2023-08-29, 07:07
  #1
Medlem
Eländet i tågtrafiken har nu nått nära systemhotande proportioner. På grund av "oväder" (=vanligt höstregn något tidigare än beräknat) har trafiken på Mälarbanan i princip slutat fungera. Ersättningsbussar sätts in på de flesta avgångar. Man behöver inte visa någon biljett på bussen och man kan begära ersättning från SJ, vilket jag utgår från att de flest gör i ren ilska. Hela samhället måste blöda kopiösa mängder pengar. Så sitter folk och diskuterar olika futuristiska idéer om järnvägen, höghastighetståg med mera. Vad lever ni i för verklighet? Vi andra lever i närmast u-landsliknanden förhållanden vad gäller infrastrukturen. SJ/Trafikverket kunde inte vara mer tydliga i sitt budskap: Köp en bil om du vill komma någonstans i tid.

Frågeställning: Vad i helvete är det som pågår?
Citera
2023-08-29, 07:14
  #2
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Politikerna gillar att ta betalt av oss men har låtit viktig infrastruktur förfalla eller sålt dem till sina kompisar för en billig penning.

Problemet är politiker som vill roffa åt sig på bekostnad av folket.
De är korrupta hela högen.
Vi behöver en Markus Allard i regeringen som sätter nuvarande politiker och media på plats.
Citera
2023-08-29, 07:57
  #3
Medlem
Molekyl3ns avatar
Infrastrukturen går hand i hand med det övriga här i landet
Citera
2023-08-29, 08:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Eländet i tågtrafiken har nu nått nära systemhotande proportioner. På grund av "oväder" (=vanligt höstregn något tidigare än beräknat) har trafiken på Mälarbanan i princip slutat fungera. Ersättningsbussar sätts in på de flesta avgångar. Man behöver inte visa någon biljett på bussen och man kan begära ersättning från SJ, vilket jag utgår från att de flest gör i ren ilska. Hela samhället måste blöda kopiösa mängder pengar. Så sitter folk och diskuterar olika futuristiska idéer om järnvägen, höghastighetståg med mera. Vad lever ni i för verklighet? Vi andra lever i närmast u-landsliknanden förhållanden vad gäller infrastrukturen. SJ/Trafikverket kunde inte vara mer tydliga i sitt budskap: Köp en bil om du vill komma någonstans i tid.

Frågeställning: Vad i helvete är det som pågår?
En del i branschen (jag arbetar inte på järnvägen men har en del bekanta som gör) skyller delvis det här på sammanslagningen mellan banverket och vägverket. Man anser att "bilbanorna" prioriteras framför "tågbanorna".

Det kan nog vara så eftersom försämringarna uppkom efter sammanslagningen.

Det verkar dessutom finnas krafter som vill splittra upp trafikverket i ett banverk och ett vägverk igen: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/uppdelning-av-trafikverket-i-ett-banverk-och-ett_h9022951/
Citera
2023-08-29, 10:23
  #5
Bannlyst
Infrastrukturen i Sverige är generellt fruktansvärt eftersatt, jag beskyller Miljöpartiet för mycket av problemen vi ser, Sveriges huvudstad är den enda i hela europa som saknar en förbifart, kanske något jävla U-land också gör det.

Det har bråkats om tågen, höghastighetstågens vara eller icke vara, fram och tillbaka, rött och blått, i slutändan händer ingenting.

Kör bil och räck ut en långfinger åt Greta istället, börjar folk pendla med bilen så skickar det signaler!
Citera
2023-08-29, 10:51
  #6
Medlem
Nails avatar
Eftersatt underhåll av järnvägsnätet under Reinfeldt-styret!

https://www.altinget.se/artikel/tidigare-sj-ordforanden-adelsohn-dagens-lage-inte-forvaanande:
Citat:
"Debatten om det svenska järnvägsnätet har än en gång blossat upp, efter en sommar där problem med bland annat underhåll och planering samt personalbrist fått stora konsekvenser.

Men för den tidigare kommunikationsministern (1979-1981), Moderatledaren (1981-1986) och styrelseordföranden i SJ (2001-2011) är tongångarna välbekanta.

Han var själv med och skrev många kritiska inlägg under sin tid i SJ:s ledning och varnade för konsekvenserna av den förda politiken, bland annat i relation till oviljan att …
Citera
2023-08-29, 11:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Eländet i tågtrafiken har nu nått nära systemhotande proportioner. På grund av "oväder" (=vanligt höstregn något tidigare än beräknat) har trafiken på Mälarbanan i princip slutat fungera. Ersättningsbussar sätts in på de flesta avgångar. Man behöver inte visa någon biljett på bussen och man kan begära ersättning från SJ, vilket jag utgår från att de flest gör i ren ilska. Hela samhället måste blöda kopiösa mängder pengar. Så sitter folk och diskuterar olika futuristiska idéer om järnvägen, höghastighetståg med mera. Vad lever ni i för verklighet? Vi andra lever i närmast u-landsliknanden förhållanden vad gäller infrastrukturen. SJ/Trafikverket kunde inte vara mer tydliga i sitt budskap: Köp en bil om du vill komma någonstans i tid.

Frågeställning: Vad i helvete är det som pågår?

Det är Trafikverket (TRV)som sköter upphandlingar och ger ut kontrakten, och sköter uppföljningar, bestämmer vad som ska göras sålänge det inte är akut osv.

Problemen idag handlar om att man från TRV skriver kontrakt så att det handlar om akut felavhjälpning och en viss nivå av skötsel efter banan.

Järnvägen håller på och växer igen nu, vilket såklart påverkar banvallen (som behövs för att tågen ska kunna köra) och ingen får betalt för att fixa problemet.

Förr i tiden så åkte man runt och besprutade banvallen och höll då undan växtlighet.
Nu har man bytt till miljövänligare alternativ som inte alls håller måttet.

För övrigt så är det inte ett vanligt höstregn som kommit, utan det är översvämning på många ställen runtom i landet.
I Norge så rasade en järnvägsbro, massor av avstängda vägar (Europavägar), tusentals evakuerade människor. De bedömer att det kommer kosta 6-10miljarder att återställa det, och det regnar fortfarande.
Citera
2023-08-29, 11:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
En del i branschen (jag arbetar inte på järnvägen men har en del bekanta som gör) skyller delvis det här på sammanslagningen mellan banverket och vägverket. Man anser att "bilbanorna" prioriteras framför "tågbanorna".

Det kan nog vara så eftersom försämringarna uppkom efter sammanslagningen.

Det verkar dessutom finnas krafter som vill splittra upp trafikverket i ett banverk och ett vägverk igen: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/uppdelning-av-trafikverket-i-ett-banverk-och-ett_h9022951/

Problemet ÄR Trafikverkets brist på kunskap, och alldeles för många anställda som inte vet vad de sysslar med.
Det är akademiker som inte skulle klara av ett vanligt jobb, som nu sitter och hittar på nya regler (för att motivera sin egen lön) som stjälper istället för hjälper.

Varenda myndighet idag lider av detta problem.
Citera
2023-08-29, 11:09
  #9
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Infrastrukturen går hand i hand med det övriga här i landet
Infrastruktur och investeringar för framtiden som vägar tåg bostäder och kärnkraft är extremt ointressant för dagens politiker. Det älskar istället ett nytt bidrag eller ännu lägre dagisavgift.

Långsiktigheten har försvunnit hos hela världens politiker och UK Tyskland och USA drivs ännu sämre och USAs budgetunderskott bara i år blir 1.5 trillion USD. Det är som om en familj spenderade 30% mer än sin inkomst. Som nästa generation måste betala. Men då har ju Biden et al försvunnit.
Citera
2023-08-29, 11:26
  #10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Kaoset i Stockholms pendeltågstrafik under vintern och våren blir en dyr historia för skattebetalarna.

https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1166719-skattebetalarna-far-kompensera-pendeltagskaoset

Enligt SL:s avtal med operatören MTR är det MTR som ska kompensera resenärerna för förseningar, men det finns ett tak på 15 miljoner kronor och det har man nu slagit i.

Kostnaden över taket (fram till årsskiftet) står Region Stockholms trafikförvaltning för och hittills i år handlar det om å
8 miljoner kronor. [= skattebetalarnas pengar/Lulu]

Under 2022 betalades totalt 13,7 miljoner kronor i ersättning ut till försenade pendeltågsresenärer.
Hittills i år är siffran 26 miljoner kronor, varav 88 procent utgör förseningsersättning till pendeltågsresenärer.

Både järnväg och pendel är eftersatt. Inte värdigt ett I-land.
Citera
2023-08-29, 11:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Kaoset i Stockholms pendeltågstrafik under vintern och våren blir en dyr historia för skattebetalarna.

https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1166719-skattebetalarna-far-kompensera-pendeltagskaoset

Enligt SL:s avtal med operatören MTR är det MTR som ska kompensera resenärerna för förseningar, men det finns ett tak på 15 miljoner kronor och det har man nu slagit i.

Kostnaden över taket (fram till årsskiftet) står Region Stockholms trafikförvaltning för och hittills i år handlar det om å
8 miljoner kronor. [= skattebetalarnas pengar/Lulu]

Under 2022 betalades totalt 13,7 miljoner kronor i ersättning ut till försenade pendeltågsresenärer.
Hittills i år är siffran 26 miljoner kronor, varav 88 procent utgör förseningsersättning till pendeltågsresenärer.

Både järnväg och pendel är eftersatt. Inte värdigt ett I-land.

Sjukt att MTR lyckades skriva in det i avtalet.
Normalt sett så får man väl ta en försäkring för såna saker.

Ytterligare ett bevis på hur käcka korkade de ansvariga är gällande upphandlingar.
Citera
2023-08-29, 11:51
  #12
Medlem
MrMadoffs avatar
"Vanligt höstregn tidigare än beräknat" Du bor inte i Sverige va?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in