Citat:
Ursprungligen postat av
Nobody86
I dag kjørte jeg fra Hønefoss mot Veernve*en, parkerte ved bommen som nå var låst, og gikk bort til politisperringen i innkjøringen mot Veernve*en 5
Dette var interessant på mange måter, og ga ett litt annet inntrykk av området enn hva man får av å se på flyfoto og kart.
Noen tanker jeg sitter igjen med etter å ha vært der selv.
Valg av åsted/møteplass
Mitt inntrykk etter å ha kjørt fra Hønefoss frem til Veernve*en er at det MÅ være en link mellom valg av sted for handlingen – og KV / eller den/de som har planlagt handlingene.
Det er totalt avsidesliggende, og man velger ikke ut ett sånt sted basert på kart og flyfoto.
Det er mye mer øde og «midt i ingenmannsland» enn hva dere tenker dere.
Den som har valgt dette stedet må ha inngående kjennskap til området, og ha tilbrakt tid i dette området mange ganger før valget falt på dette stedet.
En halvnarkoman type som KV – med bosted 2,5 time unna åstedet/3 timer unna Hønefoss kan aldri på egenhånd ha valgt ut dette stedet fra ett kart.
Jeg forutsetter at JAH har blitt lurt til stedet basert på ett falskt jobboppdrag.
Dette basert på at han har med seg tilhenger langt inn i skogen der, og helt frem til plassen.
Tror ikke han hadde tatt med denne helt frem dersom han skulle noe annet der (overlevering av «noe», oppgjør for hva som helst etc.
Jeg tror aldri JAH hadde valgt å reise helt ut til denne plassen for å møte noen han potensielt var livredd for, eller fryktet at kunne gjøre han noe.
Derfor forutsetter jeg det som har vært en hypotese hele tiden, altså at han ble bestilt dit på falskt grunnlag – og dro dit i den tro at han skulle utføre service på en brønn eller lignende.
Husk på at selv om han, basert på utsagn fra seg selv og andre – var redd – så har vi vel ingen opplysninger om at han ikke jobbet omtrent som vanlig.
En brønnservice i ett avsidesliggende hyttefelt ville være en naturlig jobb for han, og om den eller de som planla dette sende han bilder/info som gjorde at JAH selv så denne jobben som reel så tror jeg han ville dratt dit i god tro basert på dette.
Det som jeg tenker også tilsier at GM/den eller de som har planlagt dette faktisk har valgt dette stedet basert på tidligere kjennskap er den potensielt store risikoen de ville tatt med å gjøre seg kjent i dette området rett i forkant av 17. august.
Fra bommen (som først mistet låsen sin noen dager før drapet) er det ca 800 meter å gå langs veien før man ser hytten/åstedet. 900 meter fra hovedveien ved bommen til stikkveien inn mot hytten.
Husk på at det er få hytter totalt i dette hyttefeltet, og alle andre hyttene bortsett fra åstedet så ligger hyttene tett. Mange av hyttene har hatt samme eier i 10-20-30 år.
Alle naboene kjenner gjerne hverandre forholdsvis godt, og alle ville reagert om de kjørte/gikk og møtte «ukjente» langs hytteveien fra bommen mot innkjøring til Veernve*en 5.
Ville virkelig en bakmann/GM tatt sjansen på å møte noen der bare uker før?
På kartet ser det ut som bommen inn fra hovedveien står litt unna krysset. Denne står rett ved krysset og her er det plass til å parkere 1-2 biler – som da vil sees både fra hovedveien og rett ved innkjøringen til hyttefeltet.
Ingen som potensielt skulle rekognosere i området ville tatt risikoen på å parkere her.
Det finnes riktignok parkeringsplasser/muligheter for å gjemme en bil lenger unna, men da vil man i tillegg måtte gå langs Ådalsvegen/vei 2320 før man kommer til hytteveien, og igjen eksponerer seg selv for risiko de 900 meterne langs denne veien.
Det har også blitt debattert om GM kan ha gått gjennom skog etc.
Alt er selvfølgelig mulig, men alle områdene rundt her er enten veldig tett skog, eller skog/myrområder som er veldig våte.
En person som er godt kjent i området kan selvfølgelig kjenne til stier etc som er mulig å gå, men igjen tilsier dette at vedkommende er godt kjent i området fra tidligere.
Dersom GM har rømt gjennom skogen fra åstedet tror jeg ikke han har gått helt uten noen plan.
Det er også delvis bratt i områdene hvor det ikke er tett skog.
En av de bedre teoriene er faktisk å gå rett over «åsen» fra hytten mot vannet, og bruke båt rett over vannet, retning vest – hvor man kunne gjemt en bil i området som heter Storvik*a/Storvik*dden.
Men igjen så tar man risiko med å eksponere seg selv, og man er kjent i området om man gjør dette.
Jeg tror ikke nødvendigvis GM/bakmann har noen tilknytning til den aktuelle hytten, men til området generelt.
Gjerne noen av de andre hyttene lenger inn.
Valget av akkurat den hytten som ligger for seg selv tror jeg er tilfeldig, men naturligvis ikke tilfeldig fordi denne ligger veldig for seg selv.
Man har lite innsyn fra hovedveien innover i feltet, og man ser bare deler av stikkveien opp bakken fra hovedveien i feltet.
Dersom denne KV har utført drapene, så må han enten ha hatt oppdragsgiver som har instruert han nøye, eller at noen andre har deltatt enten i selve handlingene, eller som sjåfør etc.
Han kan umulig ha planlagt dette på egenhånd
Det faktum at veien inn til feltet er sperret med bom gjør det jo enda mindre tilgjengelig for allmennheten.
Det er virkelig langt inni granskauen, bokstavelig talt. Sjekket du den andre veien opp til hogstfeltet, den uten bom?
Støtter uansett tanken om at stedet er valgt av den grunnen. Jeg tenker det er tre muligheter.
Enten har GM plukket det ut for å ta JH, evt. har JH prøvd å skjule seg der men blitt oppdaget, eller
så har JH avtalt et møte med noen som gikk galt.
Sitter ellers med en følelse av at det kan ha vært flere enn én person tilstede da han ble skutt.
Torpedoer opptrer ofte to sammen. Dette kan vel anses å være et torpedo-oppdrag, enten det
dreide seg om represalier for tysting, eller pengeinnkreving.
Hvis de var to, og den pågrepne er en av dem, kan det tenkes at politiet tok ham først fordi
han er den minst selvbeherskede av de to. At person nummer to er mer en "kald fisk", som
har latt "gæringen" gjøre drittarbeidet. Det er kanskje større sjanse for at KV tyster på makkeren
enn motsatt.