Citat:
Nej, men att du ständigt vill ha det nyaste och bästa låter som att du bara följer strömmen. "Alla" vill ha det nyaste och bästa, utan att veta varför. När det kommer ett nytt Nintendo, skall alla ungar uppgradera till det. När det kommer en ny iPhone, står fjortisarna i kilometerlånga köer. När Tiktok bestämmer att en ny trend ska spridas, smäller det till och alla går plötsligt i kläder från soprummet och röstar på Annie Lööf.Ingen av dem vet i sitt självbedrägeri varför de uppgraderar till funktioner de aldrig använder, som antagligen redan finns i annan hemelektronik. Det spelar ingen roll. Fler funktioner "behöver" de. Tills nästa produkt kommer, som kanske t.o.m. har färre funktioner (hej smartphones). Då är fler funktioner plötsligt överflödiga, och det är coolt att sakna funktioner istället.
Nu säger jag inte att du är varken eller, men current gen-/konsumtionsförespråkarna följer just detta mönster, och vet inte själva vad de uppskattar. Gemensamt är att de alltid skall ha det nyaste av allt hela tiden, oavsett om det är bättre eller sämre än föregående generation.
Citat:
Vilka tekniska lösningar på konsolen är intressantare än en biffig torn-PC med fullständigt utklassande hårdvara? Vad gör du när nästa generation kommer? Är de tekniska lösningarna fortfarande lika intressanta då?
Citat:
Jag använder och spelar glatt på min samling, med försiktighet såklart. Ska kärringen spela blir det ett hav gosedjur under kontrollerna och några ungjävlar kommer överhuvudtaget inte i närheten av hobbyrummet. Men du har rätt i att jag inte är någon samlare. Jag blir inte gladare av ett N64 i varje färg, i oöppnad kartong, än av en som har sett bättre dagar men som jag spelar på. Jag önskar att jag kunde finna glädje i att samla, men jag är mer för att använda mina saker än att titta på dom. Men jag förstår ju att det är många som sitter och runkar till sina samlingar och tänker på hur dyr och unik den är.
Jag säger inte att alla skall ha N64, eller en stor samling konsolhårdvara, men till skillnad från dig vet jag vad jag uppskattar istället för att bara köpa nytt hela tiden.