Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-04-28, 22:42
  #61
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Ja den briljanta lösningen är ju att fixa ett program som krypterar det man skriver. Till exempel Keyscrambler som jag tror har stöd för Virtualbox i deras betalversion. Finns nycklar att aktivera programmet med gratis om intresse för det finns.

Annars är det väl sedvanliga tipsen att inte installera suspekt skit på datorn alternativt använda Qubes där keyloggers är ett icke-problem.

Ja, det stämmer. Det där med scrambler var intressant. Finns det några open source? Jag kanske ger Qubes en chans i framtiden. Jag upplevde det tyvärr som lite bökigt, men det beror sannolikt på att jag är ovan, och tänket är lite annnorlunda jämfört med vanliga distros.
__________________
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2024-04-28 kl. 22:47.
Citera
2024-04-28, 23:00
  #62
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Ja den briljanta lösningen är ju att fixa ett program som krypterar det man skriver. Till exempel Keyscrambler som jag tror har stöd för Virtualbox i deras betalversion. Finns nycklar att aktivera programmet med gratis om intresse för det finns.
Nyfiken fråga: Kan Keyscrambler (och liknade program) verkligen skydda användaren mot en kernel-level keylogger på värddatorn?
Citera
2024-04-29, 16:04
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nyfiken fråga: Kan Keyscrambler (och liknade program) verkligen skydda användaren mot en kernel-level keylogger på värddatorn?
Mot kernel-level är du i princip alltid fucked. Om inte annat för att ett program på kernel-level bara kan döda Keyscrambler och sen börja lagra data efteråt.

Keyscrambler är dock otroligt kraftfullt om man kompletterar det med något. T.ex. Microsoft Edge som körs i Sandboxie-Plus och sen ligger Keyscrambler utanför Sandboxie. Då helt plötsligt kan inte malware i sandboxen döda Keyscrambler eller få adminrättigheter och kan då inte ta fram vad du skriver.
Citera
2024-04-29, 16:07
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Ja, det stämmer. Det där med scrambler var intressant. Finns det några open source? Jag kanske ger Qubes en chans i framtiden. Jag upplevde det tyvärr som lite bökigt, men det beror sannolikt på att jag är ovan, och tänket är lite annnorlunda jämfört med vanliga distros.
Det finns mig veterligen ingen som är FOSS.

Om du inte vill sitta med Qubes kan du ju kika på Fedora Silverblue med Secureblue
https://github.com/secureblue/secureblue

Eller Fedora Workstation med Brace
https://github.com/divestedcg/brace

Båda kör Hardened Malloc och diverse goodies för att skydda dig. Vill du köra Whonix med någon av dem blir det Workstation + Brace för din del.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback