Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-29, 21:24
  #1
Medlem
Som rubriken säger. ¡Shoot! Svarar så gott jag kan.
Citera
2023-08-29, 21:28
  #2
Avstängd
Buenos Aires?

Vad kostar ett enkelt liv att rulla 1 månad?

Bostad?

Mentaliteten?
Citera
2023-08-29, 21:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STRANDVAGEN15
Buenos Aires?

Vad kostar ett enkelt liv att rulla 1 månad?

Bostad?

Mentaliteten?
Är osäker på vad rulla betyder i sammanhanget.

I Buenos Aires varierar hyrorna kraftigt, men du kan få en modern trea för 900 USD i månaden. BA är givetvis dyrare och jag pratade med en person utanför BA som betalar 1000 kr för ett litet hus på 3 rok och två våningsplan.

Elen är låg och jag betalar ca 25 kr i månaden, att klippa sig går på detsamma, och ett kilo ekologisk ryggbiff från frigående kor likaså.

Överlag är folket mer traditionella än i Sverige och hettar lätt till.
Citera
2023-08-29, 22:40
  #4
Avstängd
har du sett några kidnappningar?

hur är ekonomiska situationen där just nu ? helvete x10 eller ?
Citera
2023-08-29, 22:45
  #5
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Hur reagerar de flesta när de får reda på att du är svensk?
Vad äter du till frukost?
Hur är brudarna i sängen?
Hur var stämningen när de vann fotbolls-VM?
Citera
2023-08-29, 23:52
  #6
Medlem
Bubba00s avatar
Är brudarna rakade och hur står svenskar i kurs? Vad kostar en öl på krogen och vilket språk pratar gemene?
Citera
2023-08-30, 01:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazzara
har du sett några kidnappningar?

hur är ekonomiska situationen där just nu ? helvete x10 eller ?
Jag har aldrig sett några kidnappningar här, men jag såg en i Sverige för 30 år sedan.

Inflationen skenar just nu. Dagen efter primärvalet steg priserna på mat med 20-25 procen, i vissa provinser saknar 30 procent kylskåp, folk letar mat bland sopor och i Vaca Muerta där de utvinner gas lever många utan gas. När man är ute och går måste man hela tiden titta på marken för det är skräp överallt och lösa hundar som kan vara aggressiva.
Citera
2023-08-30, 01:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Hur reagerar de flesta när de får reda på att du är svensk?
Vad äter du till frukost?
Hur är brudarna i sängen?
Hur var stämningen när de vann fotbolls-VM?
Sverige har gott rykt och svenska företag, artister, idrottsmän mm är kända här, men få vet var det ligger. För 100-120 år sedan flyttade många svenskar till nordöstra Argentina, men 2010 bodde det bara 70 svenskar i Argentina och många var tredje- & fjärdegenerationens svenskar. Det finns en svenskby i Missiones, men jag har aldrig varit där eller träffat någon svensk.

Jag brukar äta havregrynsgröt, ägg och korv, yogurt, macka, juice etc till frukost (lite svenskt) och till lunch och middag har jag ofta stek eftersom det är så billigt.

Är gift så jag har ingen direkt erfarenhet av andra argentinskor men grannen under (en kvinna) har sex 2-3 ggr om dagen och skriker högt varje gång.

Det var fullt röj när Argentina vann och många skadades eller dog när de klättrade och föll från bussar, broar och andra höga byggmader.
Citera
2023-08-30, 02:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Är brudarna rakade och hur står svenskar i kurs? Vad kostar en öl på krogen och vilket språk pratar gemene?
De jag har sett har varit rakade. Svenskar i gemen har gott rykte men få vet var Sverige ligger, en öl ligger på en tia eller så, och ett glas whisky eller gin går loss på 20-30 kr.

Spanska är vanligast men uttalet och grammatiken skiljer sig från europeisk spanska. Man säger vos istället för tú, man använder inte vosotros utan ustedes, ll och y uttalas som tj och man har många låneord från italienskan (birra för öl tex).
Citera
2023-08-30, 02:13
  #10
Medlem
Silltunnas avatar
Känner du att du kan röra dig överallt i staden utan att känna dig otrygg? Vad talar du för språk i Argentina, för de förstår väl inte svenska så bra? Finns det några giftiga jävla smådjur i staden som man får se upp med ?
Citera
2023-08-30, 02:25
  #11
Medlem
Kongruensbojds avatar
Hur ser framtiden ut för landet? Kommer det vara etter värre om 5-10 år? Utvandrar folk som kan? I så fall till var?

Tror du att det blir hårdare tag rent politiskt eller tvärtom? Vad tror du behövs för att vända skutan?
Citera
2023-08-30, 02:29
  #12
Medlem
Mullrets avatar
Vad jobbar du med? Hur är lönerrna?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3552634

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback