Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-16, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbo85
Jeg burde sikkert begrunnet mer i natt, men det er ikke påstander jeg bare kaster ut i løse luften. Jeg har kilde på det. Det er garantert noen andre lokale her som har hørt det samme.
Du skrev tidligere at J ble tatt med stoff i bilen for ikke så lenge siden. Hvilket årstall snakker vi om? Har hørt rykter jeg også som går på det som er nevnt i tråden. Nå blir det "endeli* stil*e I b*en" er et utsagn jeg har hørt, men har ikke noe lokal kjennskap til dette , bare rykte på rykte for å ai det sånn.
Citera
2023-09-16, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbo85
Jeg burde sikkert begrunnet mer i natt, men det er ikke påstander jeg bare kaster ut i løse luften. Jeg har kilde på det. Det er garantert noen andre lokale her som har hørt det samme.

Der er det nok, også vært påstått i diverse forum tidligere. Men så har man flere som faktisk kjente JH som sier de det motsatte. Det blir i enkelte tilfeller litt for enkelt å komme med rykter som påstander, for rykter er jo gjerne rykter av en grunn. Kan fort gjøre en fjær til fem høns. Leste senest i går at noen skrev at det var en artikkel i avisen som påsto at JH selv hadde et ønske om å dø, og dette er jo også påstander nevnt i forum, men altså ikke i avisene.
Citera
2023-09-16, 11:19
Medlem
Vil bare si litt generelt om rykter. Det gjelder JAH, og alle andre navn som er nevnt i tråden.

Mange sier at "det er alltid noe sant i rykter". At de må komme fra et sted, at de ikke oppstår uten et snev av sannhet. Og mange er overbevist om at ethvert rykte har rotfeste i noe reelt. Men det er ikke nødvendigvis alltid sånn. For det er nemlig noe som heter "svertekampanjer" også.

En "svertekampanje" kan hvem som helst lage. Det fungerer slik at for eksempel jeg dikter opp en løgn om deg. Løgnen kan være hva som helst. Jeg kan for eksempel si at du var rusmisbruker for fem år siden. Så kan jeg fortelle den løgnen troverdig og spennende, på en en sånn måte at andre folk blir litt sjokkert, og får lyst til å fortelle dette videre til folk som de kjenner.

Når jeg får spredd løgnen til mange nok mennesker, så vil man etterhvert få høre ryktet fra flere hold. Og da blir løgnen akseptert som "bekreftet".

" - For jeg har jo hørt det fra flere nå, og de kjenner ikke hverandre heller. Så da må det være noe sannhet i det."

" - Alle sier det, så da er det nok sant."

Og hvis jeg i tillegg til stadighet sprer budskapet "det er alltid noe sannhet i rykter" - så er det enda enklere å gi løgnen fotfeste.

Det kan være greit å legge seg dette på minnet. Det finnes mennesker som sprer slike "svertekampanjer" om andre, gjerne av personlige årsaker. Det kan ligge misunnelse bak, eller en konflikt, eller noe helt annet.

Så husk på det; Det er ikke alltid noe sannhet i rykter. Noen ganger er det bare oppdiktede løgner og "svertekampanjer".
Senast redigerad av Villvandrer 2023-09-16 kl. 11:23.
Citera
2023-09-16, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
En bra teori!

En annen teori, hvis JAH var der for å kjøpe våpen av MGM (heretter kalt "våpenselgeren"):
Hvis våpenselgeren ikke skjøt JAH og hvis våpenselgeren kun var på åstedet for å selge et våpen til JAH og hvis det finnes en GM som hadde planlagt å drepe JAH:

GM (som er en person som JAH stolte på) foreslo for JAH at han burde skaffe seg våpen til selvforsvar, og GM arrangerte møtet mellom våpenselgeren og JAH, og GM foreslo for JAH at GM skulle skjule seg i området ved hytta under våpenkjøpet (ettersom JAH hadde frykt) og våpenselgeren oppdaget ikke denne 3. personen (GM).

GM hadde planlagt å drepe JAH etter at våpenselgeren hadde reist fra hytteområdet og GM hadde planlagt at våpenselgeren skulle bli mistenkt for drapet. Etter at våpenselgeren hadde reist fra hytteområdet, kommer GM frem fra skjulestedet, snakker med JAH og spør om å få se på og å holde i våpenet. GM skyter JAH og GM sender kartutsnitt fra JAHs mobil.

Kan det ha foregått slik?

Hvis det foregikk slik, og hvis GM var veldig utspekulert så kunne GM kanskje på forhånd ha sørget for å kaste mye mistanke mot våpenselgeren feks dersom GM hadde fått våpenselgeren til å utføre noen av de omtalte hærverkene og taggingene?

Hvorfor gjøre alt så kompilisert? Var ikke JAH i forsvaret i noen år mener jeg å ha lest, tipper han kunne skaffet seg et våpen på lovlig måte hvis det var tilfelllet.
Citera
2023-09-16, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helmius
Jeg har bemerket meg at dere to er veldig på at ER er skyldig. Kjenner dere han personlig eller går dere kun ut ifra hva J har sagt tidligere?

Ut ifra det jeg veit og har hørt så er jeg rimelig sikker på at brannene ikke har noe som helst å gjøre med hendelsene som har skjedd i år. Jeg kan ikke si 100% sikkert, men det gir bare ikke mening at ER skulle være så hevngjerrig og begynne med trakassering og planlegging av drap et år etter at saken med forsikringssvindel ble henlagt. Han har nok litt andre ting å gjøre altså og er bare ikke den typen.

Jeg kjenner ikke noen av disse personene det er snakk om personlig i det hele tatt, men etter å ha hørt/lest alt jeg kan finne om saken så er mitt inntrykk at noen i JAH sin nærmeste krets er innblandet i dette på en eller annen måte. Siden ingen kjenner til KV så er det nok nærliggende å tro at det er noen som kjenner til JAH sine rutiner og hvordan han jobber og gitt info til KV
Så jeg tror fortsatt at dette handler om denne bilbrannen i betongbilen og oppgjøret der! Var det som startet hele spiralen. Men det er hva jeg tror men så er jeg ganske så enkel av meg og syns sånne teorier som noen har skissert her hører til på et filmlerret.
Citera
2023-09-16, 11:41
Medlem
FP Of topic. Men noen som vet hvem hun reality kjendisen som er blitt tatt for å smugle heroin er?

https://www.dagbladet.no/nyheter/gig...ltalt/80189738
Senast redigerad av frodin 2023-09-16 kl. 11:49.
Citera
2023-09-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaploes
Du skrev tidligere at J ble tatt med stoff i bilen for ikke så lenge siden. Hvilket årstall snakker vi om? Har hørt rykter jeg også som går på det som er nevnt i tråden. Nå blir det "endeli* stil*e I b*en" er et utsagn jeg har hørt, men har ikke noe lokal kjennskap til dette , bare rykte på rykte for å ai det sånn.
Det vet jeg ikke. Han jeg pratet med fortalte at J hadde mye narkogjeld og var en tyster. Da jeg spurte hva han hadde tystet om sa han at han hadde blitt stoppet med mye dop i bilen, men at han slapp unna fordi han tystet. Det er også derfor j ikke har blitt etterforsket for forsikringssvindel med tanke på bilbrannene i følge min kilde.
Citera
2023-09-16, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det er vel mulig at noen kan ha trodd JH var informant, rykter vokser ofte på seg..
For dem kan det være nok at Jonas har pratet for mye. Både lokalt og til Avhørt-podcasten.

Eller så har han, som Dumbo85 skriver, tystet stort i en enkeltsak. Det er mange varianter!
Senast redigerad av StonesThrow81 2023-09-16 kl. 12:08.
Citera
2023-09-16, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frodin
FP Of topic. Men noen som vet hvem hun reality kjendisen som er blitt tatt for å smugle heroin er?

https://www.dagbladet.no/nyheter/gig...ltalt/80189738
Nei, hørte hun var veldig, veldig ukjent bare.
Citera
2023-09-16, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Nei, hørte hun var veldig, veldig ukjent bare.

Ja begrepet kjendis er veldig utvannet blitt.
Citera
2023-09-16, 12:20
Medlem
Mange teorier her, men synes man glemmer en del viktige poeng i de fleste. Alt er selvfølgelig mulig, vi vet lite foreløpig.

Men dette med at han var profesjonell tyster. Da er det i så fall veldig rart at det Jonas opplevde i årene i forkant er et av de verste eksemplene jeg har hørt på manglende bistand fra politiet. Jonas sier jo selv at han måtte fortelle alt på nytt hver gang han anmeldte en ny hendelse. Han burde vel hatt noen andre kanaler inn til politiet hvis han var en informant.

Og jeg synes fortsatt at det mest sannsynlige er at han dro til hytta i troen på at han skulle utføre en jobb. Han kjørte jo en bil med tilhenger og tungt utstyr. Han hadde ikke tatt med seg det hvis han skulle noe annet. Spesielt ikke hvis han skulle kjøpe våpen eller bare forhandle med noen.
Citera
2023-09-16, 12:22
Medlem
.
Senast redigerad av Villvandrer 2023-09-16 kl. 12:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in