2023-08-27, 14:36
Medlem
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Buddhism_in_Afghanistan

Afghaner trodde länge på buddhismen förr.

Historiska dokument visar att många afghaner rakade sina huvuden och blev munkar.

Men från 600-talet och framåt sägs det ha blivit snabbt islamiserat.

Jag undrar hur det skulle vara om afghaner inte trodde på islam och istället trodde på buddhismen från förr till nutid.
Citera
2023-08-27, 14:52
Medlem
DenHemligaKukens avatar
Allvarligt talat så tror jag att deras land hade varit mycket bättre!
Jag tror att pedofilin, våldtäkten av små pojkar och bacha bazi hade minskat, alternativt inte funnits alls, då det kanske hade funnits en mer naturlig blandning mellan män och kvinnor. Landet hade alltså varit lite mindre av det rövhål som det är idag!
Citera
2023-08-27, 15:39
Medlem
franges avatar
Förmodligen hade inte sett så fysiskt annorlunda ut. Däremot beteendet hade det garanterat varit djävligt stor skillnad på.

Å andra sidan så svinade mongoler sig rätt friskt redan för över tusen år sedan och terroriserade stora delar av öst-världen, och de "kinesturk"-afghaner du tänker på (hazarer) är mongoler rakt av.
Citera
2023-08-27, 15:52
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Buddhism_in_Afghanistan

Afghaner trodde länge på buddhismen förr.

Historiska dokument visar att många afghaner rakade sina huvuden och blev munkar.

Men från 600-talet och framåt sägs det ha blivit snabbt islamiserat.

Jag undrar hur det skulle vara om afghaner inte trodde på islam och istället trodde på buddhismen från förr till nutid.
Citat:
Ursprungligen postat av DenHemligaKuken
Allvarligt talat så tror jag att deras land hade varit mycket bättre!
Jag tror att pedofilin, våldtäkten av små pojkar och bacha bazi hade minskat, alternativt inte funnits alls, då det kanske hade funnits en mer naturlig blandning mellan män och kvinnor. Landet hade alltså varit lite mindre av det rövhål som det är idag!
Du började med "mycket bättre!" och avslutade med "lite mindre av det rövhål som det är idag".
Frågan är inte helt lätt att besvara så svaret ligger säkert någonstans mellan "mycket bättre" och "lite bättre".

Något förenklat så tror jag att de hade varit ungefär som indier, dvs någorlunda civiliserade.

De hade inte varit religiösa fundamentalister och de hade inte hatat "otrogna" (de som har en annan livsåskådning)

I städerna hade folk varit utbildade, civiliserade och nästan som oss.
På landsbygden hade det varit lite mer primitivt, ociviliserat, vidskepligt och laglöst. Men inte alls lika illa som det är nu.
Citera
2023-08-27, 16:14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Islam har visat sig vara det värsta som kan drabba ett land.

Det blir ett totalt förfall.
Citera
2023-08-30, 21:53
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Islam har visat sig vara det värsta som kan drabba ett land.

Det blir ett totalt förfall.
Det är närmare Kristenheten än döden Buddhism åtminstone.
Citera
2023-09-19, 21:34
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Förmodligen hade inte sett så fysiskt annorlunda ut. Däremot beteendet hade det garanterat varit djävligt stor skillnad på.

Å andra sidan så svinade mongoler sig rätt friskt redan för över tusen år sedan och terroriserade stora delar av öst-världen, och de "kinesturk"-afghaner du tänker på (hazarer) är mongoler rakt av.

Det flesta afghaner är inte blandade med mongoler. En annan fråga man kan ställa är: hur skulle Afghanistan sett ut om det varit kristet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in