• 1
  • 2
2023-08-23, 20:58
Avstängd
olasvenssons avatar
Citat:
Ett väldoftande hem gör det där lilla extra för hemtrevnaden. Det känns både mysigt såväl som lyxigt att mötas av goda dofter i sitt hem – och att få till känslan av härliga växter sätter pricken över i.

• Eukalyptus
• Lavendel
• Citrusträd
• Orkidé
• Tomatplanta
• Mynta
• Hyacint
• Citronmeliss
• Doftranka
• Rosmarin
• Jasmin
• Basilika
• Begonia

https://www.residencemagazine.se/inr...r-gott/8919857

Vad säger du? Andra växter som få hemmet att lukta gott? Själv gillar jag lukten av Tuja, men dem har man inte inomhus.

Annat?
Citera
2023-08-23, 21:05
Medlem
Dr Westerlunds Blomma ( Rosengeranium )
Citera
2023-08-23, 21:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Dr Westerlunds Blomma ( Rosengeranium )

Har du snott doktorns blomma din fuling?

Jag tycker citrus, lavendel och tomat luktar alldeles för starkt. Hade mest prickblad när jag var liten och även om de inte har en egen lukt, renar de luften. Numera är det kört med växter pga katt.
Citera
2023-08-23, 21:44
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Doftar orkidéer? Jag har aldrig träffat på en enda och då har ändå sambon en mindre samling.

Camelior när de blommar, fikon när man krossar bladen.
Citera
2023-08-23, 22:14
Medlem
Jordgubbes avatar
Nu fick du mig att bläddra runt i den där tidningen Residence Magazine, på nätet. Men fy vad bajsnödiga den där typen av tidningars artiklar är. Samtliga på temat "saker som finns, som går att posera till". Det behövs minst 13 väldoftande växter, för att kompensera.
Citera
2023-08-23, 22:17
Medlem
pn222jws avatar
Lavendel...oregano.
Citera
2023-08-23, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har du snott doktorns blomma din fuling?
Växtskott ska man sno, varför vet jag inte, men så är det. Och Rosengeranium funkar perfekt att ta skott från.

Om det sedan doftar gott är en annan fråga. Jag tycker nog mer åt hållet kväljande.

Basilika hade jag ofta förr i köket. Brukade gnida på några blad, så doftade det i timmar. Ska nog sätta några frön igen. Rosmarin funkar på samma sätt, och citronmeliss.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-08-23 kl. 22:46.
Citera
2023-08-23, 23:08
Medlem
Bra tanke men tycker tyvärr ingen av dessa doftar förutom när man tar på dom.
Har lavendel, tomatplantor, mynta, basilika, dr Westerlund och flera andra pelargoner hemma just nu men ingen luktar förutom när man gnuggar på dom. Har en pelargon som luktar coca cola dock. Den doftar mest av alla.
Den enda som doftar ordentligt är lila hyacint.

Har en porslinsblomma som blommar just ju och luktar kattpiss på kvällen/natten. Inget att rekommendera även om dom är fina.

Jag kör på doftljus och pinnar i stället för doftens skull.
Senast redigerad av granskottet80 2023-08-23 kl. 23:12.
Citera
2023-08-23, 23:08
Medlem
-Andreas-s avatar
Hade en kvist avklippt 'Tangerine Dreams' av en väns odling, mest som dekoration i en vas med vatten i hemmet, men faaan vad gott den luktade innan den dog.

Annars är väl citronmeliss den jag tycker om mest av 'vanliga blommor'.

Edits, mer info om Tangerin blomma;
Citat:
Tangerine Dream CBD Buds lockar med en förtrollande doft av saftiga mandariner och klementiner. De färskt skördade budsen avger en oemotståndlig doft med subtila tropiska undertoner, skapandes en uppfriskande och unik aromprofil.

Ja, den luktade himmelskt.
Senast redigerad av -Andreas- 2023-08-23 kl. 23:28.
Citera
evilhoneys avatar

Moderatormeddelande

Postat av evilhoney 2023-08-24, 04:44
Moderator
OBS motivera era svar!
//mod
2023-08-24, 05:30
Bannlyst
Liljekonvalj. Så jävla härlig doft. Men får inte plockas. Fridlyst. Doftar lila och är riktigt trevlig att lukta på.
Citera
2023-08-24, 06:03
Medlem
nittinies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poseidon2
Liljekonvalj. Så jävla härlig doft. Men får inte plockas. Fridlyst. Doftar lila och är riktigt trevlig att lukta på.
Fridlyst i Stockholms, Kronobergs län Sörmland och Öland.
Annars plocka på du.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in