Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-01, 15:43
  #1
Medlem
bithaxs avatar
Jag är knappast med i mensa eller nått, men jag har observerat att det är väldigt få araber som jobbar inom IT. På jobbet har vi en person på 100 ungefär. Det finns många invandrare, polacker osv. men få araber och några svarta har jag aldrig sett till.

Är det pga. att miljön är rasistisk, eller vad tror ni att det beror på?
Har jag bara jobbat på svenneföretag?
__________________
Senast redigerad av bithax 2023-09-01 kl. 15:46.
Citera
2023-09-01, 15:46
  #2
Medlem
OtherBarrys avatar
Stött på en del välintegrerade iranier (eller i alla fall med ursprung från Iran) inom IT.
Citera
2023-09-01, 15:47
  #3
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Stött på en del välintegrerade iranier (eller i alla fall med ursprung från Iran) inom IT.

Jo när jag tänker efter så har jag också träffat på en Iranier. Men det är ändå ganska ovanligt.
Han var jäkligt smart också. Hade pluggat Fysik och gick vidare till anställning på Google.
__________________
Senast redigerad av bithax 2023-09-01 kl. 15:52.
Citera
2023-09-01, 15:48
  #4
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag är knappast med i mensa eller nått, men jag har observerat att det är väldigt få araber som jobbar inom IT. På jobbet har vi en person på 100 ungefär. Det finns många invandrare, polacker osv. men få araber och några svarta har jag aldrig sett till.

Är det pga. att miljön är rasistisk, eller vad tror ni att det beror på?
Har jag bara jobbat på svenneföretag?
Inte för vara den som är den men hur ofta möter du på intelligenta araber? Där har du svaret!
Citera
2023-09-01, 15:49
  #5
Medlem
Farbaute666s avatar
Iranier är ganska vanligt tycker jag, även om det kanske inte dräller av dem. De brukar vara kompetenta och även sociala.

Araber är kanske mer Phone-fix och sånt jag har sett hittills.
Citera
2023-09-01, 15:53
  #6
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag är knappast med i mensa eller nått, men jag har observerat att det är väldigt få araber som jobbar inom IT. På jobbet har vi en person på 100 ungefär. Det finns många invandrare, polacker osv. men få araber och några svarta har jag aldrig sett till.

Är det pga. att miljön är rasistisk, eller vad tror ni att det beror på?
Har jag bara jobbat på svenneföretag?
Araber har en genomsnittlig IQ-nivå på 80-90, vilket innebär att en sådan population kommer producera få individer som jobbar inom IT eftersom det krävs en högre IQ-nivå.
Citera
2023-09-01, 15:54
  #7
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Iranier är ganska vanligt tycker jag, även om det kanske inte dräller av dem. De brukar vara kompetenta och även sociala.

Araber är kanske mer Phone-fix och sånt jag har sett hittills.

Jao jag tänker ju att vi har tagit emot massor av dem, så de borde ju komma in på högskolan och sprida sig ut i tjänstesamhället också tänker jag. Och jag funderar lite på om det är just företaget jag jobbar på som inte anställer dem eller om det bara är så att det inte finns så många.
Citera
2023-09-01, 15:57
  #8
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jao jag tänker ju att vi har tagit emot massor av dem, så de borde ju komma in på högskolan och sprida sig ut i tjänstesamhället också tänker jag. Och jag funderar lite på om det är just företaget jag jobbar på som inte anställer dem eller om det bara är så att det inte finns så många.
En bekant har bakgrund från Libanon och jobbar med IT i Stockholm, kände en israel som jobbade med det också. Bör bli fler efter hand, särskilt andragenerationsinvandrare.
Citera
2023-09-01, 16:32
  #9
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag är knappast med i mensa eller nått, men jag har observerat att det är väldigt få araber som jobbar inom IT. På jobbet har vi en person på 100 ungefär. Det finns många invandrare, polacker osv. men få araber och några svarta har jag aldrig sett till.

Är det pga. att miljön är rasistisk, eller vad tror ni att det beror på?
Har jag bara jobbat på svenneföretag?


Jo det finns det absolut... många Israeler som jag sprungit på inom IT världen.
Citera
2023-09-01, 16:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jo det finns det absolut... många Israeler som jag sprungit på inom IT världen.

Araber utgör 1/5 av israelierna i världen, så jag tror inte du kan ha sprungit på allt för många...
Citera
2023-09-01, 16:55
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Stött på en del välintegrerade iranier (eller i alla fall med ursprung från Iran) inom IT.
Iranier är inte araber. Ts undrade om araber.
Citera
2023-09-01, 16:56
  #12
Medlem
Hermi-Tages avatar
Det finns mängder med araber inom IT.
De flesta av dem är pålästa, kunniga och trevliga.
Man hör aldrig nåt om dem för att de är integrerade med de svenksa samhället och skäter sig och betalar skatt.

Däremot har jag aldirg sett östafrikaner inom IT.
Dom finns säkert också men jag har aldrig sett dom...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback