• 1
  • 2
2023-09-03, 22:08
Medlem
tictacworms avatar
Frågan gäller politiska åsikter, inrikes som utrikes, men i Sverige. Varför får man inte ifrågasätta eller tycka vad man vill i Sverige?
Sanning eller ifrågasättande är sällan välkommen, istället hat och förkastlig. Det gäller alla åsikter tex flyktingpolitik, Ukraina, Trump, Putin, Nato, EU, homosexualitet, pedofili, kärnkraft, Förintelsen i Nazityskland, narkotikaliberalism, SD eller socialdemokrat, inte heja på valfritt fotbollslag, trosuppfattningar, feminism, sex, Covid-19, vaccin, klimatet osv till att omfatta alla frågor i varierande styrka.
Även så små frågor om huruvida man är för eller emot vindmöllor, inte firar jul eller föredrar fjällvandring, äter ägg, kött eller är vegetarian, har elbil eller en diesel osv osv.

Varför får man inte ifrågasätta, ha andra åsikter, tycka eller tänka annorlunda eller vad man vill i Sverige? Upplever ni också detta och vad är i så fall anledningen till att det är så i Sverige?
Citera
2023-09-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tictacworm
Frågan gäller politiska åsikter, inrikes som utrikes, men i Sverige. Varför får man inte ifrågasätta eller tycka vad man vill i Sverige?
Sanning eller ifrågasättande är sällan välkommen, istället hat och förkastlig. Det gäller alla åsikter tex flyktingpolitik, Ukraina, Trump, Putin, Nato, EU, homosexualitet, pedofili, kärnkraft, Förintelsen i Nazityskland, narkotikaliberalism, SD eller socialdemokrat, inte heja på valfritt fotbollslag, trosuppfattningar, feminism, sex, Covid-19, vaccin, klimatet osv till att omfatta alla frågor i varierande styrka.
Även så små frågor om huruvida man är för eller emot vindmöllor, inte firar jul eller föredrar fjällvandring, äter ägg, kött eller är vegetarian, har elbil eller en diesel osv osv.

Varför får man inte ifrågasätta, ha andra åsikter, tycka eller tänka annorlunda eller vad man vill i Sverige? Upplever ni också detta och vad är i så fall anledningen till att det är så i Sverige?

Du får väl tycka vad du vill? Jag tror vad du menar är "varför är folk så hjärntvättade att du blir utstött om du fattar att Trump är vettig och att klimathotet är en fet scam?"
Citera
2023-09-03, 22:15
Medlem
Det blir för komplicerat helt enkelt.

Det känns så iaf.
Citera
2023-09-03, 22:18
Avstängd
olasvenssons avatar
Det är lågt i tak i Sverige. Därför ser det ut som det gör. Tycka "fel" är inte okej.
Citera
2023-09-03, 22:21
Medlem
tictacworms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallongurk
Du får väl tycka vad du vill? Jag tror vad du menar är "varför är folk så hjärntvättade att du blir utstött om du fattar att Trump är vettig och att klimathotet är en fet scam?"
Lagligt sett får du tänka och tycka vad du vill men om du framför åsikter så riskerar du jobb, arbete och liv. Allt hat drabbar dig om du har fel åsikt. I Sverige blir du lynchad om du tycker annorlunda. Sverige är inte bättre än Saudiarabien, om ens alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Vargtickare
Det blir för komplicerat helt enkelt.
Vad är det som är komplicerat med olika åsikter?
Citera
2023-09-03, 22:22
Medlem
Stenballes avatar
"Men så får man inte säga i Sverige", sa han som sade det i Sverige.
Vi lever i ett land där man ostraffat får yttra det mesta, även om det finns vissa begränsningar.

Folk som skriver och säger saker som i ditt inlägg tycks dock tro och tycka att man ska få säga vad som helst utan konsekvenser.
Saken är ju att du får ge uttryck för dina åsikter, men andra har ju också rätt att ifrågasätta, kritisera och ha åsikter om dina åsikter.
Eller tycker du att du ska få säga vad som helst men att andra ska hålla käften?
Citera
2023-09-03, 22:23
Medlem
Mia-Rovys avatar
Vaddå ”Får inte”?

På vilket sätt ”får du inte”? Sitter du fängslad någonstans?

Låt mig gissa - du anser att:
- ”folk säger upp bekantskapen med mig för att jag hyllar IS!”
- ”Killen som startat företaget vill inte ha nazister på sitt företag!”
- ”Den lokala tidningen vill inte publicera mina hyllningar till nekrofili”
- ”Jag fick inte annonsera för AFA på min grannes bil!”

… är att du ”inte får”?

Att alla andra måste välkomna dina ståndpunkter, integrera det i deras projekt eller liv och inte ifrågasätta dig, annars ”får du inte”?
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-09-03 kl. 22:43.
Citera
2023-09-03, 22:24
Medlem
Citat:
Lagligt sett får du tänka och tycka vad du vill men om du framför åsikter så riskerar du jobb, arbete och liv. Allt hat drabbar dig om du har fel åsikt. I Sverige blir du lynchad om du tycker annorlunda. Sverige är inte bättre än Saudiarabien, om ens alls.

Nej nu hittar du på. Du kan säga precis vad du vill på jobbet (har du ens ett jobb?) utan att bli lynchad eller ens skickad till HR. Dvs om det är dina egna åsikter och inte "sexuella trakasserier". Nu räknas ju trans-fobi in i det så du kanske inte ska gasta om sånt, men Trump och Ukraina kan du gå loss om. Jobbar du på ett amerikanskt företag lär du få förtur ut genom dörren dock, men det blir svårt i Sverige pga lagarna.
Citera
2023-09-03, 22:28
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Nä så är det inte i sverige.
Du får tycka vad du vill.
Tycker du att negrer är piss är det okey.
Säger du att negerer är piss i Pingstkyrkan blir du utesluten. Säger du att negrer är piss på NMR:s årsmöte blir du föreslagen en plats i styrelsen.
Säger du att du gillar Djuuugåårn mitt i en hoper AIK:are blir du slagen på käften
Säger du att gud är strunt blir några förvånade,, andra håller med.
Säger du samma sak i arabvärlden får u plikta med ditt liv
så....du har helt fel
osv
Citera
2023-09-03, 22:32
Medlem
tictacworms avatar
Svenskar har INTE "rätt" att tycka vad de vill i sitt eget land. Att man tycker olika i frågor är givet om frågorna inte är vetenskapligt belagda så som tex överprestation av våld från Afrika, miljön, klimakteriet och plastpåseskatten. Att andra trycker olika är naturligt men i Sverige så förföljs du av pesten och får löpa gatlopp om du har en annan uppfattning. Återigen, varför?
Citera
2023-09-03, 22:34
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Av de saker du radar upp så finns det ett flertal där det är noll problem att ha "fel åsikt". Jag är exempelvis öppet för kärnkraft, liberal narkotikapolitik, och mot religion, och det är inga problem, vare sig professionellt eller privat.
Citera
2023-09-03, 22:34
Bannlyst
du får väl tycka vad du vill, är trots allt ett fritt land även om muslimerna vill ändra på det.

Sen gäller det att ha spelkänsla, det är inte alltid rätt läge att "tycka", beror väldigt mycket på situation, arbetsplatsen och en bröllopsmiddag kanske inte är rätt plats och lufta att man vill införa dödsstraff på kaosblattar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in