Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-17, 21:50
  #1
Medlem
Jag är ny på detta med Whonix. Någon skriver här att Whonix är ett operativsystem. När läser på hemsidan står att whonix behöver en annan typ linux att köra på.

Jag har själv kört whonix på virtualbox i Windows. Funderar om man kan boota datorn direkt till whonix på usb t.ex.
Citera
2023-08-17, 22:32
  #2
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strandgatan221
Jag är ny på detta med Whonix. Någon skriver här att Whonix är ett operativsystem. När läser på hemsidan står att whonix behöver en annan typ linux att köra på.

Jag har själv kört whonix på virtualbox i Windows. Funderar om man kan boota datorn direkt till whonix på usb t.ex.
Ja
https://www.youtube.com/watch?v=UhtJgEhquYM
Citera
2023-08-17, 22:36
  #3
Medlem
Niggerss avatar
Det är en Linux distrubtion som har lagt fokus på säkerhet.
Citera
2023-08-17, 22:53
  #4
Medlem
Du borde verkligen inte boota det från en USB. Hela poängen är att det finns tre säkra sätt att köra det på:

1. Whonix i Virtualbox. Det är det vanligaste sättet
2. Whonix i Qubes. Det kräver att du har Qubes OS på datorn, vilket går bort för de flesta.
3. Whonix i KVM. Aldrig ens provat men jag tror prestandan är snabbare då än i Virtualbox i alla fall.
Citera
2023-08-18, 09:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
Du borde verkligen inte boota det från en USB. Hela poängen är att det finns tre säkra sätt att köra det på:

1. Whonix i Virtualbox. Det är det vanligaste sättet
2. Whonix i Qubes. Det kräver att du har Qubes OS på datorn, vilket går bort för de flesta.
3. Whonix i KVM. Aldrig ens provat men jag tror prestandan är snabbare då än i Virtualbox i alla fall.

Jag förstår den extra säkerhet som ligger i virtualisering. Trails kör dock på USB så funderar bara varför Whonix vanligtvis körs i virtualisering
Citera
2023-08-18, 10:26
  #6
Medlem
Rocinhas avatar
Qubes med Whonix är det säkraste alternativet om du vill köra det. Skaffa en äldre sketen laptop och installera det på. Qubes är inget man kör som huvuddator då det är för begränsat.
Citera
2023-08-18, 16:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandgatan221
Jag förstår den extra säkerhet som ligger i virtualisering. Trails kör dock på USB så funderar bara varför Whonix vanligtvis körs i virtualisering

Det är p.g.a. den extra säkerheten som du skriver:

Citat:
The Workstation VM runs user applications. It is connected only to the internal virtual LAN, and can directly communicate only with the Gateway, which forces all traffic coming from the Workstation to pass through the Tor network. The Workstation VM can "see" only IP addresses on the Internal LAN, which are the same in every Whonix installation.

User applications therefore have no knowledge of the user's "real" IP address, nor do they have access to any information about the physical hardware. In order to obtain such information, an application would have to find a way to "break out" of the VM, or to subvert the Gateway (perhaps through a bug in Tor or the Gateway's Linux kernel).

https://en.wikipedia.org/wiki/Whonix
__________________
Senast redigerad av Hominem 2023-08-18 kl. 16:15.
Citera
2023-08-18, 23:25
  #8
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocinha
Qubes med Whonix är det säkraste alternativet om du vill köra det. Skaffa en äldre sketen laptop och installera det på. Qubes är inget man kör som huvuddator då det är för begränsat.

Jag testade Whonix i Qubes. En mardröm, och jag är inte direkt IT-illiterat... Så jag valde VirtualBox som plattform, och det fungerar bra.
Citera
2023-08-19, 10:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandgatan221
Jag förstår den extra säkerhet som ligger i virtualisering. Trails kör dock på USB så funderar bara varför Whonix vanligtvis körs i virtualisering
Programmen har olika syften.

Syftet med Whonix är säkerhet och integritet. Det som sker i Whonix, stannar i Whonix, och din riktiga IP kan inte läcka pga exploits i webbläsaren såsom den kan med Tor Browser på icke-Whonix

Syftet med TAILS är att inte lämna spår på datorn.
Citera
2024-04-12, 19:12
  #10
Medlem
Ett fråga som kanske låter dumt för den som förstår:

Har man Whonix i virtualisering på en windows, finns det inte en risk om windows är inficerat på något sätt?
T.ex. om det finns en simpel keylogger på windows eller något som tar skärmdump. Kan en hacker så inte registrera vad man gör på Whonix?
Citera
2024-04-12, 22:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strandgatan221
Ett fråga som kanske låter dumt för den som förstår:

Har man Whonix i virtualisering på en windows, finns det inte en risk om windows är inficerat på något sätt?
T.ex. om det finns en simpel keylogger på windows eller något som tar skärmdump. Kan en hacker så inte registrera vad man gör på Whonix?
Jo såklart.

Fler frågor?
Citera
2024-04-12, 23:36
  #12
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Vill göra er uppmärksamma på att Whonix, som bygger på Linux Kicksecure, har som default i VirtualBox att tillåta ett delat clipboard mellan host och guest. Ni bör omedelbart stänga av detta, eftersom det är en uppenbar attackvektor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback