Tack så mycket för bra svar!
Citat:
Ursprungligen postat av
FlashbackWerner
1. Ja, två gånger per år kan du dra av "fest", vilket innefattar en respektive också. Ta alltså alltid med frugan ut på en fin middag på våren och ett rejält påkostat julbord under hösten.
Det låter ju som en vettig och bra sak. Finns det några gränser på vad som är rimligt på sådan fest? Inte för att jag egentligen tänker göra det, men skulle vi kunna gå på Michelin-restaurang för tjugotusen på en kväll?
Citat:
Ursprungligen postat av
FlashbackWerner
Aw och andra måltider utöver det går köra med 14+1 dagars mellanrum. T ex månadsmöte. Förslagsvis gör du frun till ordförande i bolaget först så det ser lite mer trovärdigt ut. Ta INTE kostnad på fredag eller lördagskväll. Det kommer inte Skatteverket köpa. Månadsmöte en torsdagskväll är rimligare.
Om man för resonemangets skull antar att jag i verkligheten vill köpa en flaska vin och lite chips och konsumera detta en lördagskväll, finns det något som hindrar att detta redovisas äga rum på en torsdag?
Om vi bortser från fru, skulle jag teoretiskt sett kunna ha månadsmöte med mig själv? (Som enda anställd och tillika ägare.)
Citat:
Ursprungligen postat av
FlashbackWerner
2. Nej. Det måste finnas samband/affärssyfte för företaget.
Okej, så om Skatteverket skulle se att jag har haft representation med person X på Volvo och på något sätt kollar upp att han/hon egentligen är montör på bandet så är det "ogiltig" representation?
Citat:
Ursprungligen postat av
FlashbackWerner
Exempel på vad du skulle kunna göra någon gång ibland (läs 1-2 ggr per år) är ju att ta en lunch med tidigare kollegor och fiska affärer. Har du pågående affär kan du ta det oftare, typ varje månad för att underhålla relationen. Förslagsvis betalar var och en för sig. Du tar din kostnad på ditt företag, kompisen tar sin kostnad.
Att jag inte skulle betala för kompisen, är det för att så att säga spara pengar eller något regelmässigt? Om jag som du föreslår skulle träffa en tidigare kollega och fiska affärer så skulle jag ju också
vilja bjuda.
Citat:
Ursprungligen postat av
FlashbackWerner
3. Fika kan du dra av med ca 60 kr per dag. Om ditt kontor är hemmavid så vågar jag inte svära på rimligheten att dra av hushållets kaffeförbrukning (kolla med Skattebetalarnas förening),
Jag har hemmakontor. Jag tror mig ha läst att just kaffe i det sammanhanget inte är okej att köpa på företaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
FlashbackWerner
Grejen med att ta kostnader på bolaget vare sig de är avdragsgilla eller ej är att det alltid är intressant om det inte renderar förmånsskatt eller om sådan är nedsatt. Dvs, hellre 20,6% bolagsskatt än arbetsgivaravgift och privat inkomstskatt.
Jo, det är det jag så att säga funderar över. Att det inte är avdragsgillt är något jag lätt kan leva med, däremot vill jag ju inte få förmånsskatt på mig privat - och framför allt inte göra något som formellt sett är olagligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
FlashbackWerner
Glöm inte skattefri julklapp till dig och aktiva styrelsemedlemmar en gång per år på 500 kr inkl moms per person. T ex presentkort.
Telefon kan ev vara vettigt att ta på bolaget. Renderar ingen förmånsskatt alls.
Även friskvård på 5000 kr till dig och styrelseledamöter går ju. Tar du gymkortet direkt på företaget som naturaförmån finns tekniskt sett ingen beloppsgräns.
Sjukvårdsförsäkring på bolaget går dra av och förmånsbeskattas bara delvis (60% ?). Inte alltid det blir billigare mot privat dock.
Tack! Alla de sakerna gör jag redan. Jag kände dock inte till det om gymkort och naturaförmån.