Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-17, 17:32
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en komplett samling av de senast utgivna Tintin-albumen med hård pärm (Kartago, 2015/Cobolt, 2020–2023). En sak som stör mig otroligt mycket är att pärmarnas ryggar är i olika färger. Färguppdelning verkar dessutom inte följa någon logik (exempelvis är album 1‐3, 6‐7 och 9 röda medan 4‐5 och 8 är röda).

Finns det någon här på forumet som vet varför det är så? Har färgerna någon betydelse? Spekulationer och teorier välkomnas!

/Bajonettkirurgen
Citera
2023-08-17, 17:51
  #2
Medlem
Det du skriver är ju att alla är röda....
Citera
2023-08-17, 17:54
  #3
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det du skriver är ju att alla är röda....
Ingen kirurgisk precision av färgbeskrivningen direkt 😁
Citera
2023-08-17, 18:30
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajonettkirurgen
Hej!

Jag har en komplett samling av de senast utgivna Tintin-albumen med hård pärm (Kartago, 2015/Cobolt, 2020–2023). En sak som stör mig otroligt mycket är att pärmarnas ryggar är i olika färger. Färguppdelning verkar dessutom inte följa någon logik (exempelvis är album 1‐3, 6‐7 och 9 röda medan 4‐5 och 8 är röda).

Finns det någon här på forumet som vet varför det är så? Har färgerna någon betydelse? Spekulationer och teorier välkomnas!

/Bajonettkirurgen

Menar du att det är olika röda färger?

Ett par bilder för jämförelse skulle inte skada.
Citera
2023-08-17, 18:33
  #5
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajonettkirurgen
Hej!

Jag har en komplett samling av de senast utgivna Tintin-albumen med hård pärm (Kartago, 2015/Cobolt, 2020–2023). En sak som stör mig otroligt mycket är att pärmarnas ryggar är i olika färger. Färguppdelning verkar dessutom inte följa någon logik (exempelvis är album 1‐3, 6‐7 och 9 röda medan 4‐5 och 8 är röda).

Finns det någon här på forumet som vet varför det är så? Har färgerna någon betydelse? Spekulationer och teorier välkomnas!

/Bajonettkirurgen

Familjens album, som inhandlades på 70-talet, har alla röda ryggar. Nån annan färg har jag aldrig sett, men finns det ska det nog förtydliga att det är ny översättning, eller nåt annat som skiljer upplagan från ”rödryggarna”.
Citera
2023-08-17, 19:04
  #6
Medlem
Tack för att ni uppmärksammade mitt fel! Vad jag menade var att album 4,5 och 8 har blåa pärmar. Dessutom är några gröna, andra orangea medan Tintin hos gerillan har gul pärm. Se bild för förtydligande.

Bildlänk: https://pasteboard.co/5mFw0HGwv4Z8.jpg
__________________
Senast redigerad av Bajonettkirurgen 2023-08-17 kl. 19:11. Anledning: Syftningsfel
Citera
2023-08-17, 19:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajonettkirurgen
Tack för att ni uppmärksammade mitt fel! Vad jag menade var att album 4,5 och 8 har blåa pärmar. Dessutom är några gröna, andra orangea medan Plan 714 till Sydney har gul pärm. Se bild för förtydligande.

Bildlänk: https://pasteboard.co/5mFw0HGwv4Z8.jpg

Bra att du förtydligade med bild!
Tycker inte att det ser så illa ut.
Texten på ryggarna är ju symmetrisk,
så man ser ändå att det är samma serie!
Citera
2023-08-17, 19:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wastl
Bra att du förtydligade med bild!
Tycker inte att det ser så illa ut.
Texten på ryggarna är ju symmetrisk,
så man ser ändå att det är samma serie!
Jo, men tror du att den kan finnas någon anledning till de olika färgerna? De flerdelade äventyren har ju olika färger (förutom Faraos cigarrer och Blå lotus som båda har blå pärm). Känns lite plottrigt bara...
Citera
2023-08-17, 19:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajonettkirurgen
Jo, men tror du att den kan finnas någon anledning till de olika färgerna? De flerdelade äventyren har ju olika färger (förutom Faraos cigarrer och Blå lotus som båda har blå pärm). Känns lite plottrigt bara...

Ja, där ser jag verkligen ingen logik.
Olika färger på Månen tur och retur
till exempel.
Nu kan jag inte Tintins äventyr så bra,
men kan det vara så att färgerna
av misstag " förskjutits " ett par steg?!
Citera
2023-08-17, 19:37
  #10
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajonettkirurgen
Hej!

Jag har en komplett samling av de senast utgivna Tintin-albumen med hård pärm (Kartago, 2015/Cobolt, 2020–2023). En sak som stör mig otroligt mycket är att pärmarnas ryggar är i olika färger. Färguppdelning verkar dessutom inte följa någon logik (exempelvis är album 1‐3, 6‐7 och 9 röda medan 4‐5 och 8 är röda).

Finns det någon här på forumet som vet varför det är så? Har färgerna någon betydelse? Spekulationer och teorier välkomnas!

/Bajonettkirurgen
Lite som när Henry Ford erbjöd alla färger så länge den var svart.
Din samling verkar vara färsk. Har Tintin i Kongo blivit censurerad i dom nyare upplagorna?
Citera
2023-08-17, 19:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wastl
Ja, där ser jag verkligen ingen logik.
Olika färger på Månen tur och retur
till exempel.
Nu kan jag inte Tintins äventyr så bra,
men kan det vara så att färgerna
av misstag " förskjutits " ett par steg?!
Kanske men jag kan inte se vilket album som då skulle vara det "udda".
Citera
2023-08-17, 19:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Lite som när Henry Ford erbjöd alla färger så länge den var svart.
Din samling verkar vara färsk. Har Tintin i Kongo blivit censurerad i dom nyare upplagorna?
Det verkar inte så. Björn Wahlberg, som nyöversatt äventyren, har skrivit förord till varje album där han sätter allt i sitt sammanhang och försöker förklara varför kongoleser, kineser, araber etc. är tecknade som de är. Tidsanda, naivitet osv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback