Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-18, 08:37
  #1
Medlem
Formatet på albumet är lucky luke, asterix, Tintin,etc..
Även teckningsstilen är typisk fransk/belgisk/franska kanada.

Det jag kommer ihåg av historien är följande:

Några ska flyga med ett plan.. bland dem finns ett gäng som har en kille i rullstol med brutet ben. Under resan så börjar de såga upp gipset och där under finns vapen så de kapar planet. Dock händer något så de kraschar på nåt okänt ställe.
Detta stället är nå sorts konstigt fantasiland där saker är levande, typ godis och munkar etc..
Sen händer saker som jag inte kommer ihåg.
Men iaf så övermannar kaptenen o nån andra kaparna och sen så lagar de här fantasivarelserna planet genom att göra så vingarna kan fladdra som en fågel så planet kan lyfta.

Jag skulle tro ja läste denna i slutet på 70tal el början på 80tal. Jag hade ett minne att den hette "resan till fantasia" el nåt liknande.. men har inte hittat nåt sånt.

Jag är också osäker på om det är en engångsgrej el om den ingår i nån serie... kommer inte riktigt ihåg om där var nån "huvudpersoner" el ej... borde ha funnits de.

Nån som kommer ihåg denna?
Citera
2023-08-18, 09:29
  #2
Medlem
welcometorealitys avatar
Tintin: Plan 714 till Sydney
Citera
2023-08-18, 10:08
  #3
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Tintin: Plan 714 till Sydney
Inget godis och munkar i den va? Men det kan ju handla om att TS blandar ihop flera magasin.
Citera
2023-08-18, 10:18
  #4
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Inget godis och munkar i den va? Men det kan ju handla om att TS blandar ihop flera magasin.

Jag minns bara att planet kapades, sen de där med godis och munkar kommer jag inte ihåg hehe..
Citera
2023-08-18, 11:19
  #5
Medlem
Ördögs avatar
Fantasyelementen får mig att tänka på Oliver och Colombina, men det är bara en gissning.

https://www.lysator.liu.se/~ingemar/...colombina.html

Tintin samt Oliver och Colombina är bara ett par av de franska och belgiska serier som under 1970- och 80-talen gavs ut av Carlsen, under etiketten Carlsen Comics. Om du söker metodiskt igenom listan på album och figurer, kanske du hittar det du tänker på?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Carlsen_Comics
__________________
Senast redigerad av Ördög 2023-08-18 kl. 11:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback