Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-27, 09:40
  #1
Medlem
Sonny00s avatar
Jag upptäckte nyligen att man inte längre kan ha flera mobila Bank-ID på en och samma enhet. Det är tydligen inte bankberoende utan det gäller generellt för mobilt Bank-ID.

Jag har sedan länge haft både mitt eget och en annan persons Bank-ID på min iPad. Det har funkat bra trots att vi inte ens har samma bank. Den andra personen är en äldre anhörig som inte har någon smartphone eller surfplatta och inte heller kommer skaffa detta.

Nu när mitt eget Bank-ID behövde förnyas upptäckte jag att min anhöriges Bank-ID raderades i samband med installation av mitt eget. Detta beror på en ny funktion hos Bank-ID som är tänkt att försvåra bedrägerier där bedragare lyckats installera offrens Bank-ID på sin egen enhet.

Jag förstår och stödjer absolut förändringar som syftar till att försvåra bedrägerier. Frågan är bara hur mycket denna förändring hjälper. Bedragare som sysslar med detta har med all sannolikhet en eller flera ”Burner-enheter” där de installerar andras Bank-ID. De installerar dem knappast på sin egen huvudsakliga enhet. Det är i alla fall min teori.

Vad tycker ni andra? Är det en bra eller meningslös förändring?

Jag löste det hela genom att ha min anhöriges Bank-ID på min iPad och mitt eget på min mobil. Lite osmidigare än förr, men det funkar.

Om man redan har flera Bank-ID på en enhet så kommer det att funka tills det är dags att förnya ett av dem.

support.bankid.com: Från och med version 7.31 av BankID-appen är det inte längre möjligt att aktivera mer än ett BankID per installation.

Tyvärr ligger det kvar gammal och felaktig information på en del bankers hemsidor.
Citera
2023-08-27, 10:02
  #2
Medlem
Om du nu ändå har tillgång till din släkting bankid kan du ju lika bra få behörighet via banken till fläktingens bankkonto. Så kan du gå in via samma bankid på din och släktingens bankkonto.
Brukar vara att efter man loggat in väljer villken person man vill komma åt.
Citera
2023-08-27, 10:10
  #3
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Om du nu ändå har tillgång till din släkting bankid kan du ju lika bra få behörighet via banken till fläktingens bankkonto. Så kan du gå in via samma bankid på din och släktingens bankkonto.
Brukar vara att efter man loggat in väljer villken person man vill komma åt.

Använda mitt Bank-ID för att logga in på en annan persons konto? Det kanske funkar om man har samma bank, men vi har olika banker.
Citera
2023-08-27, 10:12
  #4
Medlem
Jag tror dom täppte till ett rätt stort säkerhetsproblem där.
Man kan alltså inte starta bank-id och slå in ett random personnummer längre, låst till ett personnummer.
Kanon
Citera
2023-08-27, 10:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Använda mitt Bank-ID för att logga in på en annan persons konto? Det kanske funkar om man har samma bank, men vi har olika banker.

Det går om man har olika banker.
Så har jag

Jag ringde till den banken som min släkting har och identifierade mig med bankid. Sen fick min släkting gå dit och skriva på ett papper. Samt visa sitt legitimation.
__________________
Senast redigerad av crille132 2023-08-27 kl. 10:18.
Citera
2023-08-27, 10:22
  #6
Medlem
P-Nyqvists avatar
Om du skapar en virtuell maskin kan du extra Bank-IDs på samma enhet. Det är lite jobbigt, men om det är viktigt så går det att lösa
Citera
2023-08-27, 10:30
  #7
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag upptäckte nyligen att man inte längre kan ha flera mobila Bank-ID på en och samma enhet. Det är tydligen inte bankberoende utan det gäller generellt för mobilt Bank-ID.

Jag har sedan länge haft både mitt eget och en annan persons Bank-ID på min iPad. Det har funkat bra trots att vi inte ens har samma bank. Den andra personen är en äldre anhörig som inte har någon smartphone eller surfplatta och inte heller kommer skaffa detta.

Nu när mitt eget Bank-ID behövde förnyas upptäckte jag att min anhöriges Bank-ID raderades i samband med installation av mitt eget. Detta beror på en ny funktion hos Bank-ID som är tänkt att försvåra bedrägerier där bedragare lyckats installera offrens Bank-ID på sin egen enhet.

Jag förstår och stödjer absolut förändringar som syftar till att försvåra bedrägerier. Frågan är bara hur mycket denna förändring hjälper. Bedragare som sysslar med detta har med all sannolikhet en eller flera ”Burner-enheter” där de installerar andras Bank-ID. De installerar dem knappast på sin egen huvudsakliga enhet. Det är i alla fall min teori.

Vad tycker ni andra? Är det en bra eller meningslös förändring?

Jag löste det hela genom att ha min anhöriges Bank-ID på min iPad och mitt eget på min mobil. Lite osmidigare än förr, men det funkar.

Om man redan har flera Bank-ID på en enhet så kommer det att funka tills det är dags att förnya ett av dem.

support.bankid.com: Från och med version 7.31 av BankID-appen är det inte längre möjligt att aktivera mer än ett BankID per installation.

Tyvärr ligger det kvar gammal och felaktig information på en del bankers hemsidor.


Tidigare kunde jag inte ha två bank-id på min telefon men nu hjälpte en bank mig så jag kan logga in på bägge bankerna med samma bank-id
Citera
2023-08-27, 10:57
  #8
Medlem
Bör gå på GrapheneOS. De har unika device ID för varje profil på mobilen så rent logiskt bör de inte kunna förhindra dig från att ha fler BankID på samma enhet.
Citera
2023-08-27, 11:32
  #9
Medlem
Har man en Android enhet så kan man installera en app som heter shelter.

Med shelter så kan man aktivera arbetsprofilen och på så sätt installera dubbla bankid appar.
Citera
2023-08-27, 11:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag upptäckte nyligen att man inte längre kan ha flera mobila Bank-ID på en och samma enhet. Det är tydligen inte bankberoende utan det gäller generellt för mobilt Bank-ID.

Jag har sedan länge haft både mitt eget och en annan persons Bank-ID på min iPad. Det har funkat bra trots att vi inte ens har samma bank. Den andra personen är en äldre anhörig som inte har någon smartphone eller surfplatta och inte heller kommer skaffa detta.

Nu när mitt eget Bank-ID behövde förnyas upptäckte jag att min anhöriges Bank-ID raderades i samband med installation av mitt eget. Detta beror på en ny funktion hos Bank-ID som är tänkt att försvåra bedrägerier där bedragare lyckats installera offrens Bank-ID på sin egen enhet.

Jag förstår och stödjer absolut förändringar som syftar till att försvåra bedrägerier. Frågan är bara hur mycket denna förändring hjälper. Bedragare som sysslar med detta har med all sannolikhet en eller flera ”Burner-enheter” där de installerar andras Bank-ID. De installerar dem knappast på sin egen huvudsakliga enhet. Det är i alla fall min teori.

Vad tycker ni andra? Är det en bra eller meningslös förändring?

Jag löste det hela genom att ha min anhöriges Bank-ID på min iPad och mitt eget på min mobil. Lite osmidigare än förr, men det funkar.

Om man redan har flera Bank-ID på en enhet så kommer det att funka tills det är dags att förnya ett av dem.

support.bankid.com: Från och med version 7.31 av BankID-appen är det inte längre möjligt att aktivera mer än ett BankID per installation.

Tyvärr ligger det kvar gammal och felaktig information på en del bankers hemsidor.

För vad är det du behöver din släktings bankid?

Gäller det bara bank ärenden så kan ni ju öppna ett gemensamt konto.
Citera
2023-08-27, 11:54
  #11
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Väl känt hr id-kapare hade 20 olika bankids på sin mobil för några år sedan. Hur sjukt som helst.

Å andra sidan har min fru sin mamma 80 och sköter hennes bankärenden. Men då kan man ju köpa en beg ipad på blocket för 500 kr för denna uppgift.

I övrigt är jag motståndare till att bankid stramas åt mer och mer och till slut kommer det att vara oanvändbart, det negativa uppväger det positiva. Jag tänker t.ex på ett email jag fått från min bank ICAbanken som på allvar tycker man ska ha två mobiler med bankid på båda. För om man tappar sin mobil i golvet och bankid slutar fungera så är man så körd. För enda enkla sättet att ladda ner bankid till en ny mobil är att ha bankid.
Citera
2023-08-27, 13:06
  #12
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Vad tycker ni andra? Är det en bra eller meningslös förändring?

Det som är bra är vilken monopol-hybris som konsortiet visar upp. De kommer att bli helt utkonkurrerade av andra lösningar, Freja och statligt. Good riddance to bad rubbish!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback