Indien, men det är ett så gigantiskt land så funderar på om det kan bli svårt att uppleva "Indien" gentemot bara en väldigt liten del av en enskild delstat.


Trafiken är inget som jag oroar mig över, har god vana av motorcykel både från hemmaplan och tidigare resor. Har tidigare funderat över Filippinerna bland annat på grund av språket, men det är någonting lite obestämt som gör att det inte känns så lockande. Kanske för att det är en nation bestående av tusentals öar? Vet du hur möjligheten att hyra motorcykel ser ut där? Tänkte om man flyger in till Manilla och startar därifrån?
Strunta i Manila...det är ett helvetes trafik kaos även om man kör bil..flyg istället till Clark och hyr en big bike(650 cc) av en tysk i Angeles City(nice-bike.com)...sen kör du runt North Luzon ön...borde gå på 2-3 veckor...tysken hyr en big bike för 45.000 pesos månad och du kan boka hojen online på deras hemsida.
Citera
2023-07-27, 19:40
  #8
Medlem
Longfingrets avatar
Asien är väl det du letar efter Thailand,Cambodja,Fili finns massor att utforska med en MB och Billigt när du kommer utanför kommungränserna
Behövs det sägas mer ?
Citera
2023-07-28, 00:59
  #9
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bassen93
Tänkvärt att man ej får köra motorcykel i landet. Du kan komma att behöva muta poliser om du blir stoppad. Kan kosta en slant men inte överdrivet mycket. Lycka till!
Googlade lite och verkar ju tillåtit så länge som man har ett A-kort hemifrån och ett internationellt körkort (International driving licens).

Annars var det intressanta tankar du kom med. Är det en resa som du själv gjort?
Citera
2023-07-28, 08:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Googlade lite och verkar ju tillåtit så länge som man har ett A-kort hemifrån och ett internationellt körkort (International driving licens).

Annars var det intressanta tankar du kom med. Är det en resa som du själv gjort?
För snart ett år sedan for jag till Hanoi, hyrde en Honda Blade och körde en egen variant av Ha Giang loop, bland annat till Ban Gioc waterfall som ligger på gränsen till Kina...
9 dagar tog min lilla runda, boende är inget problem, finns homestay's typ överallt, mat finns precis överallt, ibland har man igen aning om vad man äter. Vettigt kaffe är svårt att få tag i, likaså salt till maten så nästa gång tar jag med mig både pulverkaffe och salt.
Hanoi är defenitivt värt några dagar, billig öl, billig mat.
Valutan är kass, man får ta ut max 3 miljoner i bankomaten (1400 Sek)

Körkort... Lite googlande lärde mig att om jag får böta 2 ggr för avsaknad av internationellt körkort så blir det ändå billigare än vad ett sådant kostar.
Men tydligen kan det hända att polisen konfiskerar fordonet man saknat kk för, men det var jag lyckligt ovetande om. Polisen kan dessutom stå precis var som helst, blev stoppad 3 ggr men dom kollade bara om jag var nykter.

Honda Blade kan låta som något halvsnabbt, sportigt åkdon.
Det är det inte! 9 hk, semiautomat, 2 pers.
Men trafiken är så oerhört långsam att man ändå oftast är snabbast. Trafiken i Hanoi är kaos, totalt kaos. Går liksom inte att beskriva. Men den är samtidigt så långsam att när man vant sig är det helt okey. Ute på landet där jag hamnade kunde det gå lång tid mellan mötena.

Ingen pratar engelska men google translate funkar!
Hoppas kunna åka tillbaka till våren...
Citera
2023-07-28, 10:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Googlade lite och verkar ju tillåtit så länge som man har ett A-kort hemifrån och ett internationellt körkort (International driving licens).

Annars var det intressanta tankar du kom med. Är det en resa som du själv gjort?

Yes gjorde exakt den resan för ett gäng år sedan. Utan tvekan roligaste resan jag gjort.
Citera
2023-07-28, 10:25
  #12
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bassen93
Yes gjorde exakt den resan för ett gäng år sedan. Utan tvekan roligaste resan jag gjort.
Hur länge stannade du borta och har du koll på ungefär vad allt kostade? Jag antar att man kan köpa en enkel måltid längs gatan för en tia. Hur mycket kostade boende med acceptabel standard, dvs någon typ av säng och rinnande vatten på rummet?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3544915

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback