Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-10, 20:42
  #1
Medlem
Jag behöver en laptop till att skriva en bok. Får man med ms-word och Excell till de nya laptops? Jag är inte det minsta datorintresserad så jag vill inte ha något strul. Det vore så klart bra om datorn också håller så länge som möjligt.

Jag kan tänka mig att vänta till black friday om det är värt.

Tar tacksamt emot tips.
Citera
2023-09-10, 21:18
  #2
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Jag behöver en laptop till att skriva en bok. Får man med ms-word och Excell till de nya laptops? Jag är inte det minsta datorintresserad så jag vill inte ha något strul. Det vore så klart bra om datorn också håller så länge som möjligt.

Jag kan tänka mig att vänta till black friday om det är värt.

Tar tacksamt emot tips.

Hur lång produktionstid beräknar du för denna bok? 6 månader eller 15 år? Betyder ju en hel del för vilken burk du bör välja
Citera
2023-09-10, 22:06
  #3
Medlem
oväns avatar
Mitt tips är att köpa en begagnad HP EliteBook 840 för 2-3000:-
Se till att få en med full-HD-skärm, SSD och bakgrundsbelyst tangentbord.
I övrigt är det mest att senare generationer (de första kom 2015) har bättre batteritid, ifall de inte misshandlats (=laddats ur helt, ofta).
Microsoft Office brukar inte ingå, men open source-alternativen OpenOffice eller LibreOffice funkar för det mesta.
Citera
2023-09-10, 22:18
  #4
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
En sån här duger nog. Beror lite på skärmstorlek och hur bra batteritid du behöver. Men köp till en extern 24tum skärm.

https://www.billigteknik.se/laptop-1..._skick-klass_c
Citera
2023-09-11, 00:32
  #5
Medlem
pn222jws avatar
Är du online (ibland) så skicka alltid det du skrivit under dagen till en email "utifall att" något går snett.
Citera
2023-09-11, 00:39
  #6
Medlem
TheDudeIsHeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Är du online (ibland) så skicka alltid det du skrivit under dagen till en email "utifall att" något går snett.

Kanske enklare att använda molntjänster då såvida man inte tror att Google et al kommer sno ditt material.
Citera
2023-09-11, 02:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Jag behöver en laptop till att skriva en bok. Får man med ms-word och Excell till de nya laptops? Jag är inte det minsta datorintresserad så jag vill inte ha något strul. Det vore så klart bra om datorn också håller så länge som möjligt.

Jag kan tänka mig att vänta till black friday om det är värt.

Tar tacksamt emot tips.
MS Word och Excell brukar inte ingå som standard, så det får du nog köpa till. Det finns dock andra program med motsvarande funktioner att hämta hem gratis, exempelvis Libre Office, https://sv.libreoffice.org/

Ska du skriva en hel bok är det nog en fördel med externt tangentbord och dito skärm. Och som några redan skrivit, använd någon molntjänst för att spara en kopia av ditt material. Kanske även en minnessticka där du sparar.

Datorn behöver absolut inte vara någon värsting för att klara av bokskrivning.
__________________
Senast redigerad av Pillerarm 2023-09-11 kl. 03:00.
Citera
2023-09-11, 05:07
  #8
Medlem
Det borde funka med vilken dator som helst. Gärna 8gb ram.
Köp officepaketet från productkeys.fi 17€ för pro-versionen.

Glöm inte extern enhet för backup.
Citera
2023-09-11, 07:47
  #9
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Jag behöver en laptop till att skriva en bok. Får man med ms-word och Excell till de nya laptops? Jag är inte det minsta datorintresserad så jag vill inte ha något strul. Det vore så klart bra om datorn också håller så länge som möjligt.

Jag kan tänka mig att vänta till black friday om det är värt.

Tar tacksamt emot tips.

De egenskaper som nämns i inlägg #3 på rad 2, framför allt bakgrundsbelysningen, bör du ha. Lätt att se varför. Men, den egenskapen gör en laptop mycket dyrare, c:a 7000-8000 och uppåt om du inte har tur, då du nog inte behöver betala mer än 4000-5000 för dina ändamål kanske begagnat passar bättre.

De program du nämner, vilka inte medföljer, har fullt dugliga gratisalternativ.

Vilken storlek bör den ha?
Citera
2023-09-11, 08:15
  #10
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Då du endast anger "skriva en bok" som användningsområde så tror jag att en sådan här hade passat bra:
https://www.elgiganten.se/product/da...57540#features för strax under 4500kr!

En 15" bärbar har ett fullstort tangentbord (som är bakgrundsbelyst), stor skärm som gör text lätt att se och läsa..

RamMinnet är 8Gb, vilket är mycket mer än tillräckligt.. Hårddisken är visserligen endast 128Gb med du behöver inte så mycket mer, även om en större hårddisk är bättre när du väl har skrivit klart boken och använder datorn till annat.

Processorn klarar lätt av att hantera office paketet som du kommer att skaffa (där Microsoft Word & automatiskt backup via OneDrive ingår..)

Så mitt förslag är att du utgår från en dator som detta (inga begagnade som kan ha tvivelaktig funktion) & skippa allt som har med chromebooks att göra, dessa är på tok för begränsade..

Den här är ännu bättre, bättre processor, större hårddisk och längre batteritid, men finns endast i utvalda butiker..
https://www.netonnet.se/art/dator-su.../1028023.8908/ för 4790kr

Så... JA! Utgå utifrån dessa tips...
Citera
2023-09-11, 08:31
  #11
Avstängd
53280s avatar
TS kommer inte kunna köra Win 11 på den, men är ok maskin som skrivmaskin. Microsoft 365 får man köpa till eller köra Libreoffice. Men den kostar 2600:- inkl. moms och proshop har fri frakt.

Något sådan här :

https://www.proshop.se/Baerbar-dator...bished/3121582

Thinkpaden har bra tangentbord. Med riktig return tangent och inte den nya varianten som har blivit populär där vagnreturs knappen är för liten. Den är ombyggd med SSD och den har 8 GB RAM. Cpun är lite äldre. Men det TS kommer uppleva maskinen som snabb.

Om TS har ett microsoft konto så ingår det några GB fritt på onedrive, då kan man spara sin data där.

Andra åsikter i tråden är inne på bakgrund belysning på tgb. Nja! Om TS skall sitta i ett mörk rum är det bra.. Men det går komplettera med ett extern tangentbord. Bättre lägga stålarna på en bra skärm istället.
__________________
Senast redigerad av 53280 2023-09-11 kl. 08:42.
Citera
2023-09-11, 11:48
  #12
Medlem
Enterprises avatar
Om syftet ENBART är att surfa lite och skriva en bok så duger det faktiskt gott med en ChromeBook (vilket jag aldrig annars skulle rekommendera- pga att den är så begränsad i övrigt), men dessa är överlägset billigast om man inte vill köpa beggat. Finns från cirka 2500 kr.

Du slipper också betala för Office-paketet, det går utmärkt att använda Google Docs och Google Sheet. Dessa har automatiskt backup av naturen.
__________________
Senast redigerad av Enterprise 2023-09-11 kl. 11:51.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback