Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-28, 08:57
  #1
Medlem
Alkibiadess avatar
SM i friidrott, Söderhamn 28-30 juli

SM går i år i Söderhamn.

Tidsprogram här: https://2023.smfriidrott.se/tidsprog...-28-juli-2023/
Startlistor: http://friidrott.elitetiming.se/fire...startlista.php

Första start fredag kl 11.30 (tiokamp 100m)
Första start lördag kl 11.00 (tiokamp 110mh, stavkval och längdkval)
Första start söndag kl 10.00 (sjukamp längd)

SVT sänder enligt följande
Fredag 15.10-18.00 SVT1/Play, 18.00-20.00 SVT2/Play
Lördag 14.15-19.00 SVT2/Play
Söndag 12.00-16.00 SVT2/Play

SM är i år intressant på flera sätt. Som alltid kampen om medaljerna och att bli svensk mästare. Men i år också för de som inte är klara för VM och som jagar rankingpoäng. Platser till finnkampen (som visserligen är en månad bort men där SM ändå nog kan vara viktigt).

Några som jagar rankingpoäng eller tillräckligt bra resultat för att bli uttagen till VM: Moa Granat (400mh), Michaela Meijer (stav), Wilma Nielsen (800m), Sara Lennman (kula), Samuel Pihlström (1500m), Joel Bengtsson (110mh), Carl Bengtström (400m), Sarah Lahti (5000m), Emil Danielsson (5000m), Tilde Johansson (längd), Fredrik Samuelsson (tiokamp), Vanessa Kamga (diskus) och Wictor Pettersson (kula).

Damernas slägga är en sådan gren där det kan stå finnkampsplatser på spel. Grete Ahlberg är ju given och sedan uppfattar jag att Rebecka Hallerth är klar sverigetvåa och ligger bra till. Sara Forssell kastade höga 66 meter förra året men har inte alls haft en lika bra säsong i år och dessutom varit ganska ojämn. Thea Löfman har tredje bästa årsbästat men lyckades ju inte i finalen på U23-EM. Kajsa Wennberg kastade över 67 meter förra året men har tävlat väldigt lite i sommar men verkar nu ha kommit igång och visat en stigande form (över 64 meteri senaste tävlingen).

Lämnat återbud eller är inte med (i urval): Mondo, Khaddi Sagnia, Elvira Tanderud, Zion Eriksson, Erik Erlandsson och Axelina Johansson.
Citera
2023-07-28, 08:59
  #2
Medlem
Alkibiadess avatar
Min SM-guide fredag (endast grenar som har finaler idag samt mångkamperna):

100m herrar (final kl 18.30)
Henrik Larsson storfavorit. Isak Hughes, Thomas Jones, Desmond Rogo och tvillingarna Thor är Kanske de som gör upp om övriga medaljer.

100m damer (final kl 18.45)
Julia Henriksson storfavorit till guldet. Filippa Sivnert, Nora Lindahl och Wilma Svensson är några namn som kan göra upp om placeringarna bakom henne. Eller kan comebackande Nikki Anderberg ta en medalj?

10000m män (kl 16.20)
Längre lopp är jag usel på att tippa men tippar Emil Millán de la Olivia, Mohammadreza Abootorabi och Jonas Glans. Intressant att se Emil på bana.

10000m damer (kl 19.20)
Ännu mer svårtippat lopp än herrarnas lopp. Av 18 anmälda damer har bara en sprungit distansen i år. Möjligtvis skulle Linnea Sennström, Carolina Johnson och Lovisa Modig kunna vara en trio som gör upp om medaljerna. Johanna Larsson som gjort under 35 minuter i år skulle kunna vara en utmanare. Intressant start av unga trion Alva Malmsten Nilsson, My Rundgren och Towa Nilsson.

3000m hinder män (kl 17.40)
Medaljörerna ganska givna och de Emil Blomberg, Simon Sundström och Vidar Johansson. Ser ingen som borde kunna utmana denna trio.

