Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-07, 20:47
  #1
Medlem
Är RE bra att kunna om man planerar att jobba som utvecklare eller är det något man lär sig när man börjar jobba? Vissa program brukar ha valbara kurser i RE medan andra har de som obligatoriska (mestadels kandidat i software engineering)
__________________
Senast redigerad av Mathwhat 2023-09-07 kl. 20:50.
Citera
2023-09-07, 23:21
  #2
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mathwhat
Är RE bra att kunna om man planerar att jobba som utvecklare eller är det något man lär sig när man börjar jobba? Vissa program brukar ha valbara kurser i RE medan andra har de som obligatoriska (mestadels kandidat i software engineering)
Jag tror det kan finnas principer man kan hämta från det och använda, men idag används ju mest agila processer. De stora organisationerna som borde använda det använder det inte. Det känns mest som en relik från tider då datorer hade enkärniga processorer. Du har nog missat det tåget och det ser inte ut att komma igen.
Citera
2023-09-08, 07:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag tror det kan finnas principer man kan hämta från det och använda, men idag används ju mest agila processer. De stora organisationerna som borde använda det använder det inte. Det känns mest som en relik från tider då datorer hade enkärniga processorer. Du har nog missat det tåget och det ser inte ut att komma igen.

Fast jag trodde kravhantering var något som användes i stora projekt idag? Och ibland finns det även roller som ”kravanalytiker” och ”BA”
Citera
2023-09-08, 08:59
  #4
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mathwhat
Fast jag trodde kravhantering var något som användes i stora projekt idag? Och ibland finns det även roller som ”kravanalytiker” och ”BA”
Javisst kan du jobba som det, men för en sån roll är RE troligen utdaterat. Förhoppningsvis är RE uppdaterat, det brukade leda till en rad problem. Ändrade behov resulterar i krav som inte behövs längre och krav som egentligen behövs. I en ideal värld kan det fungera, men när behov förändras behövs omfattande ändringar och då kan man behöva börja om från början. Ska RE vara användbart behöver även RE genomgå omfattande ändringar.

Det är viktigare med projektledning, kunskap inom ekonomi och erfarenhet av programmering i större projekt. Ingen kommer titta på vilka kurser du valt. RE kan du lära dig på fritiden, så slipper du tenta av något som kanske inte har uppdaterats på 30 år. Har du läst en halv bok om UML så räcker det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback