2023-09-17, 10:35
Medlem
Bibss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bibs
Det er ikke noe "mistenkt"-liste Det er navn over de som kanskje har vært tilstede, på en eller annen slags måte, i det som har skjedd rundt JAH
OMM, fikk jo maling over bil som stod hos han feks.
Citera
2023-09-17, 10:43
Medlem
Vet vi at KV er siktet GM og ikke siktet for forholdet medvirking til drap. Paragrafen politiet viser til inneholder både drap men også medvirkning. KV har jo tidligere stjålet endel våpen som er videresolgt til tunge kriminelle miljøer. Kan jo være at politiet nå har funnet en kobling mellom åstedet og våpnene som KV tidligere har stjålet/dealet, og derfor medvirkning. Han sitter nok på en nøkkel til hvem GM er, dersom det ikke er han selv. Klarer riktignok ikke helt å se av det som er skrevet her at KV må være GM.
Citera
2023-09-17, 10:49
Medlem
Bibss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiksDetektiv
Hvorfor ikke? Du må jo ha en grunn 🤣
JAH har sagt at alt det vonde startet med lastebil-brannen. Og der var ER svært involvert i historien. Han er også den eneste av desse tre (JAH, SA + ER), som på dette tidspunktet ikke har fått brent opp et kjøretøy han eier.
Citera
2023-09-17, 11:01
Medlem
Citat:
JAH har sagt at alt det vonde startet med lastebil-brannen. Og der var ER svært involvert i historien. Han er også den eneste av desse tre (JAH, SA + ER), som på dette tidspunktet ikke har fått brent opp et kjøretøy han eier.

OMM er og var eier av campingbilen..

.
Senast redigerad av tenketanken1 2023-09-17 kl. 11:07.
Citera
2023-09-17, 11:04
Medlem
Bibss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenketanken1
campingbilen er og var eid av OMM.. faktisk fortsatt registert og forsikret på han også.. så det var muligens OMM som noen ganger sov i denne også.. om ikke SA fikk låne den av han da..?
Okay, da har jeg misforstått
Citera
2023-09-17, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daoni
Vet vi at KV er siktet GM og ikke siktet for forholdet medvirking til drap. Paragrafen politiet viser til inneholder både drap men også medvirkning. KV har jo tidligere stjålet endel våpen som er videresolgt til tunge kriminelle miljøer. Kan jo være at politiet nå har funnet en kobling mellom åstedet og våpnene som KV tidligere har stjålet/dealet, og derfor medvirkning. Han sitter nok på en nøkkel til hvem GM er, dersom det ikke er han selv. Klarer riktignok ikke helt å se av det som er skrevet her at KV må være GM.

Føler det var rimlig klar tale fra politiadvokat om at han er siktet for selve drapet. Virker sannsynlig at han er knyttet til handlingen gjennom DNA.
Citera
2023-09-17, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pessoa86
Føler det var rimlig klar tale fra politiadvokat om at han er siktet for selve drapet. Virker sannsynlig at han er knyttet til handlingen gjennom DNA.

Enig. Politijuristen virker uvanlig sikker. Jeg tror det er så enkelt som at gm er fanget av kamera i sprinteren. (J skulle montere kamera i sprinteren, men det er uvisst om han rakk detk).

Det er ikke nok at gm er observert i bil i nærheten, bompasseringer, tlf har slått inn på basestasjon osv.. Det holder ikke til en drapssiktelse så tidlig.

At GM ble pågrepet uten å ha vært i vitneavhør svekker også misstanken mot at dna førte til pågripelsen. Ett dna alene er ikke nok til en drapssiktelse.
Senast redigerad av Ronsangel 2023-09-17 kl. 11:42.
Citera
2023-09-17, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronsangel
Enig. Politijuristen virker uvanlig sikker. Jeg tror det er så enkelt som at gm er fanget av kamera i sprinteren. (J skulle montere kamera i sprinteren, men det er uvisst om han rakk detk).

Det er ikke nok at gm er observert i bil i nærheten, bompasseringer, tlf har slått inn på basestasjon osv.. Det holder ikke til en drapssiktelse så tidlig.

At GM ble pågrepet uten å ha vært i vitneavhør svekker også misstanken mot at dna førte til pågripelsen. Ett dna alene er ikke nok til en drapssiktelse.

I så fall burde de gått til pågripelse med en gang. Så det er noe mer her.
Citera
2023-09-17, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cesarini
I så fall burde de gått til pågripelse med en gang. Så det er noe mer her.

Taktiske grunner.. De ville se om han dro med seg flere. Han har nok vært under kontinuelig span og kk.
Citera
2023-09-17, 13:13
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nobody86
I dag kjørte jeg fra Hønefoss mot Veernve*en, parkerte ved bommen som nå var låst, og gikk bort til politisperringen i innkjøringen mot Veernve*en 5

Dette var interessant på mange måter, og ga ett litt annet inntrykk av området enn hva man får av å se på flyfoto og kart.

Noen tanker jeg sitter igjen med etter å ha vært der selv.

Valg av åsted/møteplass
Mitt inntrykk etter å ha kjørt fra Hønefoss frem til Veernve*en er at det MÅ være en link mellom valg av sted for handlingen – og KV / eller den/de som har planlagt handlingene.
Det er totalt avsidesliggende, og man velger ikke ut ett sånt sted basert på kart og flyfoto.
Det er mye mer øde og «midt i ingenmannsland» enn hva dere tenker dere.
Den som har valgt dette stedet må ha inngående kjennskap til området, og ha tilbrakt tid i dette området mange ganger før valget falt på dette stedet.
En halvnarkoman type som KV – med bosted 2,5 time unna åstedet/3 timer unna Hønefoss kan aldri på egenhånd ha valgt ut dette stedet fra ett kart.

Jeg forutsetter at JAH har blitt lurt til stedet basert på ett falskt jobboppdrag.
Dette basert på at han har med seg tilhenger langt inn i skogen der, og helt frem til plassen.
Tror ikke han hadde tatt med denne helt frem dersom han skulle noe annet der (overlevering av «noe», oppgjør for hva som helst etc.
Jeg tror aldri JAH hadde valgt å reise helt ut til denne plassen for å møte noen han potensielt var livredd for, eller fryktet at kunne gjøre han noe.
Derfor forutsetter jeg det som har vært en hypotese hele tiden, altså at han ble bestilt dit på falskt grunnlag – og dro dit i den tro at han skulle utføre service på en brønn eller lignende.
Husk på at selv om han, basert på utsagn fra seg selv og andre – var redd – så har vi vel ingen opplysninger om at han ikke jobbet omtrent som vanlig.
En brønnservice i ett avsidesliggende hyttefelt ville være en naturlig jobb for han, og om den eller de som planla dette sende han bilder/info som gjorde at JAH selv så denne jobben som reel så tror jeg han ville dratt dit i god tro basert på dette.

Det som jeg tenker også tilsier at GM/den eller de som har planlagt dette faktisk har valgt dette stedet basert på tidligere kjennskap er den potensielt store risikoen de ville tatt med å gjøre seg kjent i dette området rett i forkant av 17. august.
Fra bommen (som først mistet låsen sin noen dager før drapet) er det ca 800 meter å gå langs veien før man ser hytten/åstedet. 900 meter fra hovedveien ved bommen til stikkveien inn mot hytten.
Husk på at det er få hytter totalt i dette hyttefeltet, og alle andre hyttene bortsett fra åstedet så ligger hyttene tett. Mange av hyttene har hatt samme eier i 10-20-30 år.
Alle naboene kjenner gjerne hverandre forholdsvis godt, og alle ville reagert om de kjørte/gikk og møtte «ukjente» langs hytteveien fra bommen mot innkjøring til Veernve*en 5.
Ville virkelig en bakmann/GM tatt sjansen på å møte noen der bare uker før?

På kartet ser det ut som bommen inn fra hovedveien står litt unna krysset. Denne står rett ved krysset og her er det plass til å parkere 1-2 biler – som da vil sees både fra hovedveien og rett ved innkjøringen til hyttefeltet.
Ingen som potensielt skulle rekognosere i området ville tatt risikoen på å parkere her.
Det finnes riktignok parkeringsplasser/muligheter for å gjemme en bil lenger unna, men da vil man i tillegg måtte gå langs Ådalsvegen/vei 2320 før man kommer til hytteveien, og igjen eksponerer seg selv for risiko de 900 meterne langs denne veien.

Det har også blitt debattert om GM kan ha gått gjennom skog etc.
Alt er selvfølgelig mulig, men alle områdene rundt her er enten veldig tett skog, eller skog/myrområder som er veldig våte.
En person som er godt kjent i området kan selvfølgelig kjenne til stier etc som er mulig å gå, men igjen tilsier dette at vedkommende er godt kjent i området fra tidligere.

Dersom GM har rømt gjennom skogen fra åstedet tror jeg ikke han har gått helt uten noen plan.
Det er også delvis bratt i områdene hvor det ikke er tett skog.

En av de bedre teoriene er faktisk å gå rett over «åsen» fra hytten mot vannet, og bruke båt rett over vannet, retning vest – hvor man kunne gjemt en bil i området som heter Storvik*a/Storvik*dden.
Men igjen så tar man risiko med å eksponere seg selv, og man er kjent i området om man gjør dette.

Jeg tror ikke nødvendigvis GM/bakmann har noen tilknytning til den aktuelle hytten, men til området generelt.
Gjerne noen av de andre hyttene lenger inn.
Valget av akkurat den hytten som ligger for seg selv tror jeg er tilfeldig, men naturligvis ikke tilfeldig fordi denne ligger veldig for seg selv.
Man har lite innsyn fra hovedveien innover i feltet, og man ser bare deler av stikkveien opp bakken fra hovedveien i feltet.

Dersom denne KV har utført drapene, så må han enten ha hatt oppdragsgiver som har instruert han nøye, eller at noen andre har deltatt enten i selve handlingene, eller som sjåfør etc.
Han kan umulig ha planlagt dette på egenhånd

Det faktum at veien inn til feltet er sperret med bom gjør det jo enda mindre tilgjengelig for allmennheten.
Det er virkelig langt inni granskauen, bokstavelig talt. Sjekket du den andre veien opp til hogstfeltet, den uten bom?
Støtter uansett tanken om at stedet er valgt av den grunnen. Jeg tenker det er tre muligheter.
Enten har GM plukket det ut for å ta JH, evt. har JH prøvd å skjule seg der men blitt oppdaget, eller
så har JH avtalt et møte med noen som gikk galt.

Sitter ellers med en følelse av at det kan ha vært flere enn én person tilstede da han ble skutt.
Torpedoer opptrer ofte to sammen. Dette kan vel anses å være et torpedo-oppdrag, enten det
dreide seg om represalier for tysting, eller pengeinnkreving.

Hvis de var to, og den pågrepne er en av dem, kan det tenkes at politiet tok ham først fordi
han er den minst selvbeherskede av de to. At person nummer to er mer en "kald fisk", som
har latt "gæringen" gjøre drittarbeidet. Det er kanskje større sjanse for at KV tyster på makkeren
enn motsatt.
Citera
2023-09-17, 13:21
Medlem
Bibss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiksDetektiv
Og du tror ikke politiet allerede har sjekket han ut av saken, etter 5 uker? Fint nok. Ville bare høre. Syntes folk kan slutte å namedroppe gud og hvermann. Jeg sitter på navnene til flere av dere som drar uskyldige menneskers navn og familie inn i det her. Kanskje jeg skal begynne å namedroppe dere ? 🤣
Jeg er litt enig med deg. Ville ikke at den lista skulle postes på nytt, for det er mange i forumet som bare er ute etter underholdning (på andres bekostning) og sladder sikkert. Og da burde ikke informasjonen være så lett tilgjengelig nødvendigvis. Dersom man er interessert i saken, så har man ikke noe problem med å lese litt for å finne fram til informasjon.
Og nå ser vi også konsekvensen av å ha navn liggende ute, åpent. At en person har vært inne på SoMe, og egentlig forkludret noe som kunne være nyttig bevisportal for politiet. Det er ikke bra i det hele tatt.
Selv har jeg hatt en veldig ambivalent følelse med hva jeg selv har skrevet, og lagt ut, siden i går. Og med din post nå, så kommer jeg til å gå gjennom egne innlegg - og hvertfall slette det jeg har lagt ut på Imgur.
Vedrørende min egen identitet, så har jeg ikke noen frykt for evt. å bli navngitt. Jeg har ingenting å skjule i så måte
Citera
2023-09-17, 13:27
Medlem
Citat:
Jeg er litt enig med deg. Ville ikke at den lista skulle postes på nytt, for det er mange i forumet som bare er ute etter underholdning (på andres bekostning) og sladder sikkert. Og da burde ikke informasjonen være så lett tilgjengelig nødvendigvis. Dersom man er interessert i saken, så har man ikke noe problem med å lese litt for å finne fram til informasjon.
Og nå ser vi også konsekvensen av å ha navn liggende ute, åpent. At en person har vært inne på SoMe, og egentlig forkludret noe som kunne være nyttig bevisportal for politiet. Det er ikke bra i det hele tatt.
Selv har jeg hatt en veldig ambivalent følelse med hva jeg selv har skrevet, og lagt ut, siden i går. Og med din post nå, så kommer jeg til å gå gjennom egne innlegg - og hvertfall slette det jeg har lagt ut på Imgur.
Vedrørende min egen identitet, så har jeg ikke noen frykt for evt. å bli navngitt. Jeg har ingenting å skjule i så måte

Enig med deg.. det er helt fint at folk nevner navn, men det holder med en gang. Den sammendragslista hjelper ikke etterforskningen. De fleste navn på den lista er sjekket ut for lengst og ingen grunn til at nykommere og de som ikke gidder å lese de første 100 sidene skal tro at de på lista har noe med denne saken å gjøre. Er man sikta så er det fin info, men at en eller annen random forumfyr «har på følelsen» blir for dumt og amatørmessig. Det forkludrer hele casen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in