2023-08-09, 12:18
Medlem
Är lite sugen på att börja studera men vet inte riktigt vad som är bäst för framtiden. YH eller Uni?

Har varit inne lite på dessa:
Webbutvecklare
UXare
Systemvetenskap
Cybersäkerhet
Nått inom AI

Någon som har erfarenhet eller förslag som kan sprida lite ljus över mig så vore det tacksamt
Citera
2023-08-09, 12:23
Bannlyst
Webbutvecklare är roligast, man får bygga egna hemsidor.
Citera
2023-08-09, 12:26
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Så vitt jag kan förstå (jag har ofta fel) så brukar befintliga YH-utbildningar vara en ganska bra fingervisning på vilka yrken som är attraktiva. Jag ska plugga systemutvecklare via YH nu till hösten, det känns jättekul att byta bana i livet. Gör det som känns kul, man kan alltid hoppa av!
Citera
2023-08-09, 12:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svalto18
Är lite sugen på att börja studera men vet inte riktigt vad som är bäst för framtiden. YH eller Uni?

Har varit inne lite på dessa:
Webbutvecklare
UXare
Systemvetenskap
Cybersäkerhet
Nått inom AI

Någon som har erfarenhet eller förslag som kan sprida lite ljus över mig så vore det tacksamt

Rekomenderar AI / machine learning.
Citera
2023-08-09, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightLion

Det är det jag är mest inne på, finns på universitet hyfsat nära mig, lära mig FE och BE samt bli vass på UX
Citera
2023-08-09, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Rekomenderar AI / machine learning.
Ja det vore ju smaskigt och lär finnas extremt behov utav det i framtiden, dock är jag ej vass på matte och dylikt men haft planer på att lära mig python på fritiden
Citera
2023-08-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal.Trolldom
Så vitt jag kan förstå (jag har ofta fel) så brukar befintliga YH-utbildningar vara en ganska bra fingervisning på vilka yrken som är attraktiva. Jag ska plugga systemutvecklare via YH nu till hösten, det känns jättekul att byta bana i livet. Gör det som känns kul, man kan alltid hoppa av!
Håller med! har alltid haft golvjobb med skift, helger osv jag är riktigt trött på det och känner att jag skulle vilja ha ett jobb där jag har möjlighet att jobba remote, tjäna hyfsat med pengar och är faktiskt roligt. Det sistnämda är viktigast
Citera
2023-08-09, 14:28
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightLion
Hemsidor är väl kanske inte jättevanligt, om man inte sitter på mindre byrå eller dyl antar jag. Däremot byggs ju väldigt mycket (det mesta?) som webbgränssnitt idag istället för desktop-app, så det är många interna system.
Citera
2023-08-09, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WebDev
Hemsidor är väl kanske inte jättevanligt, om man inte sitter på mindre byrå eller dyl antar jag. Däremot byggs ju väldigt mycket (det mesta?) som webbgränssnitt idag istället för desktop-app, så det är många interna system.

Man kan bygga sin egen applikation eller sida, som typ facebook. Det går att tjäna pengar med hemsidor ändå.
Citera
2023-08-22, 17:29
Medlem
myrdals avatar
Gå inte yh om du kan. Du kommer längre på universitetet.
Citera
2023-08-23, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal.Trolldom

Den yrkeshögskolan jag gick på och tog examen från hade en lång lista med företag som sa att de planerade att anställa studenter i sin ansökan till MYH. När det kom till verkligheten så slutade det med de vanliga förbannade lögnerna från svenska it-företag om att "just nu" så går det bara inte och "just nu" så kan de bara anställa folk med minst 4-5 års arbetslivserfarenhet. Som vanligt så har "just nu" varat i minst 10 år.
Citera
2023-08-23, 17:29
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Den yrkeshögskolan jag gick på och tog examen från hade en lång lista med företag som sa att de planerade att anställa studenter i sin ansökan till MYH. När det kom till verkligheten så slutade det med de vanliga förbannade lögnerna från svenska it-företag om att "just nu" så går det bara inte och "just nu" så kan de bara anställa folk med minst 4-5 års arbetslivserfarenhet. Som vanligt så har "just nu" varat i minst 10 år.

Att de svenska it-företagen inte vill anställa vilka idioter som helst är väl inget att förundras över.
Skönt att höra att gallringen fungerar för då har företagen större chans att växa och ge mer positivt bidrag till landet.
Senast redigerad av invandrar-leffe 2023-08-23 kl. 17:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in