Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-17, 16:59
Medlem
MaXhal06s avatar
Jag har införskaffat mig utav en Superjet turbojäst. Men förstår inte riktigt receptet som anses på förpackningen. Då det står att för 25 liter så behövs en SuperJetjäst samt en tabell nedan som anger styrka samt jästid.
Men receptet för 50 liter så anses det att anvädas ett helt paket där med, endast mer socker.
Min fråga är då varför det krävs ett paket för 25 liter? Skulle det inte funka med ett halvt? Samt om man tar ett helt, bör det inte då kanske bli sämre smak utav det?
Därpå undrar jag om det på något sätt går att få den godare? Typ blanda i polkagrisar eller blanddryck utav något slag?
Citera
2023-08-17, 17:19
Medlem
sebastian66s avatar
Eftersom jag har kört hemkört för ungefär 20 år sedan ska man följa receptet på jäst. Att snåla är att vara dumsnål. Det innebär att det är väl uträknat av producenten för att du ska få ut det bästa av mäsken. Det innebär att du måste använda två paket i detta läge. Ska du göra brännvin eller vin?
Citera
2023-08-17, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaXhal06
Jag har införskaffat mig utav en Superjet turbojäst. Men förstår inte riktigt receptet som anses på förpackningen. Då det står att för 25 liter så behövs en SuperJetjäst samt en tabell nedan som anger styrka samt jästid.
Men receptet för 50 liter så anses det att anvädas ett helt paket där med, endast mer socker.
Min fråga är då varför det krävs ett paket för 25 liter? Skulle det inte funka med ett halvt? Samt om man tar ett helt, bör det inte då kanske bli sämre smak utav det?
Därpå undrar jag om det på något sätt går att få den godare? Typ blanda i polkagrisar eller blanddryck utav något slag?
Det funkar med ett halvt paket till 25 liter men tar lite längre tid.

När jag använde en typ av superjäst förr i tiden så var tiden en viktig faktor tillsammans med alkoholhalten som krävde viss mängd socker.

Låter du det bara jäsa ut och har rengjort innan ska det bli bra.

Ska du göra sprit undvik så mycket oväsentliga tillsatser som möjligt.
Citera
2023-08-18, 00:10
Medlem
pn222jws avatar
Kör på hela, tillsätt två äppeljuice koncentrat - 20 liter ljummet vatten och 4 kilo socker - vänta en vecka - 10 dar, och förslut inte, låt plastkorken vara halvt öppen - men lägg en gammal handduk ovanför.
Citera
2023-08-18, 18:10
Medlem
MaXhal06s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Eftersom jag har kört hemkört för ungefär 20 år sedan ska man följa receptet på jäst. Att snåla är att vara dumsnål. Det innebär att det är väl uträknat av producenten för att du ska få ut det bästa av mäsken. Det innebär att du måste använda två paket i detta läge. Ska du göra brännvin eller vin?
Tanken var att försöka få ihop en enkel och billig festdricka. Alltså att kanske filtrera mäsken och sedan blanda med blandsaft (typ apelsin).
Citera
2023-08-18, 18:13
Medlem
MaXhal06s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Kör på hela, tillsätt två äppeljuice koncentrat - 20 liter ljummet vatten och 4 kilo socker - vänta en vecka - 10 dar, och förslut inte, låt plastkorken vara halvt öppen - men lägg en gammal handduk ovanför.
Var något liknande jag tänkte på. Var bara inte säker om det skulle funka, ja vet inte om några ämnen i äppeldrycken skulle kunna förstöra för jästen. (Är ganska så ny inom ämnet)
Citera
2023-08-18, 22:04
Medlem
pn222jws avatar
Okej - tvärtom - det snabbar bara på - G L!
Citera
2023-08-18, 22:07
Medlem
Full-Retards avatar
6 Kg socker borde funka tillsammans med hela jästen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in