• 5
  • 6
2023-09-19, 16:11
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsoysauce
Tyska staten beräknar vinster 50 miljarder vid legalisering av cannabis och slipper utgifterna.. Men Sverige då?
Vi torskar mångmiljardbelopp på den meningslösa brukarjakten som inte hjälper någon. Givetvis borde vi legalisera men skattepengar är inte något som svenska politiker kommer bry sig om i första taget.

Vill de hova in mer skattepengar är det lättare att höja skatten på plastpåsar, bensin, osv än att luckra upp narkotikastrafflagen och reglera en ny marknad som dessutom går emot FN:s drogkonventioner. Det tar lång tid, är ganska kontroversiellt i Sverige och vinsten för samhället kommer inte direkt. Narkotikafrågan ses helt enkelt inte som viktig även om den har stor betydelse på det eskalerande gängvåldet som pågår.

Sverige kommer att legalisera någon gång. Det är bara en tidsfråga.
Citera
2023-10-05, 04:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Vi har lyckats få ner användingen av tobak, nikotin i sig är ju inte lika skadligt. Nu behöver vi få ner alkoholbruket också. Vi kommer aldrig att få bort det helt, det är alltför integrerat i vår kultur. Varför ska vi låta ytterligare droger bli accepterade i samhället? Vad positivt kan komma av det?

Du ska skita i vad andra människor vill göra, du äger inte andra människors liv!

Legalisering av cannabis i sverige skulle kunna ske ifall politikerna/folket krävde att få samma sak som tyskland, dvs vi ska ju ha samma lagar i EU som politikerna tjatar om, så då borde det ju också gälla legaliseringen av cannabis som tyskland nu genomför.
Citera
2023-10-05, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Du ska skita i vad andra människor vill göra, du äger inte andra människors liv!

Legalisering av cannabis i sverige skulle kunna ske ifall politikerna/folket krävde att få samma sak som tyskland, dvs vi ska ju ha samma lagar i EU som politikerna tjatar om, så då borde det ju också gälla legaliseringen av cannabis som tyskland nu genomför.
Uppfattade du mitt inlägg att jag anser mig äga andra människors liv? Nej jag ”skiter inte i vad andra människor vill göra”. Jag kommer alltid påverka andra människor, det är en del i att vara människa. Det gör ju du också i och med ditt inlägg och det har du all rätt att göra. Vi har bara olika åsikter i sakfrpgan.

Det är helt sant att om vi i val väljer politiker som förespråkar legalisering cannabis så blir det så. Men en viktig del i demokrati är att jag som medborgare alltid har rätt att påverka människor.
Citera
2023-10-20, 13:30
Medlem
Vi måste säga till styrande att cannabis illegaliteten introducerar anarki i landet!!! Skriv på skyltar överallt i hela landet precis som politiker vid valen!!!! Samt att pllisvåld ökar pga dålig desperat rekrytering!!!
Senast redigerad av Mrsoysauce 2023-10-20 kl. 13:32.
Citera
2023-10-20, 21:22
Medlem
Vill vi ha kriminella poliser också? VA???
Citera
2023-10-22, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Legalisering är ju bra i grunden, ett "systembolag" med monopol på försäljningen så får staten in pengar osv.

Problemet är inte det praktiska eller hur drogen skulle påverka svenskarna, hälsomässigt eller om fler skulle bli pundare och så, det skulle lösa sig ganska bra tror jag.

Problemet är alla langarna och kriminella som säljer. Vad tror ni händer med de många tusentals kriminella som lever på drogförsäljning om de alla blir arbetslösa över en natt?

Just nu skjuter de på varandra, tar vi deras inkomst, kommer de börja skjuta på oss. Rån, inbrott etc skulle öka explosionsartat!

Jag tror du tänker lite fel här, bara för att vi tar bort en lågt hängande frukt för de kriminella betyder inte detta att de alla kommer vara beredda att klättra högre upp i trädet för att plocka de mer svåråtkomliga frukterna med alla risker det kan innebära. Det finns inte många andra saker de kan sälja och flerdubbla sina investerade pengar med, därför blir det även mindre attraktivt att begå sådana brott.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in