2025-01-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datomerking
Husker jeg startet denne tråden i den nysgjerrighet av at jeg lurte på hva som har skjedd. Rart å sitte her med Liers bok i hånden for å gjøre et dypdykk i sakskomplekset over et år etterpå.

https://imgur.com/a/yxabGXT

Jeg begynte på side 100 eller noe. Ganske vilt det er 1000 sider og forumet blir nevnt i boka tilogmed (spoiler alert).
Citera
2025-01-01, 13:28
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompalompa45
Jeg begynte på side 100 eller noe. Ganske vilt det er 1000 sider og forumet blir nevnt i boka tilogmed (spoiler alert).

Diskusjonsfora er blitt en del av "true crime"-sfæren, uten tvil. I norsk sammenheng startet
vel dette da en gruppe brukere her på Flashback avslørte en anerkjent naturfotograf som hadde
brukt photoshop for å jukse med bildene sine (kilde). Ikke en veldig grov sak, riktignok, men
interessant nok fordi det viser at publikums engasjement kan være nyttig.

I mer alvorlige saker (som f.eks. denne) kan pendelen riktignok slå begge veier, særlig når man
ser at folk som er nærstående til involverte (eller i hvertfall påstår det) og dermed potensielle
vitner, begynner å legge føringer for diskusjonen. Noe som i verste fall kan påvirke utfallet av saken.

Politiet har jo uttalt i forbindelse med andre saker at de anser eksistensen av slike anonyme
diskusjoner som noe de ikke har mulighet til å slå ned på, selv om de i mange tilfeller helst
skulle vært dem foruten. Det de kanskje helst vil unngå er at deres egne arbeidsmetoder blir
avslørt, ikke minst når disse får negative konsekvenser for etterforskningen, eller setter politiet
i et dårlig lys.
Citera
2025-01-01, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Diskusjonsfora er blitt en del av "true crime"-sfæren, uten tvil. I norsk sammenheng startet
vel dette da en gruppe brukere her på Flashback avslørte en anerkjent naturfotograf som hadde
brukt photoshop for å jukse med bildene sine (kilde). Ikke en veldig grov sak, riktignok, men
interessant nok fordi det viser at publikums engasjement kan være nyttig.

I mer alvorlige saker (som f.eks. denne) kan pendelen riktignok slå begge veier, særlig når man
ser at folk som er nærstående til involverte (eller i hvertfall påstår det) og dermed potensielle
vitner, begynner å legge føringer for diskusjonen. Noe som i verste fall kan påvirke utfallet av saken.

Politiet har jo uttalt i forbindelse med andre saker at de anser eksistensen av slike anonyme
diskusjoner som noe de ikke har mulighet til å slå ned på, selv om de i mange tilfeller helst
skulle vært dem foruten. Det de kanskje helst vil unngå er at deres egne arbeidsmetoder blir
avslørt, ikke minst når disse får negative konsekvenser for etterforskningen, eller setter politiet
i et dårlig lys.

Helt enig. Viser også hvor viktig det er med åpne forum. Selv om der er en ryktebørs, til en viss grad, er det også et viktig demokratisk prinsipp at vi kan snu hver stein uten å gå gjennom journalister osv.
Citera
2025-01-03, 07:05
Medlem
https://www.ringblad.no/meget-sterk-...s/5-45-1987561
Citera
2025-01-03, 13:27
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mann2
https://www.ringblad.no/meget-sterk-...s/5-45-1987561

eftersom det är en låst artikel du länkar till lägger jag till ett citat från den här :
«Han erkjenner imidlertid ikke å ha deltatt i planlegging av et drap eller å ha bestilt dette», gjengir lagmannsretten i sin kjennelse. Og bemerker at kontakten mellom tiltalte og de medtiltalte endte med at avdøde ble skutt og drept av en medtiltalt.

«De konkrete omstendighetene den 17.08.2023 taler sterkt i retning av at det skulle utføres et drap og ikke en voldshandling slik siktede hevder», refereres det fra Buskerud tingretts kjennelse.

Her vises det til kontakten mellom 33-åringen fra Ringerike og 29-åringen fra Rena som skal ha skutt Aarseth Henriksen, at 33-åringen skaffet drapsvåpenet, og den langvarige forfølgelsen av Henriksen.
Buskerud tingrett skrev, og lagmannsretten slutter seg til at det er «en meget sterk sannsynlighet for at drapet var planlagt, og at siktede hadde en sentral rolle i denne planleggingen».
Citera
2025-01-05, 09:19
Medlem
Endelig en forklaring på hvorfor det lå igjen en bukse:

"Skytteren sier at han la pistolen under en joggebukse på plattingen foran hytta, slik at den lå gjemt der da Jonas ankom."

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks...rter/17326360/

Rimelig kaldt å håndhilse og skravle med noen du skal drepe/skade...
Citera
2025-01-05, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompalompa45
Men kjære deg:

Undersøkelser viser at barn som vokser opp i et hjem med rus har doblet eller sterkt forhøyet risiko for negative livshendelser (FHI).

alvorlig sykdom i familien
skilsmisse i familien
vold
seksuelle overgrep
mishandling
omsorgssvikt
utvikle egne rusproblemer og psykiske lidelser

https://www.blakors.no/fagside/barn-...-er-parorende/

Helt risikofritt er det ikke å ha små barn under omsorg av rusmisbrukere...

Forstår godt om du har et eget perspektiv på hvordan det er, men det er også en individuell opplevelse. Høres ut som du har hatt litt hvert i livet og kjempeflott om du har kommet helt uskadet fra det! Er glad på dine vegne for det.

I det store perspektivet derimot, på makronivå, er det et sjansespill som hverken samfunnet eller barna fortjener. Spesielt når vi vet hva risikofaktorene er. Hvorfor ikke være preventiv så tidlig som mulig i forløpet?

Her vil alder på barnet og om ryktene om MYM stemmer være en avgjørende faktor for hva vi som samfunn kan ta av risiko.

Jeg argumenterte da ikke i mot forskning på området. Jeg tror ikke du skjønte hva jeg siktet til med posten din, men det var hvert fall ikke intensjonen å kommunisere at barn i denne situasjonen ikke er i noe risikogrupper. Tvert i mot.

Poenget mitt er at man ikke skal dra konklusjoner om mennesker rundt rusbrukeren og livet de lever, at MYM slett ikke trenger å ha noe med det livet å gjøre på bakgrunn av at hun er sammen med han. Jeg er også totalt uenig i at alle barn automatisk skal tas ut av hjem hvor en av foreldrene ruser seg. Her skal andre tiltak prøves ut først, avhengig av omfanget. I dette tilfellet forstår jeg ikke hvordan barnet har fått være under KØS sin omsorg, men vi vet vel heller ikke det helt sikkert.
Citera
Igår, 13:47
Medlem
Ny episode fra Avhørt Aktuelt ang. KVs forklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in