3000m hinder damer (kl 18.00)
Här har vi en kvartett som bör göra upp medaljerna: Linn Söderholm, Julia Samuelsson, Amélie Svensson och Emilia Lillemo. Söderholm kanske guldfavorit men ordningen mellan dessa kan bli lite hur som helst. Tyvärr saknas Ebba Cronholm (10.14) och Lowa Branth (10.20) som skall springa hinder på JEM.

stav damer (kl 16.30)
Michaela Meijer borde ju vara favorit men hon har ju varit ojämn i år. Juniorerna Kajsa Roth och Sara Winberg känns som de som gör upp om övriga medaljer. Sverigetvåan Filippa Miller saknas.

spjut herrar (kl 18.15)
Jakob Samuelsson stor favorit men bakom honom kan det gå lite hur som helst. Jakob Rahm persade rejält på U23-EM och kanske bör ses som favorit till silvret.

slägga damer (kl 15.20)
Grete Ahlberg storfavorit. Rebecka Hallerth, Thea Löfman och kanske också Kajsa Wennberg gör upp om medaljerna. Saga Berg och Malin Grabell gör ett formtest inför JEM?

tiokamp
Fredrik Samuelsson klar favorit till guldet. Simon Thor och Emil Uhlin borde gör upp om silvret men hur är formen de har en USA-säsong bakom sig.

sjukamp
Lovisa Karlsson gör en intressant start och har ju visat bra form på korta häcken. I frånvaro av Angel Richmore borde Erika Wärff vara starkaste utmanare.
Citera
2023-07-28, 09:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Min SM-guide fredag (endast grenar som har finaler idag samt mångkamperna):

100m herrar (final kl 18.30)
Henrik Larsson storfavorit. Isak Hughes, Thomas Jones, Desmond Rogo och tvillingarna Thor är Kanske de som gör upp om övriga medaljer.

100m damer (final kl 18.45)
Julia Henriksson storfavorit till guldet. Filippa Sivnert, Nora Lindahl och Wilma Svensson är några namn som kan göra upp om placeringarna bakom henne. Eller kan comebackande Nikki Anderberg ta en medalj?

10000m män (kl 16.20)
Längre lopp är jag usel på att tippa men tippar Emil Millán de la Olivia, Mohammadreza Abootorabi och Jonas Glans. Intressant att se Emil på bana.

10000m damer (kl 19.20)
Ännu mer svårtippat lopp än herrarnas lopp. Av 18 anmälda damer har bara en sprungit distansen i år. Möjligtvis skulle Linnea Sennström, Carolina Johnson och Lovisa Modig kunna vara en trio som gör upp om medaljerna. Johanna Larsson som gjort under 35 minuter i år skulle kunna vara en utmanare. Intressant start av unga trion Alva Malmsten Nilsson, My Rundgren och Towa Nilsson.

3000m hinder män (kl 17.40)
Medaljörerna ganska givna och de Emil Blomberg, Simon Sundström och Vidar Johansson. Ser ingen som borde kunna utmana denna trio.

3000m hinder damer (kl 18.00)
Här har vi en kvartett som bör göra upp medaljerna: Linn Söderholm, Julia Samuelsson, Amélie Svensson och Emilia Lillemo. Söderholm kanske guldfavorit men ordningen mellan dessa kan bli lite hur som helst. Tyvärr saknas Ebba Cronholm (10.14) och Lowa Branth (10.20) som skall springa hinder på JEM.

stav damer (kl 16.30)
Michaela Meijer borde ju vara favorit men hon har ju varit ojämn i år. Juniorerna Kajsa Roth och Sara Winberg känns som de som gör upp om övriga medaljer. Sverigetvåan Filippa Miller saknas.

spjut herrar (kl 18.15)
Jakob Samuelsson stor favorit men bakom honom kan det gå lite hur som helst. Jakob Rahm persade rejält på U23-EM och kanske bör ses som favorit till silvret.

slägga damer (kl 15.20)
Grete Ahlberg storfavorit. Rebecka Hallerth, Thea Löfman och kanske också Kajsa Wennberg gör upp om medaljerna. Saga Berg och Malin Grabell gör ett formtest inför JEM?

tiokamp
Fredrik Samuelsson klar favorit till guldet. Simon Thor och Emil Uhlin borde gör upp om silvret men hur är formen de har en USA-säsong bakom sig.

sjukamp
Lovisa Karlsson gör en intressant start och har ju visat bra form på korta häcken. I frånvaro av Angel Richmore borde Erika Wärff vara starkaste utmanare.
Tack för trådstart. Instämmer med dina tips. Möjligen tror jag att Jonas Glans är storfavorit på 10000. Han har nog kapacitet att helt enkelt springa ifrån resten av fältet. Tveksam till att Ebba och Lowa avstår hinder och SM överhuvudtaget om anledningen är att de skall springa hinder på JEM. Att vila sig i form var ingen framgångsrik strategi på EYOF. Framför allt för yngre aktiva tror jag att det snarare leder till att man tappar formen. För äldre erfarna aktiva kan det kanske fungera med längre tävlingsuppehåll.
Edit. Att ” vila sig i form” som jag skrev är kanske fel uttryck. Jag tror säkert de tränar på. Men träning kan inte, enligt min mening, ersätta det som en tävlingsinsats ger.
__________________
Senast redigerad av Nossenos 2023-07-28 kl. 09:32.
Citera
2023-07-28, 09:46
  #4
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Tack för trådstart. Instämmer med dina tips. Möjligen tror jag att Jonas Glans är storfavorit på 10000. Han har nog kapacitet att helt enkelt springa ifrån resten av fältet. Tveksam till att Ebba och Lowa avstår hinder och SM överhuvudtaget om anledningen är att de skall springa hinder på JEM. Att vila sig i form var ingen framgångsrik strategi på EYOF. Framför allt för yngre aktiva tror jag att det snarare leder till att man tappar formen. För äldre erfarna aktiva kan det kanske fungera med längre tävlingsuppehåll.
Edit. Att ” vila sig i form” som jag skrev är kanske fel uttryck. Jag tror säkert de tränar på. Men träning kan inte, enligt min mening, ersätta det som en tävlingsinsats ger.

Ja, att tävla sig i form en annat sätt att ladda upp inför mästerskap. Beror ju lite också på ålder, mästerskap, säsongsplanering och gren.
__________________
Senast redigerad av Alkibiades 2023-07-28 kl. 09:50.
Citera
2023-07-28, 12:18
  #5
Medlem
Alkibiadess avatar
Liveresultat: http://friidrott.elitetiming.se/fires/index.php
Citera
2023-07-28, 12:34
  #6
Medlem
Alkibiadess avatar
Kvaltävling i spjut med 14 deltagare känns väl lite onödigt. Men kul med årsbästa på Caroline Näslund (49.52) och Beatrice Lantz (53.42)
Citera
2023-07-28, 13:39
  #7
Medlem
treanssparvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Kvaltävling i spjut med 14 deltagare känns väl lite onödigt. Men kul med årsbästa på Caroline Näslund (49.52) och Beatrice Lantz (53.42)
Förra året var det 15 deltagare och final direkt, så lite onödigt ja.. Enligt resultatlistan 10 till final. Känns som en udda storlek på ett finalfält, brukar väl var 12 eller 8?

Riktig fullträff för Lantz. Hon har visserligen ett pers på 55m, men det är enda gången hon varit över 53m tidigare.
__________________
Senast redigerad av treanssparvagn 2023-07-28 kl. 13:44.
Citera
2023-07-28, 14:03
  #8
Medlem
Samuelsson skadad i längdhoppet. Känns osäkert om Sverige får någon tiokampare på VM.
Citera
2023-07-28, 14:32
  #9
Medlem
Hela 56m i diskus för Jesper Ahlin. Det är ju nästan bättre än vad han gör i kula.
Citera
2023-07-28, 14:32
  #10
Medlem
Jesper Ahlin (03) kastar 56.23 i diskus kvalet vilket är ett PB med närmare 6 meter.
Citera
2023-07-28, 14:39
  #11
Medlem
Alkibiadess avatar
Har liveresultaten frusit fast?
Citera
2023-07-28, 14:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Hela 56m i diskus för Jesper Ahlin. Det är ju nästan bättre än vad han gör i kula.

Citat:
Ursprungligen postat av Masssen
Jesper Ahlin (03) kastar 56.23 i diskus kvalet vilket är ett PB med närmare 6 meter.
Ja, men efter det hängde sig elite.timing. Så vi får se.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback