Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2023-10-04, 11:48
  #97
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Det är inte Colombia det är frågan om nu.
Du vet inte mycket om Sydamerika om du tror att detta bara händer i Colombia.
Citera
2023-10-14, 21:36
  #98
Medlem
Kissgurkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Om man gillar att resa för att testa mat från andra kulturer, rekommenderar du en resa till Argentina för att bara äta massa kött? Ska vara världens bästa kött i Argentina har jag hört?

Man tröttnar efter några dagar men det är värt det ändå
Citera
2023-10-14, 21:37
  #99
Avstängd
Sickmyducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissgurkan
Man tröttnar efter några dagar men det är värt det ändå

Jo jag tänkte en vecka bara
Citera
2023-10-14, 21:39
  #100
Medlem
Neroxxs avatar
Vad skulle du vilja vetat innan om Argentina och hur det är att leva i som du inte visste innan du åkte ner?
Citera
2023-10-14, 21:53
  #101
Medlem
Kissgurkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Jo jag tänkte en vecka bara
En vecka med kött en vecka med annat tex pizza sen en vecka med kött osv kan funka bra
Citera
2023-10-22, 12:29
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Vad skulle du vilja vetat innan om Argentina och hur det är att leva i som du inte visste innan du åkte ner?
Jag kände många latinamerikaner innan och kunde redan spanska så det var ingen kulturchock för mig och jag integrerade mig direkt, så det är svårt mig att svara på det.

Men till de som planerar att flytta hit så recommenderar jag starkt att börja lära sig spanska redan idag, att titta på lokala nyheter och argentinska TV-program för att bekanta sig med landet och inte mäta saker med svenska mått och vars kritisk till allt som skrivs i svensk press om Argentina.
Citera
2023-10-22, 12:40
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja, yerba mate var det, intressant.

Ser du någon möjlighet att någon skulle kunna rensa upp i korruptionen som verkar vara ett hinder för landets välstånd och utveckling?

Visst finns det en hel del inhemsk högteknologi? Jag har exempelvis för mig att Argentina har utvecklat och tillverkat egna stridsflygplan och annan militär teknologi. Stämmer det?
Milei och La Libertad Avanza. De är de enda som har uttryckt en vilja att bryta status quo och presenterat en konkret handlingsplan.

Vi har teknikföretag och start-ups men när det kommer till högteknologi så pratar vi importerat. Argentina kan idag inte mäta sig med länder som Sydkorea, Japan, Kina, Nederländerna, Tyskland, Sverige och USA på den fronten. All privatteknologi som mobiler, datorer, surfplattor och sånt är väldigt dyrt pga tullar och skatter så ta med dig istället för att köpa här.
Citera
2023-10-22, 12:58
  #104
Medlem
Hur mycket kostar boende ,mat m,m ? Är det säkert att vara där ?
Citera
2023-10-22, 13:18
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richiie
Som föregående skribent frågar. Hur är priset och kvalitén på kokainet, marijuana och kvinnorna?
Köttet är en klass för sig detta efter min erfarenhet från 2015 när jag hade en längre backpacker resa i SA, där jag bland annat besökte min vän i BA, men jag reste även till Mendoza i västra Argentina. Det var onekligen en häftig upplevelse. Men såhär flera år i efterhand klart man tänker tillbaka och reflekterar. Assado el Argentino BBQ Argentina kan jag varmt rekommendera och självklart empanadas piroger gott.

Men som många säger och poängterar ibland vissa kvarter kvällar i BA kändes som en storstad i Europa exempelvis Madrid eller t.ex Rom, fin arkitektur mycket konst vackra byggnader osv men samtidigt fanns det ghetton utanförskap.. jag såg även korruptionen som smått utbredd redan då. Finns saker som man bär med sig i minnet kontrasterna av dem rika förmögna samtidigt slum områden där folk knappt hade plåttak över huvudet och sov på marken.
Du har också gator där ruckel eller övergivna byggen ligger vägg i vägg med små palats. Har varit hemma hos bekanta och på framsidan ser deras hus ut som vilket hus som helst, men när du öppnar altandörren på baksidan så är det som att stiga in i en annan värld med palmer, bassänger, vattenfall, stora gröna ytor och ett par gästhus.

Jag valde att hoppa över knarkfrågan för jag använder inte narkotika själv och jag har sett de problem, våld och misär som efterfrågan på kokain i Europa orsakar i Latinamerika, och jag vill inte bidra till vi får hit skandinaviska narkomaner som i södra Europa. Argentina har så mycket mer än narkotika att erbjuda och är välkänt för sitt vin i Mendoza. Här finns också massiva berg, öken, jungel, långa stränder, floder, isberg och mer.

När det kommer till argentinskor så är de mer feminina än svenskor, sköter om sitt yttre mer, ragglar inte runt onyktra på stan som svenskor, är mer familjenära, tror inte på att mörda ofödda barn, och ammar öppet.
Citera
2023-10-22, 14:25
  #106
Medlem
53....so whats avatar
Hur är det med vapenrelaterade brott?
Licenstvång eller hur funkar det där.
Citera
  • 8
  • 9
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3552634

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback