Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-10, 08:26
  #1
Medlem
Som småföretagare kan man råka ut för företag som har som affärsidé att lura andra företag på pengar. Det finns en varningslista på Svensk Handel, som nu har flyttat, på dessa företag. Men det händer ingenting. Dessa företag kan fortsätta år efter år efter år med samma verksamhet.

Därför tänkte jag att vi skulle starta grupptalan mot ett av dessa företag.

Söker därför både jurist/åklagare/advokat som vill ta på sig detta arbete, utan att få betalt i pengar, och företagare som blivit lurade som vill vara med i gruppen.

Har skrivit till regeringen om detta och Konsumentverket avslår alltid alla anmälningar på grund av att vi är företag och ska klara oss själva. Men hur ska ett litet företag kunna göra det? För några år sedan diskuterade jag också denna fråga och uppmanade folk att anmäla till Polisen och skriva till bg-centralen och be att de inte ska få ha bankgiro. Antalet anmälningar hos Polisen gick upp, men det hände ingenting.
Citera
2023-08-10, 08:34
  #2
Medlem
OtherBarrys avatar
Ska du betala jurister med rikskuponger?
Citera
2023-08-10, 09:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Ska du betala jurister med rikskuponger?


Detta med grupptalan har inte använts så väl i Sverige. Så juristen får kanske vara med i media?
Citera
2023-08-10, 12:52
  #4
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Detta med grupptalan har inte använts så väl i Sverige. Så juristen får kanske vara med i media?

Du ska betala din jurist i "mediaexponering"?

Lycka till.
Citera
2023-08-10, 12:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Detta med grupptalan har inte använts så väl i Sverige. Så juristen får kanske vara med i media?

Är du 16 år gammal eller bara helt verklighetsfrånvänd?
Citera
2023-08-10, 14:21
  #6
Medlem
Juristen får ju utveckla sin kompetens, också.
Citera
2023-08-10, 20:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Juristen får ju utveckla sin kompetens, också.

Så du siktar på att hitta en inkompetent jurist? Well, man får vad man betalar för.
Citera
2023-08-10, 22:31
  #8
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Juristen får ju utveckla sin kompetens, också.
Grupptalan är inte gratis om du tror det. Det bygger på att många går ihop och delar på kostnaden, så att det blir billigare. Inte ovanligt att man få slänga in 10-20 K per skalle som ett förskott för att ens få vara med. Om då juristen har 50 klienter som deltar i gruppen blir det 500-1000 K i förskottsarvode.
Citera
2023-08-13, 12:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Grupptalan är inte gratis om du tror det. Det bygger på att många går ihop och delar på kostnaden, så att det blir billigare. Inte ovanligt att man få slänga in 10-20 K per skalle som ett förskott för att ens få vara med. Om då juristen har 50 klienter som deltar i gruppen blir det 500-1000 K i förskottsarvode.


Det blir ju för mycket, det blir svårt att hitta gruppmedlemmar med de priserna, 10-20 K för att bara börja. Några tusenlappar kan man kanske förmå gruppmedlemmarna att betala, men sen ska det bokföras också, tar mycket tid, och det är det väl jag som får göra, förstår jag. Jag får sköta all administrationen, så att juristen bara gör det juridiska.

De som skickar bluffakturor har såklart medvetenhet om detta. Om de tar en tillräckligt liten summa så kommer ingen att kunna gå till domstol mot dem, för det kostar för mycket.

Men jag vet en bluff-och-båg-firma som kräver sina offer på runt 500 000 kronor, det är dem jag planerar att ge mig på.

Finns det någon fond som man skulle kunna söka pengar ur? Någon som vet en?
Citera
2023-08-18, 05:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Det blir ju för mycket, det blir svårt att hitta gruppmedlemmar med de priserna, 10-20 K för att bara börja. Några tusenlappar kan man kanske förmå gruppmedlemmarna att betala, men sen ska det bokföras också, tar mycket tid, och det är det väl jag som får göra, förstår jag. Jag får sköta all administrationen, så att juristen bara gör det juridiska.

De som skickar bluffakturor har såklart medvetenhet om detta. Om de tar en tillräckligt liten summa så kommer ingen att kunna gå till domstol mot dem, för det kostar för mycket.

Men jag vet en bluff-och-båg-firma som kräver sina offer på runt 500 000 kronor, det är dem jag planerar att ge mig på.

Finns det någon fond som man skulle kunna söka pengar ur? Någon som vet en?


Kan du beskriva, hur de kan kräva någon på 500.000 kr och förvänta sig att någon ska betala den summan?
Citera
2023-08-22, 09:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Kan du beskriva, hur de kan kräva någon på 500.000 kr och förvänta sig att någon ska betala den summan?

De fakturerar cirka 8000 i månaden och har avtalsvillkor som innebär att man måste betala i 60 månader, alltså 5 år, 8000x60=480 000, vilket jag avrundat till en halv miljon.

Det var några som gick till domstol, men de förlorade "Ni har skrivit på" var poängen.
Citera
2023-08-22, 10:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
De fakturerar cirka 8000 i månaden och har avtalsvillkor som innebär att man måste betala i 60 månader, alltså 5 år, 8000x60=480 000, vilket jag avrundat till en halv miljon.

Det var några som gick till domstol, men de förlorade "Ni har skrivit på" var poängen.

Men om dom skrivit på ett avtal så måste de väl vetat vad de skrev på?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback