Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-02, 04:11
  #1
Medlem
Fed0ras avatar
I Stockholm är det hemmagjorda bomber av bilbatterier som använts enligt den statliga propaganda kanalen SVT. Det ska vara den kurdiska räven som använder dem. NFC haggan vill inte avslöja hur det fungerar vilket gör mig nyfiken till att prova bygga en sådan bomb.

Någon som har koll hur det fungerar? Jag antar det är knallgasen som bildas som man vill antända. Kan en kortslutning bilda tillräckligt med knallgas för det ska explodera?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...det-ar-blandat
Citera
2023-08-02, 04:13
  #2
Medlem
Fed0ras avatar
Vid termisk rusning i batteriet frigörs ett antal olika gaser som kan vara giftiga och retande vid inandning, exempelvis väteklorid, vätecyanid och vätefluorid. De farliga gaserna kan förutom hälsopåverkan också leda till självantändning eller förvärra brandförloppet. Kan ett bilbatteri sprängas? Ja. Batterierna utvecklar explosiv gas, speciellt vid laddning, och det finns därför risk för explosion. Gas bildas hela tiden i batteriet när vattnet spjälkas upp i vätgas och syrgas. Blandningen av dessa gaser kallas knallgas och är mycket explosiv inom ett brett koncentrationsområde.

https://techlib.se/lib/21449/kan-ett-batteri-explodera
Citera
2023-08-02, 04:16
  #3
Avstängd
Full-Retards avatar
Blir det verkligen en sån stor smäll? Visst att det kan nog låta högt men om vi pratar om att blåsa ur en trappuppgång?

Är det inte termosbomber de kör med?
Citera
2023-08-02, 05:02
  #4
Medlem
Fed0ras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Blir det verkligen en sån stor smäll? Visst att det kan nog låta högt men om vi pratar om att blåsa ur en trappuppgång?

Är det inte termosbomber de kör med?
Du menar Kurdiska Räven tar knallgasen i en termos? Låter farligt försöka komprimera ner den explosiva gasen i en termos. Men borde bli en kraftigare smäll än bara låta batteriet explodera.
Citera
2023-08-02, 05:03
  #5
Avstängd
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fed0ra
Du menar Kurdiska Räven tar knallgasen i en termos? Låter farligt försöka komprimera ner den explosiva gasen i en termos. Men borde bli en kraftigare smäll än bara låta batteriet explodera.

Eh, näe de trycker väll ner sprängdeg eller liknande i termosen och spränger.
Citera
2023-08-02, 05:05
  #6
Medlem
Fed0ras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Eh, näe de trycker väll ner sprängdeg eller liknande i termosen och spränger.
Enligt NFC gjorde de bomber av bilbatterier, kolla videon
Citera
2023-08-02, 05:11
  #7
Avstängd
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fed0ra
Enligt NFC gjorde de bomber av bilbatterier, kolla videon

Okey ja jag antar att man typ kopplar ihop två batterier och väntar tills det smäller.
Citera
2023-08-02, 05:29
  #8
Medlem
Fed0ras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Okey ja jag antar att man typ kopplar ihop två batterier och väntar tills det smäller.
Paralellkopplar du dem händer ingenting. Man kan kortsluta dem i en seriekoppling men det är samma som att kortsluta ett enda bilbatteri isåfall.
Citera
2023-08-02, 05:32
  #9
Avstängd
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fed0ra
Paralellkopplar du dem händer ingenting. Man kan kortsluta dem i en seriekoppling men det är samma som att kortsluta ett enda bilbatteri isåfall.

Jo men gaserna uppstår vid laddning, så om du ”laddar” två batterin med varandra så borde det smälla tillslut.
Antagligen behöver man två batterin och nån typ av adapter.
Citera
2023-08-02, 06:35
  #10
Medlem
Ja visst, ett batteri kan smälla på grund av knallgas och därför brukar man ladda bilbatterier i speciella ventilerade skåp.

Den kraften är dock inte i närheten av att kunna spränga en port.
Citera
2023-08-02, 08:42
  #11
Medlem
Kottkompotts avatar
Har för mig man kan destillera saltsyran i batterier (vet inte om det bara användes i äldre sådana) och göra rätt spännande grejer med.

Ska dock absolut inte göras inomhus utan bra dragskåp, ångorna totalförstår både lungor, ögon och fastigheten man är i annars.
Citera
2023-08-02, 09:14
  #12
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Har för mig man kan destillera saltsyran i batterier (vet inte om det bara användes i äldre sådana) och göra rätt spännande grejer med.

Ska dock absolut inte göras inomhus utan bra dragskåp, ångorna totalförstår både lungor, ögon och fastigheten man är i annars.



Du har för dig fel, det finns nämligen ingen saltsyra i bilbatterier...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback