Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-09-08, 20:01
Medlem
Hej!

Ngon som vet om man fr ta med en dator skrm och en mini stationr dator p flyget i sitt incheckade baggage? Kommer immigrations polisen misstnka ngot om jag tar med en dator med skrm? Mste ha med datorn eftersom jobbet kan enbart utfras genom den datorn, jobbar distans med kundservice. Landet det gller r Filipinerna. Ska flyga om 2 veckor men blir orolig att de kommer frhra mig angende datorn och skrmen.
Citera
2023-09-08, 20:08
Medlem
sebastian66s avatar
Jag vet inte varfr det skulle vara ngra problem att ha med sig datorn. Nr jag kte till Filippinerna fr sex r sedan hade jag min laptop i handbagaget. Om du ska ha en stationr data med dig kanske du kan lgga den i resvskan. Det kan inte vara ngra strre problem verhuvudtaget. Annars kan du kpa en data p plats. Jag tnker p att du kan hitta billiga datorer utan massa konstigheter.
Citera
2023-09-08, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag vet inte varfr det skulle vara ngra problem att ha med sig datorn. Nr jag kte till Filippinerna fr sex r sedan hade jag min laptop i handbagaget. Om du ska ha en stationr data med dig kanske du kan lgga den i resvskan. Det kan inte vara ngra strre problem verhuvudtaget. Annars kan du kpa en data p plats. Jag tnker p att du kan hitta billiga datorer utan massa konstigheter.

Okej lter bra . Du tror inte dom kommer tro att jag ska jobba d ifall jag tar med en dator skrm och dator? Ja har bott i Thailand 2 r innan och dr var immigration stenhrda. Mste ha just denna datorn eftersom jobbets program r installerade p den.
Senast redigerad av Andreas410 2023-09-08 kl. 20:17.
Citera
2023-09-08, 20:17
Medlem
sebastian66s avatar
Jag kan liksom inte svara p hur det r med en stationr data. En vanlig laptop r aldrig ngra problem. Jag hade en kompis som kom med en svensk data fr tv r sedan. Det skulle vara konstigt om Migrationsverket skulle opponera sig mot detta. Har du en arbetsgivare p plats redan?
D kanske du kan verifiera till detta fretag om problem skulle uppst. Varfr gr du det inte enkelt och kpa den data p plats? Eller knner du att du mste ha en specifik kraftig data fr att lsa dina arbetsuppgifter? Jag kpte ganska enkel simpel data laptop 15,6 skrm fr 4300 svenska.
Det knns som att det r ungefr samma priser p Filippinerna och i Sverige.
Citera
2023-09-08, 20:20
Medlem
Citat:
Jag kan liksom inte svara p hur det r med en stationr data. En vanlig laptop r aldrig ngra problem. Jag hade en kompis som kom med en svensk data fr tv r sedan. Det skulle vara konstigt om Migrationsverket skulle opponera sig mot detta. Har du en arbetsgivare p plats redan?
D kanske du kan verifiera till detta fretag om problem skulle uppst. Varfr gr du det inte enkelt och kpa den data p plats? Eller knner du att du mste ha en specifik kraftig data fr att lsa dina arbetsuppgifter? Jag kpte ganska enkel simpel data laptop 15,6 skrm fr 4300 svenska.
Det knns som att det r ungefr samma priser p Filippinerna och i Sverige.

Fretaget jag jobbar fr r i Sverige, kommer inte att bertta fr de att jag jobbar frn ett annat land eftersom att man inte fr det haha. Mste ha denna datorn eftersom jobbets program r installerade hr och man endast fr anvnda denna datorn. Kommer ven att resa in p visa exemption och d fr man ju inte jobba samtidigt.
Citera
2023-09-08, 20:26
Medlem
sebastian66s avatar
Du vet om att du kan vara hr i 45 dagar tror jag att det r idag. Innan var det 30 dagar innan man var tvungen att frlnga visumet. Jag tror att det r ndrat till 45 dagar sedan jag kte. Det r vldigt enkelt att frlnga utan massa konstigheter i detta land. Sedan kan du teoretiskt sett vara Filippinerna tre r innan du mste lmna landet 24 timmar sedan kan du kra tre r till med frlngningar.
Jag tycker inte att det borde vara ngra problem att ta med sig en data och en skrm. Kan du inte hra med det sista flygbolaget som ska ta dig till Filippinerna. Flygbolagen brukar ha koll p sdana saker p vad som gller och vilka regler som gller. Det kan vara ett litet taskigt lge om datorn konfiskeras och lmnas tillbaka nr du lmnar landet. Jag kan liksom inte se vilka problem som kan uppst om du lgger den i resvskan. Jag tnker bara att man kan skylla p att det r en gva till en flickvn som du inte har.
Citera
2023-09-08, 20:32
Medlem
Citat:
Du vet om att du kan vara hr i 45 dagar tror jag att det r idag. Innan var det 30 dagar innan man var tvungen att frlnga visumet. Jag tror att det r ndrat till 45 dagar sedan jag kte. Det r vldigt enkelt att frlnga utan massa konstigheter i detta land. Sedan kan du teoretiskt sett vara Filippinerna tre r innan du mste lmna landet 24 timmar sedan kan du kra tre r till med frlngningar.
Jag tycker inte att det borde vara ngra problem att ta med sig en data och en skrm. Kan du inte hra med det sista flygbolaget som ska ta dig till Filippinerna. Flygbolagen brukar ha koll p sdana saker p vad som gller och vilka regler som gller. Det kan vara ett litet taskigt lge om datorn konfiskeras och lmnas tillbaka nr du lmnar landet. Jag kan liksom inte se vilka problem som kan uppst om du lgger den i resvskan. Jag tnker bara att man kan skylla p att det r en gva till en flickvn som du inte har.

Lter ju toppen att man kan frlnga i 3r. I Thailand s var de alltid tjuriga varje gng man gjorde visa run. Aa fr vll kontakta flygbolaget. Bor du i Filipinerna nu? Jag kom hem frn Thailand fr 6 mnader sedan till Sverige men lngtar tillbaka, tnkte prva Filipinerna innan jag drar till Thailand igen. Kanske bostter mig i Filipinerna fristllet fr se haha.
Citera
2023-09-08, 23:10
Medlem
ConnyJonssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas410
Fretaget jag jobbar fr r i Sverige, kommer inte att bertta fr de att jag jobbar frn ett annat land eftersom att man inte fr det haha. Mste ha denna datorn eftersom jobbets program r installerade hr och man endast fr anvnda denna datorn. Kommer ven att resa in p visa exemption och d fr man ju inte jobba samtidigt.

Kul att du vill jobba utomlands fast du inte fr, men att du vill anvnda jobbdatorn fr att du inte fr anvnda ngon annan. Hursomhelst. Du kommer behva kra igenom en VPN i Sverige, fr IT-avdelningen p ditt fretag kommer se direkt att du loggar in frn ett annat land och kommer antingen dra slutsatsen att ngon i Asien har kommit t dina konton, eller att du r utomlands.

Visa exemptions p att du inte fr jobba r frsts att du inte arbetar fr ngon lokal arbetsgivare i landet du ker till, remotearbete bryr de sig inte om. Och att det skulle vara ett problem att du tar med datorn skulle nog bara glla om du ker till Nordkorea.
Senast redigerad av ConnyJonsson 2023-09-08 kl. 23:11. Anledning: Tillgg
Citera
2023-09-09, 10:10
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas410
Hej!

Ngon som vet om man fr ta med en dator skrm och en mini stationr dator p flyget i sitt incheckade baggage? Kommer immigrations polisen misstnka ngot om jag tar med en dator med skrm? Mste ha med datorn eftersom jobbet kan enbart utfras genom den datorn, jobbar distans med kundservice. Landet det gller r Filipinerna. Ska flyga om 2 veckor men blir orolig att de kommer frhra mig angende datorn och skrmen.

Varfr kr du inte med en vanlig brbar dator som oss alla andra?

Mste ju vara extremt mycket lttare och mer praktiskt att ha med nr man reser?
Senast redigerad av peterpanp 2023-09-09 kl. 10:26.
Citera
2023-09-09, 12:17
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Varfr kr du inte med en vanlig brbar dator som oss alla andra?

Mste ju vara extremt mycket lttare och mer praktiskt att ha med nr man reser?
Fr att just jobbets dator behvs, enligt trdstarten. Man antagligen r det tekniskt mjligt att fixa all mjukvara och alla instllningar som krvs ven p en annan maskin.

Hade jag jobbat med grnskontroller eller liknande s hade jag funnit det mrkligt att en turist slpar med sig en stationr dator. Men det r givetvis inte frbjudet att ta med sig en vanlig stationr dator in i ett normalt land. Frgan r hur berrd myndighet ska bli medveten om den suspekta datorns nrvaro.

Krvs det ingen dyr specialskrm s borde det vara vettigare att kpa en skrm p plats.
Citera
2023-09-09, 13:37
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Fr att just jobbets dator behvs, enligt trdstarten. Man antagligen r det tekniskt mjligt att fixa all mjukvara och alla instllningar som krvs ven p en annan maskin.

Hade jag jobbat med grnskontroller eller liknande s hade jag funnit det mrkligt att en turist slpar med sig en stationr dator. Men det r givetvis inte frbjudet att ta med sig en vanlig stationr dator in i ett normalt land. Frgan r hur berrd myndighet ska bli medveten om den suspekta datorns nrvaro.

Krvs det ingen dyr specialskrm s borde det vara vettigare att kpa en skrm p plats.

Ahh. Nu skall jag egentligen inte uppmuntra till att underltta fusk och fr TS att bryta mot bde sin arbetsgivares regler, och troligen GDPR, men hade jag varit TS s hade jag i frsta hand klonat hrddisken frn den stationra datorn till en brbar.

I andra hand s hade jag, precis som du freslr, valt att kpa en bildskrm i utlandet. De r billiga och kostar ytterst lite. Bara att sknka bort till ngon den dagen man ker hem tillbaka till Sverige.

Ett tredje frslag r detta: Jag sjlv har en sdan hr liten brbar skrm frn Asus, som jag har med som extraskrm nr jag reser i jobbet inom Sverige och Norge: https://www.asus.com/se/displays-des...screen-mb16ac/ Perfekt att ha p hotellrummet fr att kika p film eller att jobba (gillar att ha en extra skrm till min brbara dator), eller om man sitter p kontor dr alla skrivbord inte har extraskrmar. S detta skulle ocks kunna vara ett frslag fr TS om han vill kunna resa mycket med en skrm. Den r supertunn och superltt, och drivs endast av en liten USB-C-kabel.
Senast redigerad av peterpanp 2023-09-09 kl. 13:41.
Citera
2023-09-17, 15:08
Medlem
991ESSs avatar
Varfr kan du inte bara fjrrstyra datorn och ta med en liten laptop istllet?

Sjlv hade jag bara sagt att " jag behver en ny brbar dator iom att jag ska jobba frn asien framver.." vet i fan varfr man ska krngla till det s mycket, nr det finns brbara datorer.
Senast redigerad av 991ESS 2023-09-17 kl. 15:14.
Citera
  • 1
  • 2
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3554749

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här