I år har internationella cykelförbundet UCI valt att samla nästan alla sina världsmästerskap under 11 dagar i skotska Glasgow. Över 200 världsmästare ska utses i landsväg, trial, velodrom, mountainbike, BMX, cykelbalett och cykelboll (nej jag vet inte heller vad det är). Största svenska hoppet är olympiamästaren Jenny Rissveds som kör MTB-sprint nästa torsdag och olympisk distans nästa lördag. Hon avslutar veckan med att även köra linjeloppet på landsväg dagen efter. Herrarnas linjelopp avgörs redan denna söndag.
Mountainbike:
Jenny Rissveds (XCO, cross-country)
Linn Gustafzzon (XCO)
Oliver Zwar (downhill)
Ben Zwar Kvist (downhill)
Erik Åkesson (XCM, cross-marathon)
Richard Larsén (XCM)
Terese Andersson (XCM)
Ska bli intressant att följa. Kan förmodligen bli lite väl knepiga och dramatiska tävlingar på den tekniskt krävande och kuperade varvbanan i Glasgow om det regnar, vilket det ju inte sällan gör i den delen av världen. Hörde på någon cykelstream gamle skotske cyklisten Brian Smith ifrågasätta lämpligheten att köra denna varvbana i ett VM, på grund av dess potentiella vansklighet och rena farlighet, om vägbanan inte är torr.
Vill man tippa utgången i samtliga VM-lopp (män, kvinnor, juniorer, U23) kan man göra det i fantasyspelet på Firstcycling.com.
Jakob Söderqvist blir intressant att följa i U23. Tvåa i sm-tempot med en snittfart på 50,482 km/h (ska dessutom ha varit andra gången han kört tempo, första gången var i junior-SM som 16-åring) och tog en etappseger i Tour du Loir et Cher i skitväder. Då han kommer från mtb verkar han ha lättare för att hantera regn än trängsel i klungan.
synd att man inte verkar sända något U23 eller junior eller missar jag det? annars tycker jag andra junior idrotter får en del tv tid så varför inte lite cykel på play
Jakob Söderqvist blir intressant att följa i U23. Tvåa i sm-tempot med en snittfart på 50,482 km/h (ska dessutom ha varit andra gången han kört tempo, första gången var i junior-SM som 16-åring) och tog en etappseger i Tour du Loir et Cher i skitväder. Då han kommer från mtb verkar han ha lättare för att hantera regn än trängsel i klungan.
håller med väldigt intressant att följa. fick upp ögonen för han förra året i något lopp i Norge som han gjorde riktigt bra
Jag trodde det var ungefär lika lätt som Flandern men utan kullersten. Pedersen, Van der Poel, Van aert var mina tips. Sett till oddsen lär den vara tuffare än så. Mera för alaphilippe i bästa slag. Pogacar tydligen favorit.
finns några intressanta spel mest som skrällar sett till odds Kwiatkowski bättre form än på länge är känslan, Bettiol banan borde passa bra och Laporte som väl för köra för egen räkning nu?
finns några intressanta spel mest som skrällar sett till odds Kwiatkowski bättre form än på länge är känslan, Bettiol banan borde passa bra och Laporte som väl för köra för egen räkning nu?
Tycker Skjelmose är intressant. Varit stark på sistone. Även Powless är intressant. 5 ggr för en topp-10 är godis.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!