2023-08-07, 12:37
Medlem
LonoMonos avatar
Jag har drivit egen verksamhet i aktiebolagsform i 3-4 år. Affärerna har rullat på ganska bra och det har blivit vinst varje år.

Hittills har jag varit oerhört restriktiv med "onödiga" utgifter och exempelvis inte tagit ut en enda krona i representation. Det gör att jag inte förstår vilka regler som egentligen finns kring detta. För mig är det viktigt att inte göra något olagligt. Däremot kan något som är i en gråzon vara okej.

Frågor:

1. Kan jag exempelvis gå ut och äta och dricka på restaurang med min fru - som är företagets suppleant? Kan man säga att detta är styrelsens planeringsträff? Finns det någon gräns för belopp? Gräns för antalet gånger per år? Vad skriva på kvitto / hur redovisa?

2. Kan jag gå och äta med en kompis och säga att detta är representation? Vad krävs på kvitto - namn och företag för den andre? Behöver denna i så fall vara en officiell representant för sitt företag? Det vill säga, om jag sätter upp "Anders Karlsson, Volvo" och denna Anders jobbar på Volvo, men som städare, kommer han eller jag kunna råka illa ut?

3. Får jag anordna Afterwork för mina anställda (det vill säga mig själv)? Köpa chips och öl/vin/champagne på fredagar? Vad gäller för detta som enpersonsföretag? Arbetsplatsen är hemmet.
Citera
2023-08-07, 12:42
Avstängd
Hittade denna länk efter en snabb googling.
https://www.bjornlunden.se/skatt/representation--avdragsgillt-och-inte__103?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.se %2F

Korta svaret är nej på fråga 1-2 och ”ja upp till 60kr” på fråga 3 om jag tolkar det rätt
Citera
2023-08-07, 12:49
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfett
Korta svaret är nej på fråga 1-2 och ”ja upp till 60kr” på fråga 3 om jag tolkar det rätt

Hej, och tack för svar!

"Måltidsrepresentation ej avdragsgill
Avdragsrätten för representationsmåltider (lunch, middag, supé och annan förtäring) slopades 1 januari 2017"

Detta med avdragsgillt eller inte är också lite förvirrande. Kan mitt företag ändå köpa en middag för, säg, 2000 kronor och att denna kostnad inte kan "dras av", men likväl betalas av företaget? Det borde ändå skattemässigt vara fördelaktigt att företagets pengar betalar middagen, än att jag gör det med mina privata (skattade) pengar?
Citera
2023-08-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Hej, och tack för svar!

"Måltidsrepresentation ej avdragsgill
Avdragsrätten för representationsmåltider (lunch, middag, supé och annan förtäring) slopades 1 januari 2017"

Detta med avdragsgillt eller inte är också lite förvirrande. Kan mitt företag ändå köpa en middag för, säg, 2000 kronor och att denna kostnad inte kan "dras av", men likväl betalas av företaget? Det borde ändå skattemässigt vara fördelaktigt att företagets pengar betalar middagen, än att jag gör det med mina privata (skattade) pengar?

Om Skatteverket hör av sig och du inte kan styrka att det är representation så åker nu nog dit på en löneförmån.
Citera
2023-08-07, 13:04
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om Skatteverket hör av sig och du inte kan styrka att det är representation så åker nu nog dit på en löneförmån.

Men om det "är" representation på pappret? (Sedan om jag vet att jag bara vill äta middag med min fru eller med en vän.) Hur vet Skatteverket huruvida det är på riktigt eller inte?
Citera
2023-08-08, 11:27
Medlem
LonoMonos avatar
Hej!

Ingen som driver eget AB och har koll på vad som går att göra? Vad jag undrar är alltså vilka eventuella kostnader som företaget kan ta för mat och dryck som egentligen kanske är privata, men som går att lägga på firman utan att det blir olagligt.

Eller finns det helt enkelt inga sådana sätt?

På större företag är det ju vanligt med allehanda AW med både alkohol och plock till de anställda exempelvis. Är det inte applicerbart på fåmansbolag?
Citera
2023-08-08, 14:32
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Hej!

Ingen som driver eget AB och har koll på vad som går att göra? Vad jag undrar är alltså vilka eventuella kostnader som företaget kan ta för mat och dryck som egentligen kanske är privata, men som går att lägga på firman utan att det blir olagligt.

Eller finns det helt enkelt inga sådana sätt?

På större företag är det ju vanligt med allehanda AW med både alkohol och plock till de anställda exempelvis. Är det inte applicerbart på fåmansbolag?

Om du vill ha privata kostnader på företaget kommer de alltid vara otillåtna eller så ska de räknas som löneförmån och skattas. Samma gäller med "jobbdatorn" som man kanske köper i super delux variant på företagskortet och som många väljer att ta på företaget, men som är helt överdriven om man bara skulle använda för arbetet.

Det representation gör är att du får tillbaka en liten del av momsen och resten får ej tas upp som en kostnad för att sänka resultatet. Det betyder inte att man inte kan dra det på företagskortet, men du får inte sänka vinsten med det i bokföringen. Du kan alltid bokföra det fel, ljuga om vem du bjuder, o.s.v. men det kommer alltid vara ett skattebrott även om det kan vara svårt att upptäcka för SKV.

Om du t ex betalar mat/sprit för 2 personer 2000kr så får du tillbaka 46kr per person som ingående moms. Resterande bokförs som ej avdragsgillt och på dessa blir det företagsvinst som du ej kan kvitta bort mot kostnaden (om AB går med vinst). Säg att du räknat ut att AB skulle göra 2000kr vinst och du väljer att ta nyårsfirandet på företaget för att undvika vinstskatten. Hoppsan gick inte så nu har företaget 2000kr mindre i kassan men ska ändå betala vinstskatt på de 2000kr -46kr moms*2. Det är fortfarande billigare än att använda privata skattade pengar så blir du påkommen att fuska kan det bli skatt på löneförmån.

Företag som kör AW kan välja att fuska lite med bokföringen och ändå dra av kostnaden eller så tar de smällen och ser det som ett sätt att få gladare personal (vilket kan vara värt det).
Senast redigerad av Awendela 2023-08-08 kl. 14:35.
Citera
2023-08-08, 15:54
Medlem
Citat:
Men om det "är" representation på pappret? (Sedan om jag vet att jag bara vill äta middag med min fru eller med en vän.) Hur vet Skatteverket huruvida det är på riktigt eller inte?
Ingen representation är avdragsgill numera, momsen får däremot lyftas av upp till vad som följer av ett totalbelopp om 300 kronor per person.
Citera
2023-08-09, 00:19
Medlem
1. Ja, två gånger per år kan du dra av "fest", vilket innefattar en respektive också. Ta alltså alltid med frugan ut på en fin middag på våren och ett rejält påkostat julbord under hösten. Aw och andra måltider utöver det går köra med 14+1 dagars mellanrum. T ex månadsmöte. Förslagsvis gör du frun till ordförande i bolaget först så det ser lite mer trovärdigt ut. Ta INTE kostnad på fredag eller lördagskväll. Det kommer inte Skatteverket köpa. Månadsmöte en torsdagskväll är rimligare.

2. Nej. Det måste finnas samband/affärssyfte för företaget. Exempel på vad du skulle kunna göra någon gång ibland (läs 1-2 ggr per år) är ju att ta en lunch med tidigare kollegor och fiska affärer. Har du pågående affär kan du ta det oftare, typ varje månad för att underhålla relationen. Förslagsvis betalar var och en för sig. Du tar din kostnad på ditt företag, kompisen tar sin kostnad. Kompisen behöver inte veta att du tar din kostnad på bolaget. Dokumentera dock noga syftet med träffen i verifikationen och kontaktuppgift till den du träffade, utifall att det blir skatterevision.

3. Fika kan du dra av med ca 60 kr per dag. Om ditt kontor är hemmavid så vågar jag inte svära på rimligheten att dra av hushållets kaffeförbrukning (kolla med Skattebetalarnas förening), men om du hyr du kontor så kan du i teorin ha väldigt hög förbrukning av kaffe, frallor, kakor, frukt, nötter, bars, glass, läsk, bröd, yoghurt vad-som-helst som inte är en måltid, så länge beloppsgränsen hålls i genomsnitt. Jag tror de där ca 60 är inkl moms btw.

Grejen med att ta kostnader på bolaget vare sig de är avdragsgilla eller ej är att det alltid är intressant om det inte renderar förmånsskatt eller om sådan är nedsatt. Dvs, hellre 20,6% bolagsskatt än arbetsgivaravgift och privat inkomstskatt.

Glöm inte skattefri julklapp till dig och aktiva styrelsemedlemmar en gång per år på 500 kr inkl moms per person. T ex presentkort.

Telefon kan ev vara vettigt att ta på bolaget. Renderar ingen förmånsskatt alls.

Även friskvård på 5000 kr till dig och styrelseledamöter går ju. Tar du gymkortet direkt på företaget som naturaförmån finns tekniskt sett ingen beloppsgräns.

Sjukvårdsförsäkring på bolaget går dra av och förmånsbeskattas bara delvis (60% ?). Inte alltid det blir billigare mot privat dock.
Senast redigerad av FlashbackWerner 2023-08-09 kl. 00:21.
Citera
2023-08-10, 09:48
Medlem
LonoMonos avatar
Tack så mycket för bra svar!

Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackWerner
1. Ja, två gånger per år kan du dra av "fest", vilket innefattar en respektive också. Ta alltså alltid med frugan ut på en fin middag på våren och ett rejält påkostat julbord under hösten.

Det låter ju som en vettig och bra sak. Finns det några gränser på vad som är rimligt på sådan fest? Inte för att jag egentligen tänker göra det, men skulle vi kunna gå på Michelin-restaurang för tjugotusen på en kväll?

Citat:
Aw och andra måltider utöver det går köra med 14+1 dagars mellanrum. T ex månadsmöte. Förslagsvis gör du frun till ordförande i bolaget först så det ser lite mer trovärdigt ut. Ta INTE kostnad på fredag eller lördagskväll. Det kommer inte Skatteverket köpa. Månadsmöte en torsdagskväll är rimligare.

Om man för resonemangets skull antar att jag i verkligheten vill köpa en flaska vin och lite chips och konsumera detta en lördagskväll, finns det något som hindrar att detta redovisas äga rum på en torsdag?
Om vi bortser från fru, skulle jag teoretiskt sett kunna ha månadsmöte med mig själv? (Som enda anställd och tillika ägare.)

Citat:
2. Nej. Det måste finnas samband/affärssyfte för företaget.

Okej, så om Skatteverket skulle se att jag har haft representation med person X på Volvo och på något sätt kollar upp att han/hon egentligen är montör på bandet så är det "ogiltig" representation?

Citat:
Exempel på vad du skulle kunna göra någon gång ibland (läs 1-2 ggr per år) är ju att ta en lunch med tidigare kollegor och fiska affärer. Har du pågående affär kan du ta det oftare, typ varje månad för att underhålla relationen. Förslagsvis betalar var och en för sig. Du tar din kostnad på ditt företag, kompisen tar sin kostnad.

Att jag inte skulle betala för kompisen, är det för att så att säga spara pengar eller något regelmässigt? Om jag som du föreslår skulle träffa en tidigare kollega och fiska affärer så skulle jag ju också vilja bjuda.

Citat:
3. Fika kan du dra av med ca 60 kr per dag. Om ditt kontor är hemmavid så vågar jag inte svära på rimligheten att dra av hushållets kaffeförbrukning (kolla med Skattebetalarnas förening),

Jag har hemmakontor. Jag tror mig ha läst att just kaffe i det sammanhanget inte är okej att köpa på företaget.

Citat:
Grejen med att ta kostnader på bolaget vare sig de är avdragsgilla eller ej är att det alltid är intressant om det inte renderar förmånsskatt eller om sådan är nedsatt. Dvs, hellre 20,6% bolagsskatt än arbetsgivaravgift och privat inkomstskatt.

Jo, det är det jag så att säga funderar över. Att det inte är avdragsgillt är något jag lätt kan leva med, däremot vill jag ju inte få förmånsskatt på mig privat - och framför allt inte göra något som formellt sett är olagligt.

Citat:
Glöm inte skattefri julklapp till dig och aktiva styrelsemedlemmar en gång per år på 500 kr inkl moms per person. T ex presentkort.

Telefon kan ev vara vettigt att ta på bolaget. Renderar ingen förmånsskatt alls.

Även friskvård på 5000 kr till dig och styrelseledamöter går ju. Tar du gymkortet direkt på företaget som naturaförmån finns tekniskt sett ingen beloppsgräns.

Sjukvårdsförsäkring på bolaget går dra av och förmånsbeskattas bara delvis (60% ?). Inte alltid det blir billigare mot privat dock.

Tack! Alla de sakerna gör jag redan. Jag kände dock inte till det om gymkort och naturaförmån.
Citera
2023-08-12, 09:14
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
1. Ja, två gånger per år kan du dra av "fest", vilket innefattar en respektive också. Ta alltså alltid med frugan ut på en fin middag på våren och ett rejält påkostat julbord under hösten. Aw och andra måltider utöver det går köra med 14+1 dagars mellanrum. T ex månadsmöte. Förslagsvis gör du frun till ordförande i bolaget först så det ser lite mer trovärdigt ut. Ta INTE kostnad på fredag eller lördagskväll. Det kommer inte Skatteverket köpa. Månadsmöte en torsdagskväll är rimligare.

2. Nej. Det måste finnas samband/affärssyfte för företaget. Exempel på vad du skulle kunna göra någon gång ibland (läs 1-2 ggr per år) är ju att ta en lunch med tidigare kollegor och fiska affärer. Har du pågående affär kan du ta det oftare, typ varje månad för att underhålla relationen. Förslagsvis betalar var och en för sig. Du tar din kostnad på ditt företag, kompisen tar sin kostnad. Kompisen behöver inte veta att du tar din kostnad på bolaget. Dokumentera dock noga syftet med träffen i verifikationen och kontaktuppgift till den du träffade, utifall att det blir skatterevision.

3. Fika kan du dra av med ca 60 kr per dag. Om ditt kontor är hemmavid så vågar jag inte svära på rimligheten att dra av hushållets kaffeförbrukning (kolla med Skattebetalarnas förening), men om du hyr du kontor så kan du i teorin ha väldigt hög förbrukning av kaffe, frallor, kakor, frukt, nötter, bars, glass, läsk, bröd, yoghurt vad-som-helst som inte är en måltid, så länge beloppsgränsen hålls i genomsnitt. Jag tror de där ca 60 är inkl moms btw.

Hmm, jag har galleri och konstnärlig verksamhet, jag kan tex dra av vin och snacks som kostnad i företaget ( dock nog inte en flaska varje vecka, det är större inköp tex 6 bag in box och rejält med tilltugg) när man har vernissage. Det är ju inte varje månad utan 3-4 gånger per år.

Som konstnärlig verksamhet kan jag i princip dra av vad som helst som kostnad, tex godis, mat, fruit, kläder osv bara jag har för syfte att använda dem som stilleben eller rekvisita till tavlor. Det räcker med att jag fotar av dem och har som referens.

Mina föräldrar som har 5 anställda köper alltid kaffe och en låda kakor till de anställda en gång i månaden.
Senast redigerad av carminaburana 2023-08-12 kl. 09:19.
Citera
2024-09-26, 22:41
Medlem
Alltså finns det någon annan tråd om representation i eget AB? Borde väl vara intressant ämne?

Hur som helst. Jag driver ett antal sportsidor på nätet som jag tjänar pengar på genom annonser.

Jag skriver om SHL, Allsvenskan m.m.

Min fråga: kan jag köpa biljetter till matcher och ta det som en kostnad på firman? Konto? Jag skulle isåfall skriva nyheter och ta bilder på matcherna.

Bonusfråga: kan jag bjuda en kund till mig på en match i Allsvenskan och ta det som extern representation? Det är för att underhålla vårt samarbete och diskutera möjliga fler samarbeten.

Supertacksam för svar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in