Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-19, 06:39
Medlem
Tycker Cecilia borde ha en eloge, vad kan påföljden bli?

Cecilia är misstänkt för störande av allmän förrättning och våld mot tjänsteman.

- Jag har erkänt mig skyldig till anklagelserna i förhör med polisen. Jag är tidigare ostraffad
och min avsikt i dag var inte heller att skada någon så jag får se vad påföljden blir.

- Jag såg det som en möjlighet att uttrycka min åsikt och min ståndpunkt på ett tydligt sätt.
Jag hade inte så många känslor där och då utan fokuserade mest på honom och hans agerande,
jag var redo att springa fram så snart han satt eld på Koranen.

https://www.expressen.se/nyheter/cec...brandslackare/
Citera
2023-08-19, 06:45
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STEDAREN
Tycker Cecilia borde ha en eloge, vad kan påföljden bli?
Maxstraffet för störande av förrättning eller allmän sammankomst är sex månaders fängelse (enligt 16 kap. 4 § brottsbalken). Maxstraffet för våld mot tjänsteman är fängelse i högst två år (17 kap. 1 §).

Det ska mycket till för att någon ska dömas till maxstraffen. Jag gissar på att det stannar vid böter.
Citera
2023-08-19, 06:47
Medlem
Eat7Gxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Maxstraffet för störande av förrättning eller allmän sammankomst är sex månaders fängelse (enligt 16 kap. 4 § brottsbalken). Maxstraffet för våld mot tjänsteman är fängelse i högst två år (17 kap. 1 §).

Det ska mycket till för att någon ska dömas till maxstraffen. Jag gissar på att det stannar vid böter.

Inte heller straffad sedan tidigare.

Blir nog säkert böter. Borde dock vara strängare då hon störde en demokratisk rättighet genom sin terrorism.
Citera
2023-08-19, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse

Mest troligt, eller kanske av avskrivet, måste ha varit en liten rackare till brandsläckare.
Citera
2023-08-19, 06:52
Medlem
Eat7Gxs avatar
Citat:
Mest troligt, eller kanske av avskrivet, måste ha varit en liten rackare till brandsläckare.

Nej, hon blir straffad 100%. Det måste hon bli då hon gjorde det så offentligt och man måste markera. Så handlar inte om juridik längre utan även politik, som hänger ihop en del.
Citera
2023-08-19, 06:53
Medlem
carlpetersen73s avatar
Bra gjort. Vi borde bli fler som sluter upp med släckare, skulle själv kunna tänka mig att göra det. Vi har ett utsatt läge avseende terrorhot som till stor del beror på stollarna som bränner koraner, blod kommer att flyta. Koranbränningarna har inget med yttrandefrihet att göra.
Citera
2023-08-19, 06:54
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Citat:
– Jag är inte troende...

En till viktigpetter som ville ha sina 15 i rampljuset.
Citera
2023-08-19, 06:54
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:

Av filmerna att döma så var det en mindre släckare, likt såna som kan finnas i bilar. Det blir dock bra sprut från dessa. Tveksamt att det blir något annat än böter, nu börjar koranbrännarna även tjäna pengar på sina aktioner i form av skadestånd. Kan bli en lukrativ marknad.
Citera
2023-08-19, 06:57
Bannlyst
Jag är faktiskt på hennes sida, svenskar har tröttnat på invandrarna, de tror de kan göra vad som helst i Sverige.
Citera
2023-08-19, 06:58
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Bra gjort. Vi borde bli fler som sluter upp med släckare, skulle själv kunna tänka mig att göra det. Vi har ett utsatt läge avseende terrorhot som till stor del beror på stollarna som bränner koraner, blod kommer att flyta. Koranbränningarna har inget med yttrandefrihet att göra.

Så man ska låta andra styra vad som får yttras? Är det verkligen yttrandefrihet då? Om man helt sonika ska vika sig för någon hotar då ger man mandat att vi kan styras genom hot, låter inte som ett fritt samhälle. Vad är då nästa sak som det kan kommas att hota sig fram en förändring?
Citera
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Så du menar att man ska ge efter för pöbeln?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
En till viktigpetter som ville ha sina 5.

Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Av filmerna att döma så var det en mindre släckare, likt såna som kan finnas i bilar. Det blir dock bra sprut från dessa. Tveksamt att det blir något annat än böter, nu börjar koranbrännarna även tjäna pengar på sina aktioner i form av skadestånd. Kan bli en lukrativ marknad.

Cecilia kanske la ribban då politikerna inte agerat tidigare utan väntar tills det spårar ur totalt.

Citat:
Kvinnan, som bara vill framträda med sitt förnamn Cecilia, anser att Momika utnyttjar yttrandefriheten på ett sätt som hon inte tror att lagstiftaren tänkte sig. Det enda syfte som finns med detta är att uppvigla, kränka och göra muslimer arga och förbannade. Vi andra får betala priset, både med ökad otrygghet och med våra skattepengar, skriver hon i ett mejl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in