Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-11, 21:55
  #1
Medlem
Den före detta vänsterledaren Jonas Sjöstedt gör comeback i politiken och meddelade ikväll vid ett möte på Ersboda folkets hus att han vill kandidera i det kommande valet till Bryssel, efter att ha nominerats av det lokala partiförbundet. När han kandiderade förra gången fick Vänsterpartiet över 40%(!) av rösterna i hemkommunen Umeå, och vid sin avgång som partiledare hade han högst uppmätt förtroende av samtliga partiledare, trots att han företrädde ett 10%-parti som av meningsmotståndare utpekas som ett extrimistparti.

En gissning baserad på hur hans Facebook ser ut är att han kommer ägna sig åt att få ordning på tågtrafiken inom EU. Själv skriver han att han vill minska lobbygruppernas makt över EU och fokusera på samarbetet mellan stater istället för federationstendenser och EU som en superstat, samt såklart fokusera på miljö och fördelningspolitik.

Vad tror vi om denna återkomst? Kommer han hamna på valbar plats när partiet sammanställer listan och blir han då ett flöte eller sänke? Hur känner ni inför chansen att ytterligare en valrörelse få se detta bekanta ansikte i debatter och på affischer?

Källor:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/j...eu-parlamentet

https://www.facebook.com/10004445466...zfLel/?app=fbl
Citera
2023-09-11, 22:21
  #2
Medlem
Bubba00s avatar
Hoppas han får ordning på tågen. Men tyvärr lär det gå åt helvetet, som allt annat som genomförs efter sovjetisk förebild. Kommunist!
Citera
2023-09-11, 22:32
  #3
Medlem
Stenballes avatar
Oavsett vad man tycker om Vänsterpartiet, ideologin och deras politik så får jag säga att jag hade respekt, eller förtroende, för honom som partiledare.
Han var, till skillnad från många andra toppolitiker, ingen kappvändare som ändrade åsikt utifrån opinionen, utan stod stadigt vid det han trodde/tror på, trots motvind och kritik.
Kanske den som gav skarpast intryck i många partiledardebatter när det begav sig.

Om han blir ett flöte vet jag inte, men definitivt inget sänke.
Citera
2023-09-11, 22:42
  #4
Medlem
Jonas är en duktig politiker och förhoppningsvis får han någon ordning
Citera
2023-09-11, 22:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Oavsett vad man tycker om Vänsterpartiet, ideologin och deras politik så får jag säga att jag hade respekt, eller förtroende, för honom som partiledare.
Han var, till skillnad från många andra toppolitiker, ingen kappvändare som ändrade åsikt utifrån opinionen, utan stod stadigt vid det han trodde/tror på, trots motvind och kritik.
Kanske den som gav skarpast intryck i många partiledardebatter när det begav sig.

Om han blir ett flöte vet jag inte, men definitivt inget sänke.
Detta gäller genrellt sett för V att de är någorlunda principfasta. Resten av sjuklövern är bajs. Karriärpolitiker som sätter sig själva i första rum.
Citera
2023-09-11, 22:57
  #6
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Detta gäller generellt sett för V att de är någorlunda principfasta. Resten av sjuklövern är bajs. Karriärpolitiker som sätter sig själva i första rum.

Jag kan faktiskt bara hålla med dig där.
Tittar man på de övriga partierna så har påfallande många av dem haft, eller har, ledare som inte alls har hållit måttet, men V har frambringat många som gett intryck av att ha skinn på näsan, varit tydliga i sina ställningstaganden och inte vänt kappan efter vinden.
Citera
2023-09-11, 23:37
  #7
Moderator
Pontiac-Garages avatar
EU --> Politiker
/Moderator
Citera
2023-09-11, 23:38
  #8
Avstängd
Sagodjurs avatar
Börjar han få ont om stålar eller
Citera
2023-09-11, 23:44
  #9
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Börjar han få ont om stålar eller

Tro mig, man ger sig inte in i den toppolitiska hetluften i Sverige för pengarnas skull.
Det är inte värt det, även om jag ska medge att EU-politiker tjänar riktigt bra...
Citera
2023-09-12, 00:00
  #10
Avstängd
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Tro mig, man ger sig inte in i den toppolitiska hetluften i Sverige för pengarnas skull.
Det är inte värt det, även om jag ska medge att EU-politiker tjänar riktigt bra...

Han vill väl till Bryssel.

Men det är fint att du tror att ingen som arbetar med politik i EU bryr sig om pengar.
Citera
2023-09-12, 12:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Tro mig, man ger sig inte in i den toppolitiska hetluften i Sverige för pengarnas skull.
Det är inte värt det, även om jag ska medge att EU-politiker tjänar riktigt bra...

i bryssel har dom väl luftkonditionering?
Citera
2023-09-12, 14:43
  #12
Moderator
Strix m/94s avatar
Så klart att han inte kunde hålla sig borta. Han vill vara med och bestämma, och på mesta sätt skada Sverige från Bryssel. Sedan gör det väl inget att han lär hösta in betydande summor pengar...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback