Citat:
Ursprungligen postat av
hedningen001
Kollade ett par grannkommuner, analys av brunnsvatten är bara kostnadsfritt om man är permanentboende och har barn under två år. I övriga fall får man betala själv.
Tjenis.
Det var ganska snålt av dem.
Är man bra på att prata för sig, så kör man dit till deras kontor på miljöförvaltningen och snackar lite, så kan dom kanske göra det gratis om du har tur.
Lantmännen eller Lokalföreningen brukar ta prover när man lämnar grödor till dem, dom har lab också.
Likaså där bara att stå och snacka lite med dem på plats så går det kanske.
Och dom är rikstäckande.
Vi har här i Skåne stora grönsaks och frukt uppköpare, typ mästergrön. Dom tar också prover när odlarna lämnar in frukt. Kanske det fins i dina trakter också.
Hushålningssälskapet är en organisation som gör växtodlingsprover och där analyserar dom också resultatet av redtsubstanser i grödor.
Dom är rikstäckande.
Med lite tur kan du nog få det gratis på alla ställena om man är lite glad för att prata så att säga.
Jag är lantbrukare och hanterar en heldel sprutmedel.
Och är nästan säker på att SJ inte har sprutat med fenoxisyror på över 10 år.
Sådana syror bryts ner väldigt fort.
Ca 2-4 veckor är dom borta.
Ett tips är: växer det ogräs och sly på banvallen, ja då är det säkerligen inga restsubstanser i marken.
SJ sprutade endast mot ogräs och sly, aldrig mot svamangrep eller insekter. Men även dom medelen har en karenstid liknande.
För min del hade jag inte varit det minsta rädd för att äta frukten